HTML

 

Kampányszöveg-generátor
by Elegemvan.blog.hu

Kattints a "Generálás" gombra!

 

Celebhír-generátor by Elegemvan.blog.hu

Kattints a "Generálás" gombra!

 

"Idealisták és gonosztevők összeálltak, álság levegőköveiből várakat csináltak, teleujjongták a világot, hogy a Kárpátok alatt kiépült Európa. A nagy Humbug nem Európának ártott meg, a hazugságot itthon hitték el. Miért hazudtak már az apáinknak, és miért adták a hazugságot tovább? Minekünk váltig azt mondták, hogy itt Európa van, kultúréletre készültünk, s megfeszített idegekkel rángattuk magunkat egyre előbbre." (Ady)
"Colin szerelmese márványszépségű combjait csodálja. Egyszer a jobb tűnik szebbnek, máskor a bal. Ne habozz barátom szól ő, hagyd, hogy én döntsek, az igazság a kettő között van." (Alexis Pyron, 1689-1773)

Utolsó kommentek

  • birkamenet: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A tények csak engem igazolnak, nem téged, a fizetett KREML PROPAGANDIST... (2024.03.13. 08:36) Elegem van Pedo Katóból
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @birkamenet: A tények nem igazolnak téged. (2024.03.13. 05:25) Elegem van Pedo Katóból
  • birkamenet: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Csak ti buktatok pediFildeSSesek. A Ká Endrétek még a kegyelem után sev... (2024.03.12. 23:03) Elegem van Pedo Katóból
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @birkamenet: Lám, mégis a ballibek buktak. (2024.03.09. 18:43) Elegem van Pedo Katóból
  • birkamenet: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Így van, a fideSSes banda velebukott a oedibotábyva: nivák, varga, balo... (2024.03.09. 17:14) Elegem van Pedo Katóból
  • Utolsó 20

Elegem van...

Címkék

1956 (1) abszurd (1) áder (2) adminisztráció (4) adó (5) adós (10) Afganisztán (1) ajándék (1) alaptörvény (1) albérlet (1) Alföldi (1) álhírek (2) alkotmány (1) alkotmánybíró (1) államtitkár (2) állás (1) állatfarm (1) állatkert (1) allegória (1) alvás (2) Amerika (1) andy vajna (1) Angelina (1) arab (1) árak (3) árulás (1) atom (2) Auchan (2) ausztria (2) autó (4) Balaton (5) baleset (3) balog (1) baloldal (132) bank (48) bankkártya (1) barát (2) barlang (1) bayer (1) beavatkozás (4) becsapás (232) behajtás (4) Belgium (1) benzin (1) Bernanke (1) beruházás (1) beteg (5) betegség (7) bevándorló (7) bicikli (1) Biden (1) bíró (2) bíróság (5) bírság (3) bizalom (239) biztonság (1) biztonsági (3) biztosítás (2) biztosító (3) bkk (4) BKK (1) BKV (1) bkv (4) blog (1) blokk (1) bocsánatkérés (3) bolt (1) bosszantó (1) brexit (1) Brüsszel (4) Budapest (4) büdös (1) bukás (3) bulvár (4) bűncselekmény (1) büntetőfékezés (1) burger king (1) busz (5) bútor (1) CBA (1) cég (1) celeb (1) cigány (2) cipő (2) coca-cola (1) covid (1) család (12) Csányi (1) csend (2) csirke (2) csoki (1) dal (1) Darwin-díj (1) december (1) devizahitel (15) diák (1) dinnye (1) DM (1) Dobrev (1) dollár (3) Dzsudzsák (1) Eb (4) ebéd (3) edző (1) egészség (5) egészségügy (3) egyetem (5) egyház (4) egymást tapossák (1) egy rakás szar (1) elektronika (1) élet (1) életérzés (269) életmód (13) ellenőr (1) ellenség (1) elnök (93) elromlik (1) ének (4) énekes (3) ennivaló (1) erdély (1) esküvő (4) étel (8) étrend (1) étterem (5) EU (120) euró (4) európa (185) facebook (1) fagy (2) fagyi (1) fagylaltozó (1) faló (1) fegyver (1) fejlődés (1) felelőtlenség (6) felsőoktatás (3) felügyelő (1) fénykép (1) fenyő (1) férfiak (5) fertőzés (1) festészet (1) fidesz (12) film (5) fizetés (2) FKF (1) foci (16) fodrász (1) fogyás (2) főiskola (2) fölösleges (10) forint (2) forradalom (1) főzés (2) franciaország (1) Franciaország (1) fürdés (1) gazdaság (3) generáció (3) glamour (1) gól (1) görögök (1) gumi (1) gyárfás tamás (1) gyarmat (4) gyarmatosítás (6) gyaur (1) gyerek (7) gyereknevelés (1) gyermekrák (1) gyűjtés (1) gyurcsány (44) Habony (1) háború (11) Habsburg (2) hadsereg (1) hajléktalan (1) hal (1) halál (7) házasság (1) hazugság (5) hernádi (1) hideg (1) híradó (3) hírek (2) hit (4) hitelesség (1) hitelezés (1) hízás (1) (2) hólapátolás (1) holland (1) hollywood (1) hörcsög (1) horoszkóp (1) hotel (1) hulladék (1) hülyeség (95) hús (1) húsvét (5) idegenforgalom (2) idegesítő (121) idióták (1) időjárás (1) időjárás-jelentés (1) idős (1) ifa (1) IKEA (1) IMF (1) index (2) ingatlan (4) instagram (1) integráció (1) interjú (1) irodalom (1) iskola (5) ismerős (3) ismerősök (3) iszlám (3) ital (1) ítélkezés (2) jacks burger (2) Jalta (1) james bond (1) játék (1) jég (2) jegy (1) jellem (1) jobboldal (175) jog (2) jogszabály (1) Jolie (1) jóslás (1) jövő (1) Juncker (1) kamat (1) Kaposvár (1) kapzsiság (2) Karácsony (1) karácsony (4) karrier (4) kártya (1) katonaság (1) kdnp (1) kedvezmény (1) kehi (2) kéményseprő (1) kenőpénz (1) kenyér (1) keresztény (7) kertitörpe (1) kiadás (1) Kína (2) kína (4) kirándulás (2) kiss lászló (1) kitüntetés (1) kívánság (1) klíma (2) kóka (1) kóla (1) kölcsön (2) kollégium (1) kommentelők (1) kommunizmus (1) konyhafőnök (1) könyv (1) kórház (1) kormány (223) környezetvédelem (1) koronavírus (1) korrupció (6) kövér (3) közigazatás (2) közjegyző (1) közlekedés (6) köztársasági (8) köztársasági elnök (1) közterület (1) kuka (1) kukás (1) külföld (5) kultúra (2) kütyü (1) Lagarde (1) lakás (6) lakodalom (2) látnivalók (1) lázár (37) lemondás (6) libegő (1) lidl (1) locsolkodás (1) London (1) lopás (8) lottó (2) Lovas István (1) luxus (2) Magyarország (322) márka (1) Matolcsy (49) MÁV (1) mcdonalds (3) megasztár (1) megemlékezés (1) megtévesztés (162) meleg (1) melegjogok (1) menedzser (1) menekült (3) menekültek (12) mentőcsomag (3) mentők (1) Merkel (8) Mészáros (1) mezőgazdaság (1) migráns (2) miniszter (1) minisztérium (73) mnb (2) MOL (1) mozgás (1) mozi (2) mtv (1) munka (7) munkahely (1) munkatárs (3) műsor (2) muszlim (7) művészet (1) nagyhét (1) nagy britannia (3) Németország (6) népszavazás (2) nők (6) Norvégia (1) nyár (2) nyugdíj (3) nyugdíjas (4) nyúl (1) offshore (2) oktatás (7) olimpia (2) oltás (1) olvasás (2) önkormányzat (2) őr (1) óra (1) orbán (222) orosz (3) Oroszország (21) orvos (2) orvosság (1) ősz (5) osztálykirándulás (1) pakolás (1) Paks (1) pályázat (1) panoráma (1) pap (1) pápa (2) parizer (1) parkolás (1) parlament (1) paródia (1) párt (169) patkány (1) pékáru (1) pénz (244) pénzmosás (1) pénztár (1) pihenés (4) plakát (2) pletyka (1) pokémon (1) polgármester (2) politika (286) Portugália (1) posta (2) Pride (1) projekt (1) puccs (1) Putyin (4) rabszolga (1) rajk (1) rákosi (1) recept (1) regény (1) rejtő (2) reklám (3) rendőrség (5) repülés (1) riasztó (1) rogán (8) rokonok (4) Rossmann (1) rudolf péter (1) ruha (2) Semjén (2) síelés (1) Simicska (3) sírok (1) soros (1) sorozat (1) sorsolás (2) Spanyolország (1) spórolás (1) sport (5) stadion (4) strand (1) Stumpf (1) sváb (1) svédek (2) Svédország (3) szabadidő (1) szájer (1) szállás (1) számítógé (1) számítógép (1) szankciók (1) Széll Kálmán tér (2) SZÉP-kártya (1) szerencsejáték (1) szex (2) szfe (1) színész (3) színház (3) szír (1) sznob (1) szokások (1) szórakozás (7) szórakoztatás (5) szóvivő (1) Szovjetunió (1) sztárok (1) sztrájk (1) szulejmán (1) szülés (3) szülő (6) tanár (3) tanulás (4) tanulmányok (1) táplálkozás (1) Tapolca (1) tarlós (3) tartozás (5) tavasz (1) tél (2) telefon (1) telefonálás (2) televízió (2) terror (3) tesco (4) test (1) tinta (1) tippmix (1) tisztesség (111) tisztség (13) tölcsér (1) tömegközlekedés (1) törlesztőrészlet (4) török (3) Törökország (3) történelem (182) törvény (1) törzsvásárló (1) Trianon (1) trója (1) trónörökös (2) Trump (1) tücsök (1) turista (1) turizmus (1) tv (7) ügyvéd (3) újság (4) újságírás (3) újszülött (1) Ukrajna (3) ünnep (7) uralkodó (3) USA (15) utazás (7) utca (1) utódok (1) üzlet (2) vacsora (1) vadászat (3) választás (65) vallás (10) várakozás (1) város (1) vásárlás (26) vásárló (13) vasút (1) vegetáriánus (1) versenyhivatal (2) vezetés (2) vidék (1) videó (2) Vietnám (1) világrend (2) villamos (6) vírus (11) vita (1) vizsga (1) wc (1) wellness (1) x-faktor (5) zaj (3) zaklatás (1) zavarás (3) zene (9) zenekar (2) zenész (1) zöldhulladék (1) zöldség (1) zsidó (9) zsűri (4) Címkefelhő

Elegem van a HR-es fejvadászokból

2020.09.01. 22:56 Elegem Van

Lelkes olvasónk egy jó kis írással lepett meg minket e-mailben, melyet - előzetes hozzájárulását követően - változtatás nélkül közlünk. Köszönjük zerosugar6564-nek az alábbi kis szösszenetet:

"Értelmiségi, bár szinte kékgalléros, jól fizető szakmában keresek állást és elegem van a rossz hirdetésekből, visszajelzés hiányától, vagy megléte esetén minőségéből. Elegem van a bérek és megbízók ("partnercégek") titkolózásából.

Mi a folyamat alapvetően?

1a) kiválasztod a neked tetsző weboldalt: profession, jobline, indeed, linkedin, glassdoor...

2) beállítod a szűrőfeltételeket, ha szerencsés vagy, nem kell öt külön keresést indítani (oldalanként), hogy láss mindent, ami ugyanazt takarja, csak másképp fogalmazzák meg

3) találsz egy állásajánlatot ("pozíciót"/"lehetőséget") és ha mázlid van, megadnak egy bérsávot

4) Végigmész a fél oldal bullshit szövegen (ilyen jó a cég, olyan jó a cég...), eljutsz a követelményekig (kell+előny), értsd: kell="ennek a felét nem kell használnod, a diplomát meg rutinból írjuk ki", előny="ezt tényleg használjuk"

5) Ha tetszik, jó esetben egy-két kattintással jelentkeztél is az állásra, várhatod a hívást/emailt.

5b) Van, aki ilyenkor ún. "motivációs levelet" kér. Általában nem random recruiter-ek teszik, hanem konkrét cégek. Mondjuk egy jó bruttó fizetés motivál, de ha még azt is van pofád nem kitenni, akkor nehéz bármit mondani.

5c) ha peched van, már jelentkeztél máshol arra az állásra. Gratulálok, elpazaroltak fél órát az életedből a semmire. Mert miért is lehetne valami kóddal hivatkozni ugyanarra a betöltendő állásra...?

1b) megtalál egy fejvadász, aki profilok és CV-k között turkál egész nap és pont téged megfelelőnek tart egy-két állásra, amire embert keres

Következő rész (általában) egy HR-es hölgyikével/uracskával folytatott telefonbeszélgetés. Ők nem értenek ahhoz, amihez te, és totálisan ellenérdekeltek abban, hogy náluk megakadjon a folyamat (mert jutalékot kapnak a fizetésedből). Ezért ha van közös nyelv, amit beszéltek, továbbküld 99%-ban.

A további lépések cégről cégre változnak, ezért sorrend nélkül az alábbiak következ(het)nek:

HR-es kör / team fit / ismerkedés (szinte mindig)

Szakmai kör (szinte mindig)

Szakmai teszt (előfordul, de ritka)

próbanap (nagyon ritka)

Jobb helyeken eléd tolnak még online egy szakmai tesztet, hogy ha ezt megoldod, utána dumálunk fizetésről, HR-témákról, stb. Ez a legjobb, senkinek nem pazarolja az idejét, itthon megcsinálom, ha nem megy, nem kell 1-2 alkalommal 3 órát utazni, izzadni, feszengeni. Sokszor két kört egy találkozás (illetve online hívás) alatt letudnak, ezzel megspórolva 1-2 óra utazást, király! A járványidőszak egyébként gyönyörűen megmutatta, mennyire fölösleges a személyes találkozó sok esetben.

Nagy átlagban egy jelentkezés 4 órát igénybe vesz a jelentkező idejéből. A cégek 90%-a pontosan addig a pillanatig hív, ír, bólogat, mosolyog, amíg nem utasítanak el.

De amiből elegem van, hogy HR-es/fejvadász elküldi az anyagom és hetekig nem hallok felőle. Én meg nézek, hogy jó, de bazmeg, nem kéne valamit mondanod, vagy írnod, hogy "hát figyelj bocsi, de a cégnek nem tetszett az önéletrajzod"?

Vagy ha már volt valami értelmes interjú, akkor is mennyivel korrektebb lenne visszaírni, hogy

a) "ezzel és ezzel nem voltak elégedettek, esetleg próbáld meg ezt és ezt, sok sikert", vagy

b) "kicsit magas a fizetési igényed, de azt mondták, hogy 10%-kal kevesebbért téged vennének fel, mit gondolsz?"

c) "a background check során azt mondták rólad, hogy xyz, mit gondolsz?"

d) "még bizonytalanok vagyunk, bejönnél még egy utolsó utáni körre, vagy akár próbanapra?" (amúgy a próbanapot nem szeretem, de ha jó feladatot adnak és nem ingyenmunkát, szerintem megéri néha-néha),

mint rossz esetben hallgatni, mint a sír (ez azért ritka, ha már volt a céggel interjú), vagy letudni egy "szia, köszönjük, hogy jelentkeztél, nem téged választottak" bullshittel.

Az külön rant témája, hogy a HR-es körben milyen hülye kérdéseket képesek feltenni. Nem gyerekekkel beszéltek.

Bár 12 pontot nem tudok összehozni, de íme az én visszajelzésem mind a recruiterek, mind a cégek felé:

1. először a szakmai kör menjen le, hogy kiderüljön, egyáltalán tudunk-e együtt dolgozni, hadd derüljön ki a jelentkező szakmai értéke

2. ha elutasítotok valakit, írjátok meg minél pontosabban, mi volt az oka, adjátok meg a lehetőséget, hogy javítsa ki a hibáját

3. minél gyorsabban írjatok vissza, ha döntés született, vagy előrelépés van az ügyben, vagy mondjuk hetente pár szót arról, hogy "hello, még nincs döntés, de tudjuk, hogy létezel és időt kérünk"

4. írjátok ki, milyen bérsávban gondolkoztok. Amíg az a divat, hogy nem írjátok ki, versenyelőnyt jelent, ha megteszitek (persze ha tisztességes fizetést adtok); "kompetitív bérezés" = bullshit

5. aki pályázik az állásra, egy ember múlttal, személyiséggel. Ne várjátok el, hogy titeket tartson a világ közepének, senki sem csak egy helyre jelentkezik.

6. Igazán nagyra értékelném, ha a HR-es legalább valami fogalommal rendelkezne a szakmai részről is és nem csak pipálgatná, hogy egy bizonyos kulcsszó megvan-e a CV-ben.

cukor_her.png

A végén egy pozitív példát mondanék, milyen az, amikor a HR-es ért ahhoz, amit csinál.

Két hasonló multinál hirdetett hasonló állásra megtalált egy-egy fejvadász, megejtettük az ismerkedős kört, továbbította a CV-m a cég felé, eddig standard. Amit pluszban csináltak, hogy a céges interjúk előtt felhívtak telefonon, küldtek email-t és felkészítettek a céges körökre: mit várhatok, mire készüljek, kb. hogyan érdemes válaszolnom, mit emeljek ki stb. Sőt még a fizetési igényről is súgtak, ha mehetett feljebb. Érezhető volt, hogy ők nem csak futószalagon továbbítják az önéletrajzokat, hanem próbálnak segíteni is, emberként kezelnek. Mindketten angolok voltak egyébként."

Ha tetszett a bejegyzés, kérjük, oszd meg Facebookon, hogy minél több emberhez eljusson! Köszönjük!

Kövess minket Facebookon!


141 komment

A hozzászólásokat a bejegyzés írói, illetve a blog szerzői nem ellenőrzik, azok tartalmáért semmilyen felelősséget nem vállalnak. Kifogás esetén adott komment eltávolíttatható -> elegemvanblog [kkc] gmail [p] com.

A bejegyzés trackback címe:

https://elegemvan.blog.hu/api/trackback/id/tr2016174458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.02. 07:29:01

Élprobléma.

Ezen nyavajogni kb. olyan, mint azon, hogy a hűtőszekrény enyhe zajt ad ki magából.

Ilyen az álláskeresés folyamata, s pont. Szokd meg, nem fáj neked.

Szóval keress magadnak valódi problémákat, öregem, ne marhságokkal foglalkozz.

midnight coder 2020.09.02. 08:54:40

Ez igazából azért megy így, mert ez a legolcsóbb.

Első körben azért a HR-es fog kérdezni, hogy megtudja az alapokat: Pl. tudsz-e beszélni, aztán megy-e ugyanez angolul is.

Aztán jön a benti HR-es kör: be tudsz-e menni időre, tudsz-e produkálni alapvető higiéniás feltételeket legalább az első találkozás során, úgy ránézésre be lehet-e engedni emberek közé.

Ezek hülye kérdésnek tűnnek, de volt már nem egy szoftverfejlesztő kollégám akik komoly kihívásnak néztek elébe ezen a téren.

Na, ha ezek mind megvannak, akkor jöhet a szakmai szűrés. Ezt viszont már nem árt, ha olyasvalaki csinálja aki ért is hozzá, az ő ideje viszont drága. Különösen akkor igaz ez, ha jól csinálja: egy online tesztből kb. szar se derül ki, illetve az hogy az illető kiválóan felkészült az online tesztek megoldására. Ha viszont nem rutinos álláskereső hanem rutinos fejlesztő kell, akkor ott a személyes megbeszélés fontosabb. Ehhez viszont alsó hangon is team leader kell, az ő ideje viszont aranyárban mozog.

Lorrh 2020.09.02. 09:08:07

Látszik, hogy még sosem ültél a másik oldalon. EL sem tudod képzelni, hogy egy háeresnek ötszáz levélből kell válogatni, egyik pokolibb, mint a másik.
Ha őszintén elmondja mi volt a gyenge pontod az interjún akkor olyan düh cunamit zúdít magára, hogy elképzelni sem tudod. A jelöltek nagy része pszichopata.
Ha azt írja: bocs, nem téged választottak, ebbe nem tudsz belekötni. Ha megírja, hogy végig szidtad az előző munkahelyedet és arrogáns pöcsként viselkedtél, akkor ugye megsértődnél? Na ezért nem mondanak semmit.
Mert párszor már beszívták és üvöltözéses fenyegetőzésbe torkollt a sztori.

Treff Bubi 2020.09.02. 11:36:16

Én összesen egyszer kaptam korrekt és normális visszajelzést egy olyan állásnál, amire elvileg nem is volt képesítésem vagy tapasztalatom, de az összkép alapján adtak egy esélyt. Eljutottam az online tesztig, ez nyilván nem sikerült. A recruiter visszahívott, majdnem 20 percen át elemeztük a hibákat, az erősségeket, barátságban búcsúztunk el.
Más esetben még a szakmai interjúk után is csak annyit mondtak, hogy ezúttal nem én kerültem kiválasztásra, pedig szerintem nagyon hasznos, ha elmondják hogy konkrétan náluk mik voltak a gyenge pontjaim.

Belsős kommentelőktől kérdezem: a komolyabb vállalatirányítási rendszerekben nincs lehetőség olyan automatikus levélre, amit a szoftver egy sablonszöveg kíséretében elküld a jelentkezőnek abban a pillanatban, amikor az önéletrajza a kukába megy? Így a HR feladatai sem nőnének meg, és akár több száz pályázónál is mindig biztosítva lenne a visszajelzés, az álláskeresők rögtön tudnák ha elutasították őket.

chrisred 2020.09.02. 11:44:38

@Lorrh: És a pszichopaták atttól le szoktak nyugodni, hogy semmilyen értesítést nem kapnak?

nyelv-ész 2020.09.02. 11:50:41

@Lorrh: Egyfelől érthető, hogy a cég azért eteti a HR-est, hogy előszűrje a jelentkezőket. Másfelől viszont érthető, hogy a jelentkező nem akar fogalmatlan Gizikék hálójában vergődni, akik hülyeségekkel fárasztják, mert a szakmai szempontokhoz nem értenek.

Ebben a rendszerben gyakorlatilag esélytelen, hogy szakmailag és emberileg egyaránt a legjobb jelölt jusson be, de úgy látom, nagy cégeknél a szakma nem is akkora elvárás, hanem hogy a jelölt szépen simuljon bele az átlagba, és konfliktusmentesen hajtsa végre a vezetői utasításokat.

Szaktanár 2020.09.02. 11:52:07

"Két hasonló multinál hirdetett hasonló állásra megtalált egy-egy fejvadász, megejtettük az ismerkedős kört, továbbította a CV-m a cég felé, eddig standard. Amit pluszban csináltak, hogy a céges interjúk előtt felhívtak telefonon, küldtek email-t és felkészítettek a céges körökre: mit várhatok, mire készüljek, kb. hogyan érdemes válaszolnom, mit emeljek ki stb. Sőt még a fizetési igényről is súgtak, ha mehetett feljebb. Érezhető volt, hogy ők nem csak futószalagon továbbítják az önéletrajzokat, hanem próbálnak segíteni is, emberként kezelnek. Mindketten angolok voltak egyébként."

az angolok álkedvességét nem szabad összetéveszteni a valódi kedvességgel. ők egyszerűen úgy vannak nevelve, h még a nekik nem tetsző dolgokat is kedvesen adják elő. a fizetési igényt pedig azért srófoltatták feljebb, mert minél drágábban adnak el téged, annál több jutalékot kapnak utánad. ergo nekik érdekük, h te többet keress, ez nem a te képességeid elismerése.

Buchhalter 2020.09.02. 12:15:04

@Lorrh: HR-es vagy? Életem során voltam pár tucat állásinterjún.Sokszor nem a HR-es az idióta ,hanem a menedzsment.Na ők az igazi időrablók és a cégek számára a pénzégetők.Pénzügyesként is tapasztaltam,hogy a menedzsment ostoba döntésekkel halmozott fel mínuszokat,utána meg jól megetették a tulajokat. Most ami van a piacon az gáz! A munkaadók pofátlanul nyomják le a béreket,még az IT szektorban is. A corona hiszti egyik következménye. De ez egy domino : kevesebb pénz kevesebb költés.Ha ez volt a cél , hát nyert. Nálunk az ostoba mód bejelentett határzár egyik következménye,hogy sok cég létszám stoppot jelentett be év végéig.

Void Bunkoid 2020.09.02. 12:17:10

A cikkről, fogalmazásról, gondolkodásról, de még a nyelvezetéről is ordít, hogy a levél írója egy multifixált Y- vagy kora Z-generációs.

A multik világán kívül közel nem így megy a dolog, általában ha megfelelsz, AZONNAL kezdés van, meg próbanap, körbevezetgetnek, és be is basznak az állásba dolgozni (persze még se munkaszerződés, se bértárgyalás, sesemmi) szóban megígért fizetéssel, aminek általában az a vége, hogy:

a) a próbanap végén azt mondják, hogy bocsi, mégsem, de legalább egy napot ingyen dolgoztathattak

b) azt mondják, hogy igen, gyere ülj le a FŐNÖKKEL (bezony, nemmultiknál általában nem menedzser meg vezető meg izé, hanem (törzs)főnök van), aki szépen közli, hogy na akkor tudunk adni 160 nettót, de csak négy órára/minimálbérre jelentünk be, a fölötte levőt azt kézbe kapod (ha meg netán nem, vagy nem annyit, meg nem akkor, akkor ugye mehetsz a sóhivatalba, semmiféle papír nincs arról a mennyiségről...).

midnight coder 2020.09.02. 12:36:12

@Void Bunkoid: Azért ez már erősen a Pistike pincebétéje színvonala. Oda csak akkor szabad menni, ha nagyon kezdő vagy és kell a referencia. Lehúzol egy évet, aztán mész onnan a fenébe. A lúzer pedig felvesz egy újabb kezdőt, aki szintén ott tanulja meg a szakmát. És persze az egész egyre szarabb lesz, mert a kezdők által elkövetett hibák csak halmozódnak, és elég hamar eljut arra a szintre a dolog, amit bottal sem piszkál senki.

metal · http://electric.blog.hu 2020.09.02. 12:54:06

Ez úgy megy, hogy abban a körben, ahol munkaerő túltengés van, ott a munkáltató diktálja a feltételeket, ahol munkerőhiány, ott meg a munkavállaló. Ilyen egyszerű!

halaloszto 2020.09.02. 12:54:35

@midnight coder: pontosan! az egyre sokadikabb körökben a jelentkezővel foglalkozó ember rezsi óradíja egyre magasabb. A szakmai interjúztató, leendő főnök óránként minimum 3-4szeresébe kerül a cégnek, mint a recruiter. Óriási pazarlás lenne, ha a három shortlistes helyett a 30 emberrel kellene beszéljenek.

Treff Bubi 2020.09.02. 12:57:39

A "fogalmatlan, inkompetens HR-esek" témaköréhez azért hozzátenném, hogy nagyon gyakran nincs normális kommunikáció a menedzsment és a HR között, ők is csak abból tudnak főzni, amit a főnököktől kapnak információ gyanánt. Plusz az is jellemző, hogy egy-egy pozíció akár egy évig is folyamatosan meg van hirdetve, mert a vezetés mániája, hogy csak a leírásnak mindenben megfelelő, 100%-os embereket lehet megnézni, miközben sorra mennek el mellettük a 80-90%-osak, akikkel azért kellene pár hónapig foglalkozni is. Az meg ugye idő, pénz, macera.

Lorrh 2020.09.02. 13:11:54

@chrisred: igen. Akkor nincs vitaalap. Ha már valami indoklást írnak neki, akkor az élő fába is belekötnek. Ilyne rossz tapasztalatok miatt született az elutasító sablon levél. Meg kinek van energiája száz különböző, érdemi indokos elutasítást írni.

Lorrh 2020.09.02. 13:13:50

@Buchhalter: nem az vagyok HRes, de többször kellett azon az oldalon ülnöm, amikor felmondtam és az utódomat kellett interjúztatni.

Lorrh 2020.09.02. 13:19:22

@Treff Bubi: ez tökéletesen így van sajnos. Leginkább IT területeken vannak aspergerszeres, emberekhez semmit nem értő főnökök, de azért mégis ők akarnak döntő szót mondani felvételiknél.

FlybyWire 2020.09.02. 13:24:56

"2. ha elutasítotok valakit, írjátok meg minél pontosabban, mi volt az oka, adjátok meg a lehetőséget, hogy javítsa ki a hibáját"

Elég sokat interjúztattam már. A legtöbb esetben a rögtöni és azonnal kizáró ok a személyes szimpátia hiánya, illetve egyes emberi tulajdonságok megléte vagy mások hiánya.

A legutóbbi körben például 7 ember hallgattam meg, ebből 4 azért esett ki, mert másról sem szólt a szöveg, csak az "én, én én és én". Ekkora sztár voltam, ezt csináltam ÉN, ezt tettem le ÉN egyedül, és nem hálálták meg stb.
A főnök ezeknél az embereknél többnyire nem volt jó fej (mindig mással van a gond), rajtuk nem múlt minden, ők hibátlanok voltak, mégsem jöttek össze a dolgok, mégsem léptek tovább, nem érzik jól magukat stb.
A negatív embereket rohadt messziről kerülni kell. Miután durván megégettem magam egyszer egy igazi hátbafúrós "mindenszar" energiavámpír idióta felvételével, azóta sokkal jobbak lettek az antennáim az ilyen mérgező típusú ego bajnokokra.

Szóval az idézett pontra regálva: az mi jóra vezetne, ha visszajeleznénk a jelöltnek, hogy egy egoista embernek tűnik akivel tuti nem fogunk kijönni? :)

FlybyWire 2020.09.02. 13:26:35

@Lorrh: " A jelöltek nagy része pszichopata."

Hát, rengeteg az elcseszett ember.
Normális hozzállásút találni ritka kincs.

FlybyWire 2020.09.02. 13:29:04

@Lorrh: "Ha megírja, hogy végig szidtad az előző munkahelyedet és arrogáns pöcsként viselkedtél, akkor ugye megsértődnél? Na ezért nem mondanak semmit."

LOL ezt csak most olvastam, de ugyanazt írtuk le, csak másképpen.

@Treff Bubi: a mi cégünknél mindenkit visszahívnak, aki nem jut túl a szakmai körön (azért jó pár ilyen van), és szóban elmondják. Sokszor azt is, hogy miért - leginkább ha szakmai oka van). Ha fent említett arrogáns nem idevaló ember, akkor diplomatikusan csak annyit, hogy nem ő volt a legjobb jelölt.

eMJe 2020.09.02. 13:32:46

@FlybyWire: A legtöbb esetben a rögtöni és azonnal kizáró ok a személyes szimpátia hiánya

Vegyetek fel modelleket :D Nálam bejött az, hogy végighallgatom őket, és attól, hogy nem szimpatikus, még dolgozhat jól.

Vulgo 2020.09.02. 13:43:41

Ugyanolyan ugar ez mint ami a fejekben van. 2 masik kontiinens szokasait latva, ez ami itt van, az orulj ha a fejedre csinalunk. Ellenfelkent kezeles es nem partnerkent, eszukbe sem jut, hogy valoszinuleg a te munkad fog nekik penzt keresni, ahogy a regi klasszikus mondta a profit az az azt megtermelo dolgozo ki nem fizetett bere. Vagyis itt ugy gondoljak, hogy ha turot sem fizetunk akkor sokkal tobb marad, olyan embereket is kapnak es megy a siras, hogy kakakakaka meg kaka minden es mindenki. Jelentem, most ugyanazt csinalom mashol, ugy 10x szorzoval es sokkal kevesebb ideggel.

FlybyWire 2020.09.02. 13:44:55

@eMJe: "Nálam bejött az, hogy végighallgatom őket, és attól, hogy nem szimpatikus, még dolgozhat jól"

Gondolom ha megállás nélkül nyavalyog mindenen, bármit adsz neki az nem elég, és még hátba is szúr, akkor talán te sem akarnál vele dolgozni egy idő után....

FlybyWire 2020.09.02. 13:49:22

@eMJe: egyébként meg elég érdekes gondolat, hogy a szimpátia a külsőről szólna... nálam ez soha fel se merült.
Jó, nyilván lenne olyan arc, aki már a kinézete alapján se ígérne sok jót, de egy igazi megfelelő személyiséggel párosítva semmi gond!

FlybyWire 2020.09.02. 13:51:51

@Vulgo: jó kis önigazolás :)
Volt ilyen is, igen. Meg van sok más is. Nem egy itthoni cégnél dolgoztam aki full korrekt volt. Multi mindegyik, német, amerikai. Nincs a legtöbbel itthon sem semmi gond.
És már nem keresel sehol sem 10x annyit, mint itthon. Nem nagyon vagy tisztában a bérezéssel.
Most kb. nettóban felét keresem a pont ugyanolyan szinten levő amerikai kollégámnak. A megélhetést is nézve reálbérban olyan 40-50% lehet a plusz felőle nézve. A többit elviszi a lakhatási költsége egymaga.

eMJe 2020.09.02. 14:43:04

@FlybyWire: Így viszont maximálisan egyetértek :)
Ha már hátbaszúrás is feljött. Sajnos nekem egyre több az ilyen tapasztalatom, és a cégek is egyre inkorrektebbek. Jó, nem arról van szó, hogy 20 éve ne lett volna ilyen, csak jellemzőbb már.

Aimar10 2020.09.02. 14:51:30

@Lorrh: tokeletes riposzt, szakmabelikent is koszonom, hogy felvilagositottad ezt a luzert.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.02. 15:10:08

@midnight coder:

Alapvetően minden attól függ, mennyire kell az új dolgozó.

Ha egy normál folyamat, akkor van idő, s ilyenkor a HR-es elszórakozik számtalan fokozattal, hülye ábrákkal, tesztekkel.

Ha meg sürgős, akkor felvesznek 1 jelképes interjú után.

Chendrys19 2020.09.02. 15:10:17

@FlybyWire: Gondolom interjúztatóként Te se az aktuális időjárásról vagy a szomszéd néni macskájáról szeretnél hallani a jelentkezőtől. Akkor mégis miről kellene beszélnie, ha nem a saját maga által elért szakmai dolgokról...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.02. 15:13:47

@Lorrh:

Ez így igaz.

Bár magam sose voltam HR-es, vannak ismerőseim. S olyanokat mesélnek, hogy jobb mint egy vígjáték.

A legviccesebbek azok a jelöltek, akik valami "hozzáértőtől" tanácsot kaptak, s azt vakon követik is.

Egy szeréncsetlennek pl. valaki azt mondhatta, érdemes szerénynek lenni és kitartónak mutatkozni, így nem volt haklandó leülni se, állva maradt. Persze hogy nem vették fel.

Ismerős mondta: első lképés az illet FB-profiljának megnézése. Ha nincs profil, az kuka. Ha van, s furcsa dolgok vannak ott, megint kuka.

Aimar10 2020.09.02. 15:14:26

Ja, és még egy dolog, zerosugar6564: Te valószínűleg még életedben nem beszéltél 'fejvadásszal', max. HR-essel, recruiterrel vagy munkaerőközvetítővel.

A fejvadász célzottan keres, felsővezetőket, nem a profession-t túrja és nem hirdet meg pozíciókat. Jó lenne, ha ezt most már minden jelentkező észbe vésné.

qwertzu 2020.09.02. 15:14:40

Ez egy csapatmunka. Az "Én 100% jó vagyok, de mindenki szembejön az autópályán." mentalitással nagyon nehéz együtt dolgozni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.02. 15:15:33

@nyelv-ész:

A legfontosabb a munkahelyen az emberi minőség, nem a szakértelem.

Sokkal jobb egy közepes szaktudású, összeférhető ember, mint egy szakzseni elviselhetetlen alak.

Crom77 2020.09.02. 15:15:55

Megvan a véleményem nekem is a HR-esekről, közülük is a fejvadász cégek munkatársairól leginkább. Ostobák gyülekezete, durvább szót most nem használnék. Ennyi fogalmatlan inkompetens embert csak ez a szakma bír el, meg a politikusi. IT területen dolgozom, profession.hu-n és linkedin-en is világos, egyértelmű szakmai önéletrajz van rólam fent. Benne egyértelműen, feketén-fehéren leírtam, mi az, amihez értek, amiben van tapasztalatom. De amikor a fejvadász cég HR-ese megkeres egy totális irreleváns pozícióval, abból látszik, hogy még arra se vette a fáradságot hogy végigolvassa a szakmai profilomat. Akkor mi a francnak ül ott??? Ha tőlünk, munkakeresőktől elvárják a kellő szakmai tudást és tapasztalatot, akkor mi is joggal várhatjuk el tőlük, hogy csak olyan állásokkal keressenek meg minket, ami leginkább passzol a mi szakmai tudásunkhoz. Ehhez nem kell érteni az IT összes területéhez, egyszerűen csak végig kellene olvasni a jelölt szakmai profilját, összehasonlítani a hirdetéssel, és ha több fontos pontban nem passzol, akkor nem kell felhívni vagy megkeresni, mert felesleges. De a jutalék mindenek előtt...

qwertzu 2020.09.02. 15:16:05

@MAXVAL bircaman közíró: "Ha nincs profil, az kuka."

Ezt a mentalitást viszont illene állami szinten tarkólövéssel jutalmazni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.02. 15:16:57

@Void Bunkoid:

Nagy multinál nem létezik azonnali kezdés, se próbanap.

Mindkettő abszurd és felesleges lenne.

Aimar10 2020.09.02. 15:17:29

@MAXVAL bircaman közíró: "Ha nincs profil, az kuka." Jó nagy baromságokat mondanak neked az ismerőseid...

qwertzu 2020.09.02. 15:19:19

@Chendrys19: Nah csak elbasztam alinkelést.

Ez:@qwertzu: neked volt válasz.

Aimar10 2020.09.02. 15:21:13

@Crom77: "a fejvadász cég HR-ese" - ez így önmagában is értelmetlen. A fejvadászok kurvára nem HR-esek, sokkal inkább sales-esek, HR-es pedig csak belsős cégnél van.

A jutalékról meg annyit, hogy rengeteg közvetítő cégnél elenyésző, sokszor csak év végén kapnak 10-20%-ot (magyarán nem elhelyezett jelöltek után), ha egyáltalán.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.02. 15:21:14

@qwertzu:

Nekem elmagyarázták az okát:
- akinek nincs FB-profilja, az az esetek 99 %-ában nem érdeklőpdik az újdonságok iránt, valószínűleg rosszak a számítógépes készségei is,
- vagy olyan zűrös alak, aki mindent titkol, biztosan valami rosszat titkol.

A legjobb HR szempontból a létező, normális, részben nyilvános profil. A jelolt nem fanatikus a profilja alapján. S lehetnek simán sikamlós képesi, de legyen semmi gusztustalan, nekem pl. a bulin hányós képeket említették mint kizáró faktort.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.02. 15:22:27

@Aimar10:

Pedig ezek a tények.

Nyilván nem takarítói állásról van szó, hanem alapvetpen multis irodai munkákról.

qwertzu 2020.09.02. 15:28:37

@MAXVAL bircaman közíró: Elég sok programozót ismerek facebook profil nélkül. Zűrmentes családapákat.

Ada 2020.09.02. 15:31:15

Az ideális munkáltató-alkalmazott közötti kapcsolat létrejöttének egyetlen akadálya van: a személyzetis tyúk. Ilyen ez a pop szakma. Bort, búzát, békességet!

There is only one obstacle amongst the optimal employer-employee relationship birth. It is called The HR chick.

Aimar10 2020.09.02. 15:31:16

@MAXVAL bircaman közíró: Maradjunk annyiban, hogy 15 éve űzöm a szakmát és FB profil megléte vagy sem még soha nem döntötte el, hogy behívunk valakit interjúzni vagy sem. De lehet, hogy csak nem a jó cégnél dolgoztam :)

Az már annál inkább, hogy a CV-je katasztrófális és/vagy felhívom és 5 perc alatt kiderül, hogy totál alkalmatlan a pozira.

Aimar10 2020.09.02. 15:34:48

@Ada: Te kis naív, ha ez ilyen egyszerű lenne...

A HR-es tyúkok között rengeteg debil/tapasztalatlan van, ez igaz, de ha ők nem lennének a villámhárító szerepben, a hiring managerek megőrülnének a sok alkalmatlan/fogalmatlan, idióta jelentkezőtől...

Aimar10 2020.09.02. 15:36:19

@qwertzu: Kitalálom, te is egy fb profil nélküli programozó vagy, aki mellesleg zűrmentes családapa.

qwertzu 2020.09.02. 15:37:08

@Aimar10: Nyert. :) De tényleg vannak mások is.

'it's cool to know nothing' 2020.09.02. 15:38:16

@nyelv-ész:
"szakma nem is akkora elvárás, hanem hogy a jelölt szépen simuljon bele az átlagba, és konfliktusmentesen hajtsa végre a vezetői utasításokat."

Így van. A szakmát meg tudjuk tanítani a jelöltnek, de azt, hogy hogyan kell viselkedni, együttműködni, azt nem.

Lorrh 2020.09.02. 16:25:51

@MAXVAL bircaman közíró: nekem van FB profilom, de egy részt nem nyilvános, tehát néven és profilképen (amin nem vagyok felismerhető) kívül semmi nincs, más részt egy "Szalai Dávid" névvel mire mész? Ebből több mint száz van. Hogy találsz meg?
Hidd el, ez a FB-n kutakodni ez nagyon 2010.
Linkedin való a szakmai kutakodásra.

Aimar10 2020.09.02. 16:38:38

@Lorrh: Hejj, amikor még Iwiw-en kutakodtunk :) Nem is egy jelöltből lett elhelyezett, boldog munkavállaló ügyfeleknél!

Ada 2020.09.02. 16:43:58

@Aimar10: csak részben értek egyet, megfordítom a példát.
Ha én magam alá akarok embereket, akkor Én fogom kiválasztani őket a jelentkezők közül és Én szánok rá időt, hogy valamennyivel személyes párbeszédet folytassak. Még ha ötszázan vannak, akkor is... A személyzetisnek az a dolga, hogy megszervezze az időpontokat és továbbítsa az életrajzokat.

Aimar10 2020.09.02. 16:53:42

@Ada: Hát öregem, igazi mazochista vagy, dehát kinek a pap, kinek a papné :)

ArriMédesz 2020.09.02. 16:55:08

@'it's cool to know nothing':

alacsony szintű szaktudást igénylő melóknál természetesen.

RHalacska 2020.09.02. 17:06:28

Kedvencem: IT cég a Covid alatt nem tud Skype konferenciát összehozni... YEP. Utána személyes interjú, ahol 1. alig tudok bejutni, mert nem működik a csengő. Betelefonálok, kinyitják, némi kínos röhögcsélés a másik oldalon. Ugyan dresscode-ot nem írtak, ennek megfelelően adjuk meg a módját, öltöny, nyakkendő. Szemben bermuda, póló, stb. És a kedvencem, hogy úgy keresik az új kollégát, hogy az már mindent tudjon arról, amit ők most csinálnak. Tipikusan keresik az utódjukat a cégben, csak éppen nem akarják tanítani, hanem készen kapni. Ami nem megy. Olyan kérdésekkel bombáznak, amikre vagy idő kellene, mert egy hálózatot nem 1 perc megtervezni, vagy olyan tényanyag, meg lexikális tudás, amire ott a google. 40 éve, amikor a google még pajzán gondolat sem volt, apám szerint a lexikon azért van, hogy a lexikális tudás abban legyen, ha kell nézd meg. Amin meg gondolkodni kell az a tudás felhasználása, na arra kell a fejed.

Aimar10 2020.09.02. 17:29:21

@RHalacska: nem basztatásként, de mondjuk neked is lehetett volna annyi eszed, hogy IT céghez nem öltönyben megyünk interjúzni ;-)

RHalacska 2020.09.02. 17:37:06

@Aimar10: Tudod elég régi IT-s vagyok, meg tisztelem a másikat, szóval a hétköznapi ruhám is farmer, zakó, ing. Na jó ebben a melegben a zakó elmarad, de ha jön a hűvösebb visszakerül. Egyébként miért ne? Mo. egyik elmondásuk szerint vezető IT cége.... na amikor kijöttem kezdtem ezen röhögni. És tudtam, hogy ide biztosan nem jövök. Főleg, hogy valahogy nem sikerült a saját maguk által szabott határidőket sem tartani... Ez atért már gáz

Treff Bubi 2020.09.02. 18:04:59

@Aimar10: Én online interjúra is felveszem a nyakkendőt:) Az az elvem, hogy mindig eggyel elegánsabb ruhában megyek interjúra, mint amiben az adott helyen dolgoznék majd. Lehet, hogy ez már több pályázatnál kizáró ok volt, de bennfentes infó nélkül nincs jobb ötletem.

RHalacska 2020.09.02. 18:09:11

@Treff Bubi: Egyetértek. Nincs annál kellemetlenebb, mint rosszabbul öltözni, mint ahogy elvárják.

Aimar10 2020.09.02. 19:00:39

@Treff Bubi: Tapasztalatból mondom, hogy ilyenkor nagyon interjúztató-függő, hogy ki hogyan reagálja le, hogy "túlöltöztél" az interjúra.

Volt kollégám, akinek kifejezetten imponált, ha valaki kiöltözött, másnál meg kifejezetten fekete pont volt, hogy a jelölt nem tudta levágni, hogy miben kell hozzánk jönnie.

Nekem nagyjából mindegy volt: egyszer egy globális R&D vezetői pozira a srác megjelent szakadt farmerben és kockás ingben, mondván most jött nyaralásból, egyenesen a reptérről. A pozira 99%-ban passzolt a tapasztalata, így nem különösebben érdekelt, hogy favágónak öltözve jelent meg :)

De an block azt mondom, ha jó vagy a pozira, majdhogynem tökmindegy, úgyis felvesznek, ha meg nem, akkor Armaniban is odaállíthatsz, ki fognak vágni :)

RHalacska 2020.09.02. 19:59:31

@Aimar10: Az egyik helyre, én is szakadtabban érkeztem meg, mint gondoltam, egyenesen egy gyárból jöttem, ahol egész nem rakodtam, szóval, farmer, ormális cipő, ing. Simán felvettek, 12+ -t dolgoztam ott, és csak a multi központján múlott, hogy eljöttem.

élhetetlen 2020.09.02. 21:31:50

Kicsit off, de a kommentekről sok minden eszembe jutott az ősidőkről. Még nem volt divat az internetes álláskeresés. Nem sokszor váltottam, de mikor az egyik minisztérium informatikai intézetét felszámolták, mert az új miniszer elpasszolta a tevékenységet az egyik haverja cégének, és csak három embert vettek volna át, köztük engem, elmentem egy beszélgetésre a leendő főnökkel, és utána irány az utca. Telefonon jelentkeztem a Konzumexhez, egy újsághírdetésre. Menjek be másnap. Bementem, és nem értettem, hogy a munkaügyesek miért örülnek annyira nekem, hisz előtte sosem láttak. Az a külsös cég, aki a bérszámfejtő rendszert csinálta, nem vállalta, hogy kiszedi a dolgozók év végi jutalékát a Dbase rendszerből, és a 30 fős informatikai osztályon, ahova kerültem sem akadt vállalkozó. 15 perces beszélgetés a szakmai múltamról, és felvettek, összecsomagoltak egy gépet az éves bérszámfejtéssel, egy nyomtatóval, és hazavittek. Ez péntek volt, hétfőn vittem a listát. Jó hely lett volna, mert a bérszámfejtők kerestek meg azzal, hogy hó végén ők úgyis éjszakáznak, cseréljünk kártyát, blokkolnak helyettem hosszabb időt, csak az osztályon az volt, hogy a dolgozók fele a főnökkel ebédelt, a másik fele nem, ha érti ezt valaki.
Még próbaidő alatt megkerestek az akkori Posta központból, öttől hétig beszélgettem a leendő csoportvezetőmmel, két nap múlva kezdtem. Csak leszólt a személyzetire, hogy jövök.
Más, Már ott dolgoztam, a HR-nek kellett egy saját informatikus. Kikértek a főnökömtől az interjúztatásokra. Megfelelő fickó, negyvenen túl, egy francia cégnek dolgozott, a cég elment. Az okos személyzeti főosztályvezető megkérdezte, hogy mennyit keresett. Válaszolt, annyit. (én sem mondtam volna, hogy kevesebbért is eljönnék, az ember állást keres, nem kuncsorog). Mi annyit nem tudunk adni. Mondtam, kérdezd már meg, mennyiért dolgozna itt az úr, az úr részéről egy hálás mosoly, és percek alatt megegyeztek, pedig el is úszhatott volna az egész.
Más. Már a levált Matávnál dolgoztam, az egyik leépített kollégám egy német légitársaságnál talált állást. Még kellett ember, a kolléga engem ajánlott. Meghívtak, és a főnök megkérdezte, hogy miért mennék át hozzájuk. Mondtam, több fizetésért. Itt kb. vége is lett. Mit várt a hülyegyerek, hogy ömlengeni kezdek, hogy csak arra vágytam, hogy nála dolgozhassak, miközben, mielőtt megkeresett, nem is foglalkoztam a céggel? Vagy, hogy kezdjem ócsárolni a főnökeimet, munkatársaimat? Na, ilyen főnököt nem kértem, maradtam a helyemen, és nem bántam meg.
És egy helyes szitu, hozzánk is kellett ember. Bementem az IT igazgatóhoz, hogy van egy barátnőm, aki profi, hozzáfűztem, hogy ne aggódjon, sokkal jobb természete van, mint nekem. Nevetett, fogadta, aztán lejött hozzám, hogy szuper fogás, és ő is csak leszólt a HR-re, hogy intézzék a felvételét. Azóta is ott dolgozik, és még az évenkénti kétszeres csoportos leépítésbe sem tudja beküzdeni magát, pedig már jó lenne, mert három családot lát el, és három unokánál bébiszittel.
Na, ez hosszú lett, de egy hosszú munkáslét kalandjai.

élhetetlen 2020.09.02. 21:49:39

@Aimar10: „IT céghez nem öltönyben megyünk interjúzni”. Lehet, hogy te tévedsz. A Matávnak van egy egész IT igazgatósága. Egy programozó bemehet egy trikóban, térdnagrágban, de egy szervező, aki a társszervezetekkel érintkezik, az nem mehet gatyában tárgyalni. Öltönyt visel. Hőségriadó idején jött egy körlevél, hogy levehetik a zakót és a nyakkendőt. Nem tudom, milyen szintű IT-s vagy.

'it's cool to know nothing' 2020.09.02. 21:53:53

@ArriMédesz:
Nem. Minden területen és szinten szükséges a jelöltek átnevelése, betanítása.
Az alap készségekkel, tudással és hozzáállással rendelkezzen, a többit megoldjuk. Sőt , ilyen szempontból jobb ha kevesebb tapasztalattal rendelkezik, mert nem kell leszoktatni hülyeségekről.

élhetetlen 2020.09.02. 21:57:42

@RHalacska: Bocs, ezt neked is akartam küldeni, hogy mit válaszoltam Aimar10-nek, csak kimaradt. „IT céghez nem öltönyben megyünk interjúzni”. Lehet, hogy te tévedsz. A Matávnak van egy egész IT igazgatósága. Egy programozó bemehet egy trikóban, térdnagrágban, de egy szervező, aki a társszervezetekkel érintkezik, az nem mehet gatyában tárgyalni. Öltönyt visel. Hőségriadó idején jött egy körlevél, hogy levehetik a zakót és a nyakkendőt. Nem tudom, milyen szintű IT-s vagy, írtam neki.

Arcade Macho 2020.09.02. 22:07:33

@RHalacska: apuka fedezte fel a C vitamint?

RHalacska 2020.09.02. 22:11:07

@Arcade Macho: ? Miért is? Villamosmérnök volt.

RHalacska 2020.09.02. 22:14:25

@élhetetlen: köszönöm Multinál helyi rendszerek fejlesztése, üzemeltetése, szerverek, és azok működőképességének fenntartása. Mivel ügyfelekkel is találkoztam, sokat kellett öltönybe bemenni.

igazi hős 2020.09.02. 22:31:09

@Aimar10: "A fejvadász célzottan keres, felsővezetőket" Tévedés, azt keres, akiért megfizetik. Ha egy "sima" programozóért fizetnek, akkor azt keres, engem is kerestek már meg, pedig csak annyira vagyok felső vezető, hogy létrán is rázott meg áram.

arthurthedent 2020.09.03. 04:34:29

@MAXVAL bircaman közíró: "A legfontosabb a munkahelyen az emberi minőség, nem a szakértelem."

Hát ha betanított munkás vagy, akkor mindenképpen. Ha meg szakember, akkor csak az számít, hogy mihez értesz. Merthogy ha kiálhatatlan vagy, azt majd kezelik valahogy, de ha nem értesz hozzá, akkor használhatatlan.

arthurthedent 2020.09.03. 04:42:46

@MAXVAL bircaman közíró: "- akinek nincs FB-profilja, az az esetek 99 %-ában nem érdeklőpdik az újdonságok iránt, valószínűleg rosszak a számítógépes készségei is,"

Nem akarlak elkeseríteni, de a FB az háziasszonyoknak van kitalálva. Akiknek vannak "számítógépes készségei", azok a LinkedIn-en vannak, nem facebookon. ;)

Visceroid 2020.09.03. 05:29:18

"Nem gyerekekkel beszéltek!"

Hát, azért egy alig 20 éves Katikáról, akik ilyen pozíciókban vannak még nem teljesen lehet elmondani, hogy felnőtt, tehát nem ők beszélnek gyerekekkel, hanem ők maguk a gyerekek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.03. 06:52:13

@arthurthedent:

Nyilván valamilyen nagyon elit szakmában működhet, hogy jön az elviselhetetlen zseni. De az esetek 99 %-ában nem ez a helyzet.

S nemcsak a betanított munkákban.

Lorrh 2020.09.03. 07:41:49

@arthurthedent: " ha kiálhatatlan vagy, azt majd kezelik valahogy"
Igen, úgy kezelik, hogy a kollégák sorra felmondanak. És átmennek a konkurrenciához. A mai fiatal generáció elképesztően érzékeny, sértődős és rögtön lelép ha pici kellemetlensége van.
Te teljesen fordítva ülsz a lovon.

Aimar10 2020.09.03. 07:54:55

@igazi hős: koszi, hogy kioktatsz a sajat szakmambol.

Aimar10 2020.09.03. 07:56:40

@élhetetlen: nagy IQ bajnok vagy, ha az eddigiekbol azt birtad levagni, hogy ITs vagyok...

igazi hős 2020.09.03. 08:27:06

@Aimar10: Mennyi ideje dolgozol, hogy eddig csak felsővezetőket kerestettek veled? Persze lehet, hogy te vagy az az ember, akit teljesen lefoglal ez, de ez esetben megkérdezhetnél pár kollégát, hogy ők is csak CEO-kat keresnek-e. Szerintem meg fogsz lepődni a válaszon, hogy mennyi IT-sra, mérnökre és egyéb prolira van igény. Én nem a "szakmában" dolgozom, én a megrendelői oldalt látom.

elefi 2020.09.03. 08:37:12

@MAXVAL bircaman közíró: marhasag, azonnal otthagyni az ilyen tipikusan penzmosoda kamucegeket, ahol azt kepzeli az atyaskodo fonokocske hogy ha valakit felvesz akkor az a tulajdonava is valik majd. Azert turkalna a fb-n es mas maganszfera helyen hogy zsarolhassa kesobb a melost. Jo hogy a bankszamlaszamot nem akarja mar tudni pinkoddal egyutt...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.03. 08:40:01

@elefi:

A HR feladata, hogy a felvett új ember alkalmas és megbízható legyen.

Ha egy HR-esnek rossz az éves eredménye, őt rúgják ki. S az eredmény egyik fő mérőszáma a felvettek számához képeset a kirúgottak, felmondottak száma.

LoveKills 2020.09.03. 10:09:30

@MAXVAL bircaman közíró: TE NYOMORULT, ISTENBASZTA NER-PÁRTI, MÉSZÁROS-IMÁDÓ, ÉRZÉKETLEN BÉLFÉREG, TAKARODJ INNEN!!!

arthurthedent 2020.09.03. 10:26:30

@MAXVAL bircaman közíró: "Nyilván valamilyen nagyon elit szakmában működhet, hogy jön az elviselhetetlen zseni. De az esetek 99 %-ában nem ez a helyzet."

Mát megint a szokásos birka féle kapufatologatás. Óvatosan odébb tolod az álláspontodat nehogy már ne neked legyen igazad. :(

- A legfontosabb az emberi minőség, a tudás másodlagos.
- Ha szakember vagy az első a tudás.
- Hátmerha elviselhetetlen az illető...
- B+, nem az elviselhetetlen emberekről volt szó, hanem arról, hogy az első a jópofaság vagy az első a tudás.

Amikor pilótát, programozót, orvost, atomfizikust, légtornászt keresnek, akkor cseszheted, hogy emberileg milyen az ürge, ha nem tud repülőt vezetni, ha nincs orvosi diplomája és a többi.

Nem, a szekértelem az első, csak azoknál az első a jópofaság, akiknek a munkáját BÁRKI el tudja végezni.

midnight coder 2020.09.03. 10:28:55

@MAXVAL bircaman közíró: Kapaszkodj meg, nekem mint senior szoftverfejlesztőnek sincs nyilvános faszbúk oldalam. És csak azért nincs, mert úgy gondolom hogy senkinek semmi köze a magánéletemhez.

hami · http://toriblog.blog.hu 2020.09.03. 10:30:22

@LoveKills: kb. 50 hozzászólás, 3-4 sikertelen ember hihetetlen történetei, ezek nem negatív álláskeresési tapasztalatok, hanem balfaszok próbálkozásai.

chrisred 2020.09.03. 10:30:24

@arthurthedent: Attól függ, hogy valaki a munkájában emberekkel vagy tárgyakkal foglalkozik. Ha az első, akkor a szakértelmed megkerülhetetlen része, hogy tudsz kommunikálni.

midnight coder 2020.09.03. 10:30:59

@MAXVAL bircaman közíró: Amúgy semmit nem tartok annál viccesebbnek, mint amikor valaki alufóliát teker a feje köré hogy nehogy mindenféle adatok szerezzen meg tőle a gugli, a microsoft, az akárki, közben pedig fenn van a szaros gagyája a faszbúkon.

arthurthedent 2020.09.03. 10:31:43

@Lorrh: "Igen, úgy kezelik, hogy a kollégák sorra felmondanak. És átmennek a konkurrenciához. A mai fiatal generáció elképesztően érzékeny, sértődős és rögtön lelép ha pici kellemetlensége van."

Olyan munkahely nincs, ahol ne lenne kiálhatatlan alak. Akkor mindenhonnan elmennek?

"Te teljesen fordítva ülsz a lovon."
Speciel nem a magánvéleményemet mondtam, hanem ez volt a policy több előző munkahelyemen is. A mi dolgunk az volt, hogy kódot írjunk, a főnök dolga meg az, hogy megtalálja a megfelelő hangot.

Ha nem jöttél ki valamelyik kollégával, akkor nem tettek egymás mellé, azt kész.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.03. 10:33:22

@arthurthedent:

Semmi toogatás.

Az alapesetet írtam le, ami nem jelent kizárólagosságot. Ez nem természeti törvény, hanem társadalmi, ami nem "x = y" típusú, hanem "x = jellemzően y" típusú.

Ha olyan dolgozó kell, akinek szaktudása ritka, kevesebb a követelmény mindig. S ha a szaktudása nagyon ritka, esetleg az is lehet, hogy semmi követlemény nincs felé ezen kívül.

hami · http://toriblog.blog.hu 2020.09.03. 10:34:00

@arthurthedent: ebben Bircának igaza van, bármilyen pozícióban, ahol csapatban kell dolgozni, az az elsődleges, hogy az illető be is tudjon oda illeszkedni. és a komoly szakképzettséget igénylő poziknál is rengeteg ilyen van. a meg nem értett zsenik hiába jobbak szakmailag, ha erre nem képesek, őket ki is fogják szűrni és nem veszik fel.
A szakképzettség pedig alap, ha orvos pozit hirdetsz, akkor alap, hogy az illetőknek orvosi végzettségük van. ha IT-set, akkor alap, hogy van releváns tudásuk, viszont 100%-os képességegyezés nem fontos. A tudást fel lehet szedni, meg lehet tanulni, kívülről felvett embert amúgy is meg kell tanítani a céges folyamatokra, felépítésre, viszont rossz beidegződéseket, viselkedésmintákat sokkal nehezebb, ha nem lehetetlen megváltoztatni.

arthurthedent 2020.09.03. 10:36:03

@chrisred: "Attól függ, hogy valaki a munkájában emberekkel vagy tárgyakkal foglalkozik. "

Ha a munkád során emberekkel kommunikálsz, ha az a feladatod, akkor az a szaktudás része. Az, hogy mennyi sört bírsz eladni neki.

A mérnökök, programozók, tudósok nagy része rohadtul kiállhatatlan alak, nem lehet elzavarni őket csak azért, mert nem jól kommunikálnak.

Lásd még:
- Honnan ismered fel az extrovertált matematikust?
- ?
- Beszélgetés közben a *te* cipőd orrát nézi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.03. 10:38:55

@midnight coder:

Így igaz.

Én pl. úgy védekezem, hogy egyáltalán nem védekezem a nagy cégek ellen. A legjobb taktika, ha az ember nyílt és őszinte, így nincs mivel témadni.

chrisred 2020.09.03. 10:42:27

@arthurthedent: "Ha a munkád során emberekkel kommunikálsz, ha az a feladatod, akkor az a szaktudás része. Az, hogy mennyi sört bírsz eladni neki."

Vagy hogy mekkora fizetést adsz annak a kiállhatatlan programozónak vagy tudósnak, ha szükséged van a munkájára. Mert ha valaki kommunikáció terén óvodás szinten van, mindig ki lesz szolgáltatva másoknak a karrierjében.

hami · http://toriblog.blog.hu 2020.09.03. 10:43:14

@arthurthedent: nem a kommunikáció itt a kérdés, hanem a csapatmunkára való képesség, és ezzel összefüggésben az, hogy mennyire tud másokkal együttdolgozni. egyébként egyáltalán nem kiállhatatlan a fent felsoroltak nagy része, aki pedig igen, az általában nem az, aki sokra viszi.

arthurthedent 2020.09.03. 10:44:06

@hami: "a meg nem értett zsenik hiába jobbak szakmailag, ha erre nem képesek, őket ki is fogják szűrni és nem veszik fel."

Hát nem tudom, hogy mi az a "meg nem értett", de én azért igen sok zsenivel dolgoztam együtt, akik nem voltak képesek "billeszkedni". Nem is akartak.

Jók abban, amit csinálnak és kapkodnak értük. Ha a jópofizás a fontos, meg ez a "csapatmunka", akkor onnan jobb gyorsan lelépni. Én az én szakmámon belül így fordítom le ezeket:

jó csapatjátékos vagyok -> majd csak megcsinálja valaki helyettem
jó kommunikációs készség -> megcsinálni nem tudom, de ennyi pénzért szívesen elkávézgatnék az önök cégénél
dinamikus társaság -> senki sem tudja hogyan kellene csinálni, de mindegyik erőlködik, hogy neki van igaza
fiatalok közt -> jó lenne, ha lenne egyvalaki, aki már látott legalább egy projektet amit sikerült befejezni

arthurthedent 2020.09.03. 10:45:49

@chrisred: "Mert ha valaki kommunikáció terén óvodás szinten van, mindig ki lesz szolgáltatva másoknak a karrierjében."

Nagyszerű példa erre Albert Einstein például. :D

zord íjász · zordidok.blog.hu 2020.09.03. 10:46:55

@arthurthedent:

"- Honnan ismered fel az extrovertált matematikust?
- ?
- Beszélgetés közben a *te* cipőd orrát nézi."

:-))

Lorrh 2020.09.03. 10:47:05

@arthurthedent: oké kódot irsz. És rosszul érted a speckót, vagy ott van elcseszve valami ami miatt neked túlóráznod kell és kikukázhatod mondjuk többnapi munkádat. Na ezt hogy viseli valaki.
Ez ugyanis gyakori ebben a szakmában. Ha ettől kiborul, emberileg roncs lesz akkor cseszheted a nagy szaktudását.
Én voltam olyan munkahelyen, ahol egy elmebeteg programozóhoz rendőrt kellett hívni, mert kezdte lebontani a berendezést. Az emberileg kiállhatatlan programozók nem használhatók semmire, csakis üzleti kockázatnak jók. Elrejti a forráskódot, telerakja backdoor-ral, stb stb.

Lorrh 2020.09.03. 10:49:50

@arthurthedent: mire jó példa Einstein? Ő például kiválóan kommunikált, nagyszerű előadó volt, korának ünnepelt celebje. Mellette meg zseniális tudós.

chrisred 2020.09.03. 10:52:11

@arthurthedent: Így van. Ő egy kifejezetten populáris, társaságkedvelő személyiség volt, majd az ismert korszakában valóságos médiasztár.

arthurthedent 2020.09.03. 11:36:42

@Lorrh: "Elrejti a forráskódot, telerakja backdoor-ral, stb stb."

Hát ez mondjuk olyan, mintha azt mondanád, hogy a kiállhtatlan pilóta direkt hegynek viszi a gépet.

A programozók általában introvertáltak, különcök, kommunikációs készségük alacsony, magának való mind. Attól mondjuk még meg tudnak írni egy dokumentációt és el is tudják olvasni.

Engem a kollégák rendszeresen megkeresnek, hogy ez meg az hogy van, tegnap is mondtam, hogy többet kellene olvasniuk, merthogy gyakorlatilag mindig bekopizom nekik a vonatkozó bekezdést amit a doksiba írtam.

Nem mondom, hogy nagyon kiborulok, de azért néha előfordul. Amikor egy év után kitalálják, hogy "nem ilyet képzeltünk, lehet, hogy nem mondtuk, hogy milyet akarunk, de nem ez volt a szándékunk".

Na azon kiborulok, egy kicsit kiállhatatlan vagyok, aztán szépen megnyugszunk és persze a végén mindig újraírom a kódot.

Nekem az a hozzállásom, hogy minden programozó sértődékeny, primadonna, hisztis és kiállhatatlan. Én is...

arthurthedent 2020.09.03. 11:40:56

@chrisred: "Így van. Ő egy kifejezetten populáris, társaságkedvelő személyiség volt, majd az ismert korszakában valóságos médiasztár."

"Autism expert Simon Baron-Cohen also believes that Einstein suffered from Asperger’s syndrome, which made him ‘socially awkward.’"

"inattention by being frequently disciplined at school and college for not paying attention, being rebellious in the way he often opposed his school teachers and college professors, and being impulsive having several love affairs throughout his life."

Nem hiszem, hogy egy könnyen kezelhető munkatárs lett volna. :D

chrisred 2020.09.03. 11:47:33

@arthurthedent: www.treningakademia.hu/blog-post/motivalo-emberek-albert-einstein/

"Viszont a másik legenda igaz: 3 éves koráig nem beszélt, ami miatt szülei orvoshoz is elvitték. Szerencsére az orvos nem talált semmilyen problémát, és nem sokkal később Albert meg is szólalt. Több feltevés van arról, hogy Einstein valamilyen betegséggel vagy rendellenességgel született. A leggyakoribb teória, hogy gyerekkorában az autizmus vagy Asperger-szindróma enyhe tüneteit mutatta: nagyon erős rendszerezési igényt és alacsony motivációt az empátiára. A betegek különleges tehetsége a rajzban, matematikában vagy zenében épp a rendszerezésre való erős igényüknek köszönhető, és így lehetett Einsteinnél is. Ennek azonban némiképp ellentmond, hogy már tinédzserkorában fontosak voltak számára a barátok, a kommunikáció és a társasági élet."

arthurthedent 2020.09.03. 11:48:16

@Lorrh: "mire jó példa Einstein? Ő például kiválóan kommunikált, nagyszerű előadó volt, korának ünnepelt celebje. Mellette meg zseniális tudós."

A szekterületéről sokat tudott, azt képes volt kommunikálni, de a hétköznapi dolgokban döbbenetesen tájékozatlan és faramuci volt. Amikor például felajánlottak neki egy professzori álálst megkérdezték, hogy mennyi fizetésre gondolt. Aztán megkeresték a feleségét is, hogy "Einstein professzor nyilván nem egy fél takarítónői fizetésért jönne hozzánk?"

A felesége azt mondta, hogy a fizikán kívüli kérdésekben igazából jobb, ha vele beszélnek és nem a professzor úrral. :D

"The world-renowned physicist who developed the theory of relativity was often thought to be an introvert. Like many introverts, he did his best thinking alone: "The monotony and solitude of a quiet life stimulates the creative mind," he's widely quoted as saying."

Szóval visszahúzódó, zárkózott, introvertált ember volt. Persze, tudós, persze celeb, csakhogy ezt a celebséget igazából nem ő kereste.

arthurthedent 2020.09.03. 11:50:52

@chrisred: "Ennek azonban némiképp ellentmond, hogy már tinédzserkorában fontosak voltak számára a barátok, a kommunikáció és a társasági élet."

Okés, hát mondjuk tinédzserkoromban nekem is fontos volt a társasági élet. :D

De persze, értem, az emberek sokfélék. Minden ember is sokféle. ;)

chrisred 2020.09.03. 11:56:01

@arthurthedent: Arról volt szó, hogy MÁR akkor is, nem pedig csak akkor.

Egyszerűen rossz példát hoztál, Einsteint szerették a kollégái, a diákjai, meg úgy egyáltalán az emberek. Ha azt írod, hogy Steve Jobs, akkor meghajlok a példa előtt, de ő meg is szenvedte az egocentrizmusát.

arthurthedent 2020.09.03. 12:06:00

@chrisred: "Egyszerűen rossz példát hoztál, Einsteint szerették a kollégái, "

Akkor most csukd be a szemedet és sorolj fel magadba néhány kollégáját, akikkel napi szinten állt kapcsolatba. Aztán döntsd el, hogy csak úgy vad nyugalommal benyögtél valamit vagy *tudod*, hogy mit beszélsz.

Nem kell elmondanod, hogy mire jutottál, csak magadnak döntsd el, hogy mennyire tudod, hogy miket beszélsz. :)

Én lezártam az ügyet, jó, Einstein kitűnően kommunikált, szerette mindenki, népszerű volt és nagy csapatjátékos. Legyen.

hami · http://toriblog.blog.hu 2020.09.03. 12:21:13

@arthurthedent: ez így ebben a formában hülyeség. abból, hogy te nem érted a csapatmunka, vagy éppen a megfelelő viselkedés jelentőségét, attól ezek még kibaszott fontosak, hatékonysági szempontból.

Én egyébként olyan meg nem értett zsenikkel találkoztam többnyire, akik igaz, hogy megcsináltak valamit, de nem úgy, ahogy kellett volna, amivel több zavart okoztak, mint amennyi hasznot hajtottak.

hami · http://toriblog.blog.hu 2020.09.03. 12:25:28

@Lorrh: pontosan. egy nagy cégnél pont az ilyen emberekre nincs semmi szükség, nem illeszthetőek be a céges struktúrába. a meg nem értett zsenik startupokba, garázscégekbe, vagy egyéb kisebb cégekbe illenek, majd a tulajdonos szop velük, nem 1000 másik kollegájuk.

Szaktanár 2020.09.03. 12:47:41

@arthurthedent: "Amikor egy év után kitalálják, hogy "nem ilyet képzeltünk, lehet, hogy nem mondtuk, hogy milyet akarunk, de nem ez volt a szándékunk"."

1 év után?! Agile-ról hallottatok már? sprintek, ilyesmi? azért elég meglepő lenne, ha 1 teljes évnek el kellene telnie, mire kiderül, h a megrendelő nem ilyen lovat akart.

Michel Djerzinski 2020.09.03. 15:02:59

@hami: Te a kor embere vagy, vagyis: érzéketlen, cinikus, embertelen. Nem lennék sem a barátod, sem a rokonod. (Egy kiábrándító tapasztalat is több, mint elég. Az 50 hozzászólás is nagyon sok. A negatív élményeket pedig - ahogyan a pozitívakat is - nem a számok minősítik. Hanem a tények maguk. Szégyellheted magad, te lelketlen senki.

hami · http://toriblog.blog.hu 2020.09.03. 15:15:20

@Michel Djerzinski: lol. nyilván. :)

egyébként, neked is meg akik még panaszkodott abban az ötven hozzászólásos topikban azt kellene megértenetek, hogy az egész folyamat hogyan működik, mi van a cégek viselkedése mögött, és nem azon sírni, hogy jaj megint kibasztak veletek. ennek könnyen utána lehet olvasni, indexen is vannak blogok, amelyek pont ilyen dolgokkal foglalkoznak, erről írnak, szóval nem titkos az egész.

pontosabban amúgy lehet sírni, csak nem visz előre. neked nem lesz jobb, mást meg nem érdekel.

élhetetlen 2020.09.03. 16:13:58

@Aimar10: Egyszerűen nem figyeltem, nem követtem a kommentjeidet, most sem fogom átnézni, csak ez a mondat tűnt fel: „IT céghez nem öltönyben megyünk interjúzni”, ami hülyeség. Erre reagáltam.

arthurthedent 2020.09.03. 19:08:20

@Szaktanár: "1 év után?! Agile-ról hallottatok már? sprintek, ilyesmi? azért elég meglepő lenne, ha 1 teljes évnek el kellene telnie, mire kiderül, h a megrendelő nem ilyen lovat akart."

Okés, szerinted min szoktam felhúzni magam?! :D

Mondjuk nem kell hozzá agile meg sprintek, hogy ne egy év alatt teszteljék le a kódot, amit csináltam, de ha úgy, nekem az is jó. Csak ne egy év után kezdjék el terjeszteni, hogy nem jó munkát végeztem, mert nem vagyok gondolatolvasó. :(

arthurthedent 2020.09.03. 19:12:35

@hami: "ez így ebben a formában hülyeség. abból, hogy te nem érted a csapatmunka, vagy éppen a megfelelő viselkedés jelentőségét, attól ezek még kibaszott fontosak, hatékonysági szempontból."

Az nem érv, nem reasonable argument, hogy "te nem érted", az csak egy személyeskedés, egy sértés, egy argumentum ad hominem.

"Én egyébként olyan meg nem értett zsenikkel találkoztam többnyire, akik igaz, hogy megcsináltak valamit, de nem úgy, ahogy kellett volna, amivel több zavart okoztak, mint amennyi hasznot hajtottak."

Az, hogy te csak "meg nem értett" zsenikkel meg lecserélhető szürke eminenciásokkal találkoztál csak egy dolog. Attól még olyan emberek, akik önállóan képesek dolgozni simán léteznek.

Szaktanár 2020.09.03. 19:57:08

@arthurthedent: hát nem tom hol dolgozol (ezek szerint nem a megfelelő helyen), nálunk azért legkésőbb a user story kiadását követő másnap reggeli meeting-en kiderül, ha nem jó irányba fejleszt vki. ha nálatok nem, akkor van mit fejleszteni a kommunikáción :)

arthurthedent 2020.09.04. 07:06:52

@Szaktanár: Nem e kommunikációval van baj, hanem a specifikáció hiányával. Nem kellene kommunikálni egyáltalán, egyszerűen csak specifikálni kellene, hogy mik az elvárások egy komponensel szemben.

ArriMédesz 2020.09.04. 10:13:16

@'it's cool to know nothing':

vagy nem érted amit írok, vagy triviális ill. hülyeség az állításod

ArriMédesz 2020.09.04. 10:15:47

@arthurthedent:

Amikor pilótát, programozót, orvost, atomfizikust, légtornászt keresnek, akkor cseszheted, hogy emberileg milyen az ürge, ha nem tud repülőt vezetni, ha nincs orvosi diplomája és a többi.

Nem, a szekértelem az első, csak azoknál az első a jópofaság, akiknek a munkáját BÁRKI el tudja végezni. "

erről van szó

ArriMédesz 2020.09.04. 10:17:10

@hami:

ostoba ugatótroll vagy, akinek a saját kis valóságán kívül sok fogalma nincs a világról ill. szemléletmódja miatt is keményen része a problémának

ArriMédesz 2020.09.04. 10:19:51

"hami
@pythonozok: Az egyéni sorsok más szintet jelent, mint a társadalom szintje. Ha ez keveredik, abból keletkezik olyasmi, mint a fél millió rokkant, ami teljesen nyilvánvalóan azt jelenti, hogy a nagy többségük kamurokkant. Az elesett emberek segítését nem a társadalom szintjén kell kezelni, mert azon a szinten nem lehet. Erre ott a szűkebb - tágabb család, a barátok, ismerősök, és ráadásul nem elsősorban azt jelenti, hogy pénzt kell nekik adni. Jézus is megmondta, nem halat kell az embereknek adni, hanem halászni kell őket megtanítani. "

és még jézusra is hivatkozik, szociológia 101-ről kivágandó észlény....

ArriMédesz 2020.09.04. 10:22:12

@arthurthedent:

számukra a meg nem értett antiszociális zseni meg a régóta problémás, rengeteget kritizált, nemritkán részben félidiótákkal feltöltött bürokratikus struktúrába remekül besimuló droid között nincs átmenetet, ennyire sötétek vagy ekkora trollok.

2020.09.04. 11:56:51

@arthurthedent:
Én programozóként még nem dolgoztam olyan munkahelyen, ahol ne számított volna a kommunikáció. Nem a jópofizásra gondolok, hanem arra, hogy nincs olyan, hogy egy kész, leírt specifikációt kapsz, aztán csináld, hanem bizony neked kell utánamenni a dolgoknak, megbeszélned valakikkel, emellett ugye csapatban is együtt kell tudni dolgozni. Amit a kivételes zsenikről írsz, azok kivételes helyzetek, a legtöbb befordult ember nem lesz sikeres programozó, mert egyszerűen nem úgy működnek az üzleti-szoftverfejlesztési folyamatok, hogy valaki egyedül megválthatja a világot.

2020.09.04. 12:06:16

@Lorrh:
"Én voltam olyan munkahelyen, ahol egy elmebeteg programozóhoz rendőrt kellett hívni, mert kezdte lebontani a berendezést. "

Én egy nagy open office irodában dolgoztam, de ott is csak hallottam egy hasonló esetről. Bejött a csávó és elkezdett ordítozni a körülötte lévőkkel, csapkodni, verni a berendezést. A főnöke azt mondta, menjen haza, és másnap majd lenyugodva jöjjön dolgozni. Elment, majd percekkel később visszajött, végül a biztonsági őr kísérte ki. De ez speciális eset, utólag kiderült, pszichés gondjai vannak és már előző munkahelyén is volt vele ilyen probléma.

De ettől függetlenül a normális tartományon belül is számít a személyiség és a kommunikáció.

2020.09.04. 12:10:31

@arthurthedent:
Ez tipikusan kommunikációs hiba valamelyik vagy mindkét fél részéről. A puszta szakmai tudáson túl egy rakás módszer van arra, hogy tisztázd a megrendelővel (vagy főnököddel, business analyst-al, projekt menedzserrel, bárkivel, akivel kell) a kérdőjeles dolgokat, amelyek a hiányos specifikációból fakadnak. Ha csak annyit tudsz, hogy ülsz a gép előtt és fejlesztesz specifikáció alapján, akkor nem vagy alkalmas a munkára, és nem a szakmai tudásoddal van a baj.

Michel Djerzinski 2020.09.04. 23:15:49

@ArriMédesz: hagyd a fenébe, ez a seggfej nemcsak troll, de kibic is.

élhetetlen 2020.09.05. 02:33:04

@arthurthedent: „A programozók általában introvertáltak, különcök, kommunikációs készségük alacsony, magának való mind.”. Ez azért túlzás, sok félék vagyunk. Az utolsó tizenöt évemet programozóként töltöttem, „a kiállhtatlan pilóta direkt hegynek viszi a gépet.”. Nem viszi hegynek, inkább olyan, mintha módja lenne átszerelni a vezérlőpultot, és átszerelné, hogy csak ő tudja használni. Két példa. Az egyik okos is volt, szorgalmas is, de az ő programjai titkosítva. Megbetegedett, az üzemeltetés feloldotta a titkosítást, mert a shownak mennie kell. Az egyik három oldalas makróját fél napig néztem, mert azt láttam, hogy mit csinál, csak nem találtam, hogy miért. 17 helyről kaptuk az adatokat, ezt áttöltötte 17 alkönyvtárba. Ha párhuzamosan feldolgozta volna, annak lett volna értelme, de nem, egyenként visszahozta adott helyre, és egymás után dolgozta fel őket. Én meg kerestem a trükköt, de nem volt, csak egy szép hosszú makrója. A programjai. A Cobol egy jól olvasható nyelv. Beolvasott egy mezőt, és, ha csinált vele valamit, rádefiniált (átnevezte), még valami, átnevezte, még egy szorzás, átnevezte, a nyolcadik után, hiába írtam, hogy hol tart, már hangosan káromkodtam. És ez minden mezőnél így volt. A másik kolléga programjait akkor kaptam meg, mikor leépítették. Ő csak azt nem értette, hogyha beolvas valamit a memóriába, ott azt csinál vele, amit akar, ez nem érinti az adatbázist, míg vissza nem írja. Ő nem átnevezett, hanem minden művelet után átmozgatott egy másik nevű mezőbe. Ugyanaz a hajtépés következett. Mindez az utolsó öt évben egy olyan ov-vel, akitől, mikor három év után megkérdeztem, hogy tudja-e egyáltalán, hogy mit csinálok, azt válaszolta, hogy nem, de nem is érdekli, tudja, hogy sokan szeretnek velem dolgozni. Hát kösz.
A szervezők. Talán harmincan voltunk az osztályon, fele programozó, fele szervező. Összesen két szervező volt képes specifikációt írni. Volt, aki elmondta, hogy a megbeszéléseken miben maradtak, hogy mi kell, volt aki csak átküldte az emlékeztetőt, aztán oldjam meg. Egy durva eset, a dolgozók ügyfélszámra kapták a kedvezményt, én írtam az alrendszert, aztán kitalálták, hogy három telefonszámra oszthassák el. Két ember járt a megbeszélésekre, én nem, aztán kaptam egy input formátumot , meg egy hibakód listát, ennyi, Legyen olyan, mint az előző, csak ne olyan. Egy szó további infót nem kaptam, de semmi gond, megoldottam. Az egyik szervező tette csak meg azt, hogy elmondta a központvezetőnek, hogy csúnyán cserben hagytak, és egyedül csináltam. És ez egy országos lefedettségű cég.
Már nyolc éve nyugger vagyok, de ezeken még nem tudtam túllépni.
Csak levezetés, az én programjaimat vihették, módosíthatták, és csak két balesetem volt ebből. Egyik kolléga hív este hatkor, hogy ezt bizony összekuszálta, itthonról dolgoztam, de tíz percre volt a munkahelyem, gyere, összerakjuk. A másik, a nagygép egy leszakadás után javítás címszóval szecskát csinált a programból. Neki mondtam, hogy vagy visszavarázsolod, vagy gépeld újra. Ő jobban szeretett PC-n szerkeszteni, tehát volt PC-re lehozott változata, aztán megcsináltuk, amit akart. Na, ez jó hosszú lett, bocs.

élhetetlen 2020.09.05. 03:08:37

@Zabalint: „a normális tartományon belül is számít a személyiség és a kommunikáció.”. Megint csak egy szitu. A másik osztályon dolgozó megkérte a velem szemben ülőt, hogy update-ljen (hú, ez ronda, javítást kérek), módosítson egy két karakteres mezőt, 1-t kell betenni. A kolléganő sql-lel megcsinálta, csak space 1-gyel 01 egy helyett, ezt nem ette meg a rendszer, de ő ezt már nem tudja megoldani. Nem gond, megoldom, csak ahogy nézem, van spece-2 is. Hívom a megrendelőt, fél órán keresztül nem veszi fel. Úgy tudja, hogy tőlem nem akar semmit, miért venné fel. Átmentem, mondom, hogy mi van, abban a pillanatban fontos ember lettem. Én viszont őt nem igazán kedveltem ezzel a hozzáállással, hogy finom legyek, és nőies.

élhetetlen 2020.09.05. 03:42:09

@Zabalint: „hogy tisztázd”. Három évig dolgoztam egy dánnal, ő volt a magyarországi projekt vezetője, ő választott ki társnak. Nagyon középszintű volt az angol tudásom, és volt olyan kolléganőm, aki azzal jött, hogy ha ő dolgozna vele, már ő is jobban tudna angolul. Aztán szabin voltam, kapott egy feladatot, úgy csinált, mintha értette volna, és csinált valamit, csak nem azt. Annyiban különböztünk, hogy, ha én nem értettem tisztán, akkor én akár többször visszakérdeztem, és akár más szavakkal átbeszéltük. Én nem szégyelltem, ha nem értettem elsőre. Így állt össze az, hogy egy programot írtunk ketten, ő napközben tárgyalt, egyeztetett, én addig írtam, modulonként bővítettünk, Ő jött este, és folytatta. (Azért ez nem szokott simán menni programozók között). Azt sem lehetett látni, melyik részt ki írta. Volt egy textünk, ahol írtunk egymásnak, hogy hol tartunk. Kommunikáció.

gabardin 2020.09.05. 07:19:47

@Zabalint: @hami: -nál van az igazság.
Megrendelői oldalon vagyok. Definiálom a poziciót, a HR-es végez egy előszűrést, én már csak egy szűkitett mezőnnyel találkozom. Interjúhoz kapcsolódik egy szakmai tesz, ami úgy van kialakitva, hogy kiderüljön, hogy hol tart az illető. (mert a szakmai részt fel lehet szedni :))
Az emberi természeten nem lehet változtatni. Sajnos volt, hogy egy jó szakembertől meg kellett válnunk, mert mérgező volt a csapatra nézve. Mert hiába tud "fejben összeszorozni két hatjegyű számot", ha egyébként intrikál, folyamatosan morog, pokróc az ügyféllel,stb.
Egyébként, amit szoktam kérni a HR-esektől :) olyan embert találjanak a képes és akar gondolkodni. pl. küld valami az ügyfél, akkor nem szolga módra megcsinálja (mert az ügyfél nem szakember), hanem gondolkodik, visszakérdez, tisztáz stb.

arthurthedent 2020.09.05. 09:35:02

@Zabalint: "Ez tipikusan kommunikációs hiba valamelyik vagy mindkét fél részéről."

Hát nem, nem kommunikációs hiba. A kommunikációs hiba az lenne, ha volna egy designer, aki megtervezi, hogy mit kell csinálni, megírja a specifikációt, de elfelejt szólni róla.

Ha aa cégnél nincs aki megtervezze a rendszert és nincs specifikáció, az nem kommunikációs hiba.

"A puszta szakmai tudáson túl egy rakás módszer van arra, hogy tisztázd a megrendelővel (vagy főnököddel, business analyst-al, projekt menedzserrel, bárkivel, akivel kell) a kérdőjeles dolgokat, amelyek a hiányos specifikációból fakadnak."

Hát például megpróbálod elmagyarázni a cég lusta alkalmazottainak, managereinek és tulajdonosainak, hogy dolgokat specifikálni fontos. Megpróbálod elmondani, hogy "hát ha például ez van a konfigban, akkor ezt csinálja" az nem specifikáció, mert ugye mi legyen, ha nem az van a konfig fájlban.

"Ha csak annyit tudsz, hogy ülsz a gép előtt és fejlesztesz specifikáció alapján, akkor nem vagy alkalmas a munkára, és nem a szakmai tudásoddal van a baj."

Nekem az a dolgom, hogy ülök a gép előtt és fejlesztek egy specifikáció alapján. Ezért fizetnek és nem is keveset, merthogy ez az a dolog, ami nekem nagyon jól megy. Nem is akarok mást csinálni.

Mivel ülni a gép előtt és fejleszteni specifikáció alapján az egy munka, ezért alkalmas vagyok a munkára. Nem tudok táncolni, nem tudok repülőgépet vezetni, de speciel ha valaki specifikál egy szoftvert, azt meg tudom csinálni. Ezért élek ebből.

És igen, volt már ilyen megrendelőm néhány, nagyon elégedettek voltunk egymással, kölcsönösen előnyös volt a kapcsolatunk.

Amikor viszont embereknek kell tanítani a szakmát naponta sok órán keresztül, azt nem szeretem, azt nem akarom csinálni. Meg tudlak tanítani sokmindenre, meg tudom tanítani, hogy milyennek kell lennie a specifikációnak, meg is tudom csinálni helyetted, de ha ilyen munkaerőt akarsz, akkor engem hagyj békén.

És igen, amikor képtelen felfogni egy megbízó, hogy ha nem mondja meg PONTOSAN, hogy mit akar, akkor a program valószínűleg nem lesz PONTOSAN olyan amilyet szeretne.

arthurthedent 2020.09.05. 09:46:23

Sztori: A cég azt mondja, hogy LDAP authentikáció legyen a backendben, merthogy most a frontendben van PHP-ben vagy miben, de az úgy nem jó ugye.

Okés, hogy működjön.

Hát találj ki egy konfig formátumot, aztán azt majd jól kitölti az ügyfél, aztán használja a meglévő rendszerét.

Okés, megcsináltam.

Eltelik másfél év, végre elkészül a fontend is, nekiállnak tesztelni. Hát a teszternek nem tetszik, merthogy a konfig nem úgy néz ki, ahogyan régen. Hát persze, mondom, mert ezt én találtam ki, nem ismerem a régi konfig hogy működött, de add oda a specifikációt, aztán újracsinálom.

Hát speci az nincs, merthogy soha nem volt, de ott van ugye a PHP kód, azt kell csinálja az új kód is.

Namost, hogy vlágos legyen a frontend programozónak nem adtak specit, mert lusták voltak. A frontend programozó csinált valamit, de nem dokumentálta, mert lusta volt. Persze nem is működik jól, tele van hibával, mert lusta volt.

Akkor én most olvassam el a sz.r kódjukat, találjam ki, hogy mit cinál, hogy mi a hibája, hogy mit akartak és aztán írjak egy kódot, ami azt csinálja, amit akartak.

Van három manager, van két frontendes, van három teszter, egyikük sem végezte el a munkáját, majd én most elvégzem mindet, tesztelek, frontend kódot túrok, specifikálok, aztán végre megírom a saját kódomat és majd jól letesztelem azt is.

Hát meg akinek két körösztanyja volt. Nincs kommunikációs hiba, megmondtam közérthetően, ha programot akarsz írj egy specit. Nem kell sok, nem kell tökéletes, nem kell azonnal, de VALAMIT adj, ami alapján dolgozni tudok.

A válasz nyilván az, hogy én mindig veszekszem, kötözködök, vitatkozok. Itt meg azt mondják, hogy nem vagyok jó szakember, mert nem jó a kommunkációm. Pedig kitűnően kommunikálok, csak nem szeretik amit mondok. :(

arthurthedent 2020.09.05. 09:58:16

@gabardin: "Egyébként, amit szoktam kérni a HR-esektől :) olyan embert találjanak a képes és akar gondolkodni. pl. küld valami az ügyfél, akkor nem szolga módra megcsinálja (mert az ügyfél nem szakember), hanem gondolkodik, visszakérdez, tisztáz stb."

Mintha az olyan egyszerű lenne! A legtöbb esetben sem az ügyfél, sem a vezetés sem pedig a kollégák nem akarják hallani, hogy "ez így nem lesz jó" vagy "ez így nem fog működni" vagy "nem így kell".

Nagy projekteknél számtalanszor előfordult velem, hogy az elején megmondtam, hogy nem fog működni a dolog. Csakhogy én voltam egyedül, aki ezt mondta, azért aztán mindenki fújt rám, mondták, hogy mérgező a légkör amit teremtek meg nem vagyok elég lelkes, meg nem szeret velem dolgozni a csapat.

Aztán dolgoztak rajta hetekig, tucatszám az emberek, aztán bedőlt az egész projekt. Mert mondjuk egy telefonos alkalmazás például 25 perc (!!) alatt indult el. Persze amíg nem volt benne adat, addig ment szépen, gúnyolódtak is rajtam, hogy lám-lám látod milyen szépen megcsináltuk, nem kellett volna hisztizni.

Aztán látom ám, hogy a teszter egy rekorddal bohóckodik, mondtam, hogy ugyan már valami életszerű adatokat vigyen fel. Persze nem akart, mert az munka, de aztán nagy nehezen rábeszéltem, bepötyögött egy csomó adatot, a program meg annyira belassult, hogy 20-30 perc kellett rá, hogy kirakja az első ablakot.

Persze akkor meg az volt a mondás, hogy a negatív hozzállásommal teljesen elvettem mindenki munkakedvét, mert most meg már senkinek sincs kedve megcsinálni az egész projektet. Nyilván egy lélek sem mondta, hogy nem hallgattunk a csávóra, kiderült, hogy neki volt igaza, nem úgy kellett volna.

Mondjuk a cég azóta tönkrement.

arthurthedent 2020.09.05. 10:09:40

@gabardin: A "mérgező" kollégákról.

Az ember szociális lény, főemlős, evolúciósan úgy alakult, hogy falkába járt-kelt a sztyeppén, a falkatagog együtt nyomultak.

Ha valaki nagyon kilógott a sorból, ha valaki nagyon különbözött a falkatagok közül, azt kiutálták. Persze ha nagyon gyors, ha nagyon erős, ha nagyon jó vadász volt, akkor nem.

Csakhogy ez a szicalizációs rendszer olyan dolgokra nem készült fel, hogy "nagyon jó programozó" vagy "nagyon tiszta kódot ír" vagy "igen kevés hiba szokott lenni a kódjában". Ha kilógsz a sorból, akkor kiutálnak.

Ha ötvenszer szólsz a kollégának, hogy nem jó amit csinált, akkor útálni fog, akkor is ha egyetlen alkalommal sem volt igazad és akkor is, ha minden egyes alkalommal igazad volt. Ha különbözöl, akkor kiutálnak.

Namost ha egy olyan csapatban vagy, ahol profik dolgoznak és te is profi vagy, akkor jól kijöttök, ha olyan csapatban dolgozol, ahol balfékek dolgoznak és te profi vagy, akkor kitálnak. Az egyik csapatban megbecsült, kedvelt tag leszel, a másikban meg "mérgező" kolléga. Ahányszor megszólalsz fogatják a szemüket.

Voltam olyan helyen, ahol az egyetemista kezdő csókákat meg a profi kis csapatot összevonták. Az egyik hónapban még arról beszélt a főnök, hogy mennyire iszonyatosan örül, hogy náluk dolgozom, hogy mennyire baromi jó, amit csinálok, a másik hónapban meg kirúgott, mert elfogadhatatlan volt a munkám és különben is, senki sem hajlandó velem egy csapatba dolgozni.

Hát ennyit ér az "emberileg ilyen meg olyan" meg "jó csapatjátékos" meg ezek a csajos dumák. ;)

Szaktanár 2020.09.05. 11:53:42

@arthurthedent: "Amikor viszont embereknek kell tanítani a szakmát naponta sok órán keresztül, azt nem szeretem, azt nem akarom csinálni. Meg tudlak tanítani sokmindenre, meg tudom tanítani, hogy milyennek kell lennie a specifikációnak, meg is tudom csinálni helyetted, de ha ilyen munkaerőt akarsz, akkor engem hagyj békén."

bármiféle sértés, személyeskedés nélkül írom: mintapéldánya vagy az alkalmatlan munkatársnak. nem a szakmai tudásoddal van baj - semmi kétségem nincs a tapasztalatod, rutinod, képességeid megléte felől -, de a munkák 99%-ához, és így a fejlesztéshez ez, elengedhetetlenek a soft skill-ek, amiknek te szemmel láthatóan híján vagy. sajnos egyedül nem megy, vállalati alkalmazásokat egy bizonyos méret felett nem lehet csinálni, és ennek nem csak időbeni korlátja van (sose lenne kész, ha mindent egy embernek kéne csinálnia), hanem gyakran az is, h általában 1, ritkábban 2 területre specializálódik egy ember, ezért csapatokat kell felállítani, ahol mindenki a maga részterületén végzi a munkát. a csapatokban lévő embere között a hatékony kommunikáció elkerülhetetlen, anélkül nem működik. és bizony, ennek része az is, h kevésbé fejlesztőket kell mentorálni, és bizony alkalmanként az ő szarjukat is neked kell megcsinálni (természetesen elvárható azért a fejlődés és a retorzió annak hiányában, de ez nem változtat a tényen, h bizony ez egy olyan játék, ahol nincs mindenki egy szinten, és mindenki volt kezdő).

a jó hír viszont, h ezen tudsz változtatni, és csak akarnod kell, szóval hajrá :)

arthurthedent 2020.09.05. 15:04:04

@Szaktanár: "és így a fejlesztéshez ez, elengedhetetlenek a soft skill-ek, amiknek te szemmel láthatóan híján vagy. "

Butaságokat beszélsz. Leírtam, meg tudom tanítani a szakmát másoknak, sok éven keresztül oktatóként ezt csináltam. Csakhogy ilyen munkát nem vállalok. Nem vagyok "szemmel láthatóan híján az ilyen képességeknek" csak nem ebből akarok megélni.

Megvilágítom egy példán keresztül: tudok főzni. Nem akarok ebből megélni, nem megyek szakácsnak. Ha programozóként azt a feladatot adod, hogy főzzek a kollégáknak ebédet, akkor elküldelek a fenébe.

Nagyon furcsának tartom, hogy egy ilyen egyszerű dolgot hatszor leírok és még mindig azon erőlködnek egyesek, hogy "mert képtelen vagy rá meg hámer meg kell csinálnod". Nem, nem kell megcsinálnom, attól, hogy képes vagy batonozni még nem kell betonoznom. Nem vállalom.

"sajnos egyedül nem megy, vállalati alkalmazásokat egy bizonyos méret felett nem lehet csinálni"

Igen, sok programozói munka van, amit egyedül nem lehet. Ezért is érthetetlen számomra, hogy miért erőlteted, hogy akkor úgy kellene csinálni, hogy még mellette a kollégák hozzánemértését is magamra vállaljam.

"ennek része az is, h kevésbé fejlesztőket kell mentorálni, és bizony alkalmanként az ő szarjukat is neked kell megcsinálni"

Nem, ez így nem működik. Mások feladatát nem nekem kell megcsinálni. Kapnak fizetést, van szakmájuk, állásuk, nem azért fizetnek, hogy az ő munkájukat is én végezzem el.

"ahol nincs mindenki egy szinten, és mindenki volt kezdő"

Senki sem várja el, hogy "egy szinten legyenek". Ha önállóan képesek dolgozni, akkor rendben van, akkor működik a dolog. Ha nem képes önállóan dolgozni, ha helyette kell megcsinálni a dolgot, akkor csá!

Semmi baj azzal, ha az emberek néha tévednek. Mindenki téved. Semmi baj azzal, ha ellenőrizni kell a munkájukat. A munka ellenőrzése a munkavégzés megszokott része. Semmi baj azzal, ha az embereknek kérdéseik vannak, nekem is vannak. Semmi baj azzal, ha az emberek speicalizálódtak, én is specializálódtam, szívesen átveszek bizonyos feladatokat és szívesen átadok dolgokat, kinek milyen faladatok jönnek be jobban.

A nagy fene helyzet az viszont, hogy ha hónapokon keresztül nem vagy képes rendbetenni a saját kódodat, ha nem vagy képes normális kódot írni, ha hónapokon keresztül a saját bugjaidat csiszolgatod, ha állandóan gond van a kódoddal, akkor én nem foglak megtanítani rá, hogy mi a szakmád és nem fogom elvégezni a munkádat helyetted.

És tudod miért? Azért, mert azok az emberek, akik a szakmájukban dolgoznak és nem jók a szakmájukban azok általában nem is akarnak jók lenni. Nem akarnak normális munkát végezni, nem akarnak megváltozni, valójában nem akarnak tanulni. Ha akartak volna már megtették volna.

"a jó hír viszont, h ezen tudsz változtatni, és csak akarnod kell, szóval hajrá :)"

Hosszú éveken keresztül, tényleg sok éven keresztül irányítgattam, tanítgattam embereket. Egyetemen, aztán munkahelyen, így-úgy. Nincs kedvem hozzá, untat. Az ötvenhetedik embernek is elmagyarázni, hogy miért így vagy úgy kell csinálni... megélek abból, hogy programot írok.

Abban a pillanatban, hogy nem élek meg belőle vagy nagyon megunom okvetlenül bevállalok mentorálást, tanítgatást, pátyolgatást, mosogatást, levélkihordó leszek vagy muttudomén, amihez kedvem lesz.

Elég egyszerű ez, nem?

Szaktanár 2020.09.05. 15:17:57

@arthurthedent: figyelj, sztem kezdd el most rögtön mondjuk a levélkihordást, te is sokkal boldogabb leszel, meg a kollegáid is :)

arthurthedent 2020.09.05. 16:12:08

@Szaktanár: Én elég jól vagyok jelenleg is, a kollégák meg mondjuk elvannak, ahogy elvannak, nem fogom köréjük szervezni az életemet. Akikkel közvetlenül kapcsolatban vagyok, azoknak egyébként szerintem nincs velem gondjuk.

bélabátyó 2020.09.28. 21:15:46

Nagyon jó kis írás! 12 év multis múlttal jót röhögtem pl a követelményeknél: kell - ezeket nem használjuk - és előny - na ezeket tényleg használjuk, ez abszolút így van! Hogy miért alkor ez a kis kavarás? Jó ég tudja.
Abszolút így van a fejvadászok, mindenkit hívjunk fel és küldjük be első körre hozzáállása is, eléggé sajnálatosan. Pont azt a hozzáadott munkát nem végzik el amiért fizetik őket.
A cégek amúgy azért nem válaszolnak rögtön, mert nagy a tehetetlenség, több kör egyenlő több fejes, egyet nem mindig értenek, sőt inkább nagyon ritkán. Plusz ugye várni a többi jelölt első-második-harmadik körére, mert egy jelentkezőből nem is szabad választani (ez is butaság persze, főleg ha a főni tudja kit akar behozni a pozira).
Szóval idő-idő-idő.
A bérsáv nevetséges titkolozás, mikor ha kicsit is szociális, kollegiális vagy pontosan tudok ki mennyit keres és hol.
Engem is szivattak meg már úgy, hogy direkt emailben (nem telefonon, mert ott kamuznak) kiköveteltem, hogy válaszoljanak elfogadható-e a bérigényem. Persze-persze (hr-es), majd egy jól sikerült interjú végén a vezető elszomorodva közölte, hogy ez sok, és nincs alku. Mondtam részemről sincs, bye-bye. :)
süti beállítások módosítása