HTML

 

Kampányszöveg-generátor
by Elegemvan.blog.hu

Kattints a "Generálás" gombra!

 

Celebhír-generátor by Elegemvan.blog.hu

Kattints a "Generálás" gombra!

 

"Idealisták és gonosztevők összeálltak, álság levegőköveiből várakat csináltak, teleujjongták a világot, hogy a Kárpátok alatt kiépült Európa. A nagy Humbug nem Európának ártott meg, a hazugságot itthon hitték el. Miért hazudtak már az apáinknak, és miért adták a hazugságot tovább? Minekünk váltig azt mondták, hogy itt Európa van, kultúréletre készültünk, s megfeszített idegekkel rángattuk magunkat egyre előbbre." (Ady)
"Colin szerelmese márványszépségű combjait csodálja. Egyszer a jobb tűnik szebbnek, máskor a bal. Ne habozz barátom szól ő, hagyd, hogy én döntsek, az igazság a kettő között van." (Alexis Pyron, 1689-1773)

Utolsó kommentek

  • birkamenet: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A tények csak engem igazolnak, nem téged, a fizetett KREML PROPAGANDIST... (2024.03.13. 08:36) Elegem van Pedo Katóból
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @birkamenet: A tények nem igazolnak téged. (2024.03.13. 05:25) Elegem van Pedo Katóból
  • birkamenet: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Csak ti buktatok pediFildeSSesek. A Ká Endrétek még a kegyelem után sev... (2024.03.12. 23:03) Elegem van Pedo Katóból
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @birkamenet: Lám, mégis a ballibek buktak. (2024.03.09. 18:43) Elegem van Pedo Katóból
  • birkamenet: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Így van, a fideSSes banda velebukott a oedibotábyva: nivák, varga, balo... (2024.03.09. 17:14) Elegem van Pedo Katóból
  • Utolsó 20

Elegem van...

Címkék

1956 (1) abszurd (1) áder (2) adminisztráció (4) adó (5) adós (10) Afganisztán (1) ajándék (1) alaptörvény (1) albérlet (1) Alföldi (1) álhírek (2) alkotmány (1) alkotmánybíró (1) államtitkár (2) állás (1) állatfarm (1) állatkert (1) allegória (1) alvás (2) Amerika (1) andy vajna (1) Angelina (1) arab (1) árak (3) árulás (1) atom (2) Auchan (2) ausztria (2) autó (4) Balaton (5) baleset (3) balog (1) baloldal (132) bank (48) bankkártya (1) barát (2) barlang (1) bayer (1) beavatkozás (4) becsapás (232) behajtás (4) Belgium (1) benzin (1) Bernanke (1) beruházás (1) beteg (5) betegség (7) bevándorló (7) bicikli (1) Biden (1) bíró (2) bíróság (5) bírság (3) bizalom (239) biztonság (1) biztonsági (3) biztosítás (2) biztosító (3) bkk (4) BKK (1) BKV (1) bkv (4) blog (1) blokk (1) bocsánatkérés (3) bolt (1) bosszantó (1) brexit (1) Brüsszel (4) Budapest (4) büdös (1) bukás (3) bulvár (4) bűncselekmény (1) büntetőfékezés (1) burger king (1) busz (5) bútor (1) CBA (1) cég (1) celeb (1) cigány (2) cipő (2) coca-cola (1) covid (1) család (12) Csányi (1) csend (2) csirke (2) csoki (1) dal (1) Darwin-díj (1) december (1) devizahitel (15) diák (1) dinnye (1) DM (1) Dobrev (1) dollár (3) Dzsudzsák (1) Eb (4) ebéd (3) edző (1) egészség (5) egészségügy (3) egyetem (5) egyház (4) egymást tapossák (1) egy rakás szar (1) elektronika (1) élet (1) életérzés (269) életmód (13) ellenőr (1) ellenség (1) elnök (93) elromlik (1) ének (4) énekes (3) ennivaló (1) erdély (1) esküvő (4) étel (8) étrend (1) étterem (5) EU (120) euró (4) európa (185) facebook (1) fagy (2) fagyi (1) fagylaltozó (1) faló (1) fegyver (1) fejlődés (1) felelőtlenség (6) felsőoktatás (3) felügyelő (1) fénykép (1) fenyő (1) férfiak (5) fertőzés (1) festészet (1) fidesz (12) film (5) fizetés (2) FKF (1) foci (16) fodrász (1) fogyás (2) főiskola (2) fölösleges (10) forint (2) forradalom (1) főzés (2) franciaország (1) Franciaország (1) fürdés (1) gazdaság (3) generáció (3) glamour (1) gól (1) görögök (1) gumi (1) gyárfás tamás (1) gyarmat (4) gyarmatosítás (6) gyaur (1) gyerek (7) gyereknevelés (1) gyermekrák (1) gyűjtés (1) gyurcsány (44) Habony (1) háború (11) Habsburg (2) hadsereg (1) hajléktalan (1) hal (1) halál (7) házasság (1) hazugság (5) hernádi (1) hideg (1) híradó (3) hírek (2) hit (4) hitelesség (1) hitelezés (1) hízás (1) (2) hólapátolás (1) holland (1) hollywood (1) hörcsög (1) horoszkóp (1) hotel (1) hulladék (1) hülyeség (95) hús (1) húsvét (5) idegenforgalom (2) idegesítő (121) idióták (1) időjárás (1) időjárás-jelentés (1) idős (1) ifa (1) IKEA (1) IMF (1) index (2) ingatlan (4) instagram (1) integráció (1) interjú (1) irodalom (1) iskola (5) ismerős (3) ismerősök (3) iszlám (3) ital (1) ítélkezés (2) jacks burger (2) Jalta (1) james bond (1) játék (1) jég (2) jegy (1) jellem (1) jobboldal (175) jog (2) jogszabály (1) Jolie (1) jóslás (1) jövő (1) Juncker (1) kamat (1) Kaposvár (1) kapzsiság (2) karácsony (4) Karácsony (1) karrier (4) kártya (1) katonaság (1) kdnp (1) kedvezmény (1) kehi (2) kéményseprő (1) kenőpénz (1) kenyér (1) keresztény (7) kertitörpe (1) kiadás (1) kína (4) Kína (2) kirándulás (2) kiss lászló (1) kitüntetés (1) kívánság (1) klíma (2) kóka (1) kóla (1) kölcsön (2) kollégium (1) kommentelők (1) kommunizmus (1) konyhafőnök (1) könyv (1) kórház (1) kormány (223) környezetvédelem (1) koronavírus (1) korrupció (6) kövér (3) közigazatás (2) közjegyző (1) közlekedés (6) köztársasági (8) köztársasági elnök (1) közterület (1) kuka (1) kukás (1) külföld (5) kultúra (2) kütyü (1) Lagarde (1) lakás (6) lakodalom (2) látnivalók (1) lázár (37) lemondás (6) libegő (1) lidl (1) locsolkodás (1) London (1) lopás (8) lottó (2) Lovas István (1) luxus (2) Magyarország (322) márka (1) Matolcsy (49) MÁV (1) mcdonalds (3) megasztár (1) megemlékezés (1) megtévesztés (162) meleg (1) melegjogok (1) menedzser (1) menekült (3) menekültek (12) mentőcsomag (3) mentők (1) Merkel (8) Mészáros (1) mezőgazdaság (1) migráns (2) miniszter (1) minisztérium (73) mnb (2) MOL (1) mozgás (1) mozi (2) mtv (1) munka (7) munkahely (1) munkatárs (3) műsor (2) muszlim (7) művészet (1) nagyhét (1) nagy britannia (3) Németország (6) népszavazás (2) nők (6) Norvégia (1) nyár (2) nyugdíj (3) nyugdíjas (4) nyúl (1) offshore (2) oktatás (7) olimpia (2) oltás (1) olvasás (2) önkormányzat (2) őr (1) óra (1) orbán (222) orosz (3) Oroszország (21) orvos (2) orvosság (1) ősz (5) osztálykirándulás (1) pakolás (1) Paks (1) pályázat (1) panoráma (1) pap (1) pápa (2) parizer (1) parkolás (1) parlament (1) paródia (1) párt (169) patkány (1) pékáru (1) pénz (244) pénzmosás (1) pénztár (1) pihenés (4) plakát (2) pletyka (1) pokémon (1) polgármester (2) politika (286) Portugália (1) posta (2) Pride (1) projekt (1) puccs (1) Putyin (4) rabszolga (1) rajk (1) rákosi (1) recept (1) regény (1) rejtő (2) reklám (3) rendőrség (5) repülés (1) riasztó (1) rogán (8) rokonok (4) Rossmann (1) rudolf péter (1) ruha (2) Semjén (2) síelés (1) Simicska (3) sírok (1) soros (1) sorozat (1) sorsolás (2) Spanyolország (1) spórolás (1) sport (5) stadion (4) strand (1) Stumpf (1) sváb (1) svédek (2) Svédország (3) szabadidő (1) szájer (1) szállás (1) számítógé (1) számítógép (1) szankciók (1) Széll Kálmán tér (2) SZÉP-kártya (1) szerencsejáték (1) szex (2) szfe (1) színész (3) színház (3) szír (1) sznob (1) szokások (1) szórakozás (7) szórakoztatás (5) szóvivő (1) Szovjetunió (1) sztárok (1) sztrájk (1) szulejmán (1) szülés (3) szülő (6) tanár (3) tanulás (4) tanulmányok (1) táplálkozás (1) Tapolca (1) tarlós (3) tartozás (5) tavasz (1) tél (2) telefon (1) telefonálás (2) televízió (2) terror (3) tesco (4) test (1) tinta (1) tippmix (1) tisztesség (111) tisztség (13) tölcsér (1) tömegközlekedés (1) törlesztőrészlet (4) török (3) Törökország (3) történelem (182) törvény (1) törzsvásárló (1) Trianon (1) trója (1) trónörökös (2) Trump (1) tücsök (1) turista (1) turizmus (1) tv (7) ügyvéd (3) újság (4) újságírás (3) újszülött (1) Ukrajna (3) ünnep (7) uralkodó (3) USA (15) utazás (7) utca (1) utódok (1) üzlet (2) vacsora (1) vadászat (3) választás (65) vallás (10) várakozás (1) város (1) vásárlás (26) vásárló (13) vasút (1) vegetáriánus (1) versenyhivatal (2) vezetés (2) vidék (1) videó (2) Vietnám (1) világrend (2) villamos (6) vírus (11) vita (1) vizsga (1) wc (1) wellness (1) x-faktor (5) zaj (3) zaklatás (1) zavarás (3) zene (9) zenekar (2) zenész (1) zöldhulladék (1) zöldség (1) zsidó (9) zsűri (4) Címkefelhő

Elegem van az azonnali fizetési rendszerből

2019.04.12. 08:52 Elegem Van

A közelmúltban több cikk is foglalkozott az azonnali fizetési rendszer bevezetésével, melyre - három éves előkészület után - július elsejével kerül sor. Ez a rendszer biztosítaná, hogy belföldön magánszemélyek tízmillió forint alatti utalásai legfeljebb öt másodpercen belül megérkezzenek a címzett bankszámlájára. (Vállalatok esetén azonos összeghatár alatt egyedi utalás formájában teljesülhet az azonnaliság.) A témával foglalkozók jövőbe vetett hittel, lelkesen tájékoztatták a polgárokat az új helyzetről, de hiába van közülük sokaknak finom szaglása, a jól elhantolt kutyus dögszagát nem érezték meg. Pedig ott van.

Magamban több okot látok arra, hogy észrevétlen maradt a rendszer legnagyobb hibája. Az első, hogy az MNB sem tudja, bár ez kevéssé valószínű. A második, hogy az MNB pontosan tudja, de okos kommunikációval eltereli a figyelmet. A harmadik, hogy a szerzők túlságosan a technikai megvalósítás nehézségére koncentráltak - és közülük páran félre is tettek egy gúnykacajt, ha Matolcsy felsül projektjével -, amely miatt veszni hagyták a lényeget. A negyedik ok szemléletbeli, amely a készpénz versus számlapénz elsődlegességének vitájában foglalható össze.

Ripsz-ropsz felnőtt velünk egy generáció, amelynek a számlapénz a természetes, a készpénzhasználat avítt dolog. A technikai fejlődéssel már nemcsak bankkártya, hanem számos más informatikai eszköz segít a fizetés lebonyolításában a számítógéptől az okostelefonig. A történelem során eddig az volt a leosztás, hogy a fiatalabb generációk vitték a szabadság zászlaját, az idősebbek voltak a maradiak. Most ebben a kérdésben fordulni látszik a helyzet, mert a fiatalabb generációk masíroznak a kényelem sugárútján a szolgaságba, az idősebbek pedig próbálják a szabadságot képviselni. Mert a készpénz a szabadság, a számlapénz rabszolgaság. A készpénz itt van a zsebünkben, párnacihánkban a rendelkezésünk alatt. Ha akarjuk használjuk, sőt akkor használjuk, amikor akarjuk. Aki nem hiszi, kérdezze meg a svájciakat, akik simán fizetnek ezerfrankossal - kb. kettőszázkilencvenezer forint -, mert nekik ez a szabadságot jelenti. Pedig Svájcra azért nem lehet mondani, hogy fejletlen a pénzügyi kultúrájuk, mégis ragaszkodnak a kápéhoz, és nagy ívben tojnak a pénzmosásellenes hablatyra.

A számlapénz esetén ugyanis a saját pénzem feletti rendelkezés szabadsága veszik el. Mégpedig többféle módon. Például bűnözők által. X Ilonka békésen ücsörög munkahelyén, közben kapja az sms-t, hogy Kuala Lumpurban éppen vásárol. Mire felébred, intézkedik, már sütheti. Ha szerencséje van, nem a számláján lévő egész összeget nyúlták le, de bármennyit is, az az övé volt. Az utánajárás pozitív eredménye csekély, nagy valószínűséggel sosem kapja vissza. A rakodópart alsó kövén ülve nézi, hogy úszik el a munkabér. Az MNB legutóbbi statisztikája szépen bemutatta, hogy milyen meredeken emelkedik a csalások száma. A másik elvételi lehetőség a technika ördöge vagy malőr. Ott van például a bitcoin tőzsdés srác, aki úgy dobta fel a pacskert, hogy elfelejtette a hozzáféréseket megosztani másokkal. Akinek nála volt a pénze - alig párszázmillió dollárnyi tulajdonos -, legfeljebb a szellemidézésben bízhat.

És a legveszélyesebb ragadozók az államok. A hülyeség kimaxolásában mindig élen járó svédek pár éve büszkén jelentették be, hogy náluk megvalósult a készpénz nélküli társadalom. Évekig ment a dicsekvés az elektronikus pénztárcával mászkáló svéd koldusokról. Aztán a svéd jegybank vezetője elkezdett aggódni a hackerek, áramszünetek és egyéb problémák miatt, ami lefordítva azt jelenti, hogy a derék Jörg számláját párszor lekopaszították, az állami szervek meg tátják a szájukat, mert mást nem tudnak tenni. Arra volt eszük, hogy belezavarják Jörgöt a készpénzmentes társadalom nagyszerű jövőképébe, de védelmét oldja meg maga.

A kínaiak még durvábbak. Madách falanszter színe sehol sincs hozzájuk képest. Pár év alatt - állami támogatással - felnőtt egy sor kétes módszereket alkalmazó szolgáltató, amelyekre piaci alapon rácuppantak a népek. Most már mindenhol okostelcsivel fizetnek. A folyamat odáig ment, hogy a mindenütt jelenlévő pártnak kellett intézkednie, hogy a papírpénzt is fogadják el a kereskedők. Aztán erre rátelepedett az állam és az ő AI-pontozása. Ma úgy néz ki, hogy aki rossz volt, azt kizárják egyes fizetési műveletekből. Ha sokat csintalankodik a kis kínai, és a hatalomnak nem tetszik, a virtuális pénzét egyszerűen zárolják. Van pénzed, de az állam nemcsak figyeli mire használod, de meg is határozza, hogy használhatod-e. Totális pénzügyi ellenőrzés alatt tudják tartani a konfuciánus idiotizmus miatt amúgy is nyomi kínai populációt. Mi ez, ha nem rabszolgaság?

Ki kellene alakítani egy egészséges arányt tartalmazó rendszert, ám erre nincs igény. A bankok, a fintech cégek, az állam a készpénzmentesítést erőszakolja, az előrelátás képességével kevéssé megáldott emberek pedig nem gondolkodva fogadják el saját szabadságuk korlátozását.

azonnali-fizetes.jpg

A mi MNB-nk azonnali fizetési rendszere ennek a folyamatnak az előszobája egy óriási hibával, amely az egész magyar bankrendszert kifektetheti. Kevesen emlékeznek már a Postabank két évtizeddel korábbi csődjére, amikor a József nádor téren körbe állt a sor, minden fiók betétesi ostrom alatt állt. (A Reálbank Andrássy úti tömegjelenetei megvannak?) A pánik órákon belül elintézte a Postabankot, amely akkor a legnagyobb lakossági bankok egyike volt. Hála az MNB-nek ez a mostani viszonyok között öt másodpercre rövidül tetszőleges bank esetében. Mert ha a közösségi médiában végig fut, hogy X banknál gond van, és nem tudja visszafizetni a betéteket, a csontra beszart egyszeri betétes nem gondolkodik, félelmében azonnal kiutalja a pénzét. És - hála Matolcsy okosságának - az minden ellenőrzés nélkül öt másodpercen belül el is tűnik onnét.  A tömeghisztéria gyorsuló hólabdaként elsodorja az adott bank fizetőképességét, és mire a bank vezetése, az MNB, a kormányzat reagálni tudna, már késő. Egy esetleges gazdasági válság szituációban - melyet Gulyás Gerike őszre beharangozott - sanszos, hogy az egész magyar bankrendszernek reszelnek. Ha Matolcsyd van, Soros már nem kell.

Ez az igazi probléma ezzel az azonnali fizetéssel, amit talán lassan az MNB is felfog. Csak innen nehezen van kiút, hiszen Matolcsy személyes agyszüleményéről van szó, amelyre az eltelt három évben a bankszektor több milliárd forintot égetett el. Kíváncsian várom kivel vitetik el a balhét. (Vannak tippjeim.)

Voltak a magyar gazdaságtörténetben akarnok idióták szép számmal, de a magyar bankszektor biztonsága mégiscsak több mint gumipitypang-ültetvényekkel való kísérletezgetés. Azokból viszont, akik ezt nem látják be, elegem van.

Ha tetszett a bejegyzés, kérjük, oszd meg Facebookon, hogy minél több emberhez eljusson! Köszönjük!

Kövess minket Facebookon!


komment

Címkék: politika orbán kormány hülyeség európa bank pénz életérzés fizetés bizalom elnök becsapás Magyarország Matolcsy

A hozzászólásokat a bejegyzés írói, illetve a blog szerzői nem ellenőrzik, azok tartalmáért semmilyen felelősséget nem vállalnak. Kifogás esetén adott komment eltávolíttatható -> elegemvanblog [kkc] gmail [p] com.

A bejegyzés trackback címe:

https://elegemvan.blog.hu/api/trackback/id/tr9714757525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szelid sunmalac 2019.04.13. 22:28:34

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: ha meg az utkozestol nem tunik el egybol, akkor kigyullad

rossolemans 2019.04.13. 22:48:28

@Online Távmunkás: pl. egy biopiacon csak cash-el tudsz fizetni, a termelő biztosan leszarja a bankkártyádat, de ismerek külföldi cégeket ahol az kedvezmény csak kp-s fizetés esetén érvényes. Mondok mást:a kártyádat egy magánbank bocsájtotta ki, a hitelviszony kozted es egy magancég között jott létre, míg a jó öreg cash-re az állam vállal garanciát. Az államcsődök ritkábbak mint a bankcsődök.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.13. 23:09:35

@lpt1: Készpénzt még senki se örökölt a családomból, mert azt valahogy mindig ellopták. Volt olyan, hogy az elhunyt pénztárcájából a rendőrségi helyszínelés során tűnt el a készpénz és a bankkártya is...

@ételizésítő: Természetesen nincs azonnali utalás Amerikában már pár évtizede.

@Pár dollárral többért: Nem véletlenül vált a tőzsdei spekulánsok adója a bevezetésekor hirtelen a banki átutalások és a készpénzfelvétel adójává.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.13. 23:15:07

@Szelid sunmalac: :D
Na, tessék, már van olyan is, hogy a halottaktól ellopják a kápét. Erre nem is gondoltam még.
@Online Távmunkás: A családodban mindenki olyan körülmények között halt meg, hogy rendőri helyszínelés kellett?
Meg szegények mindig maguknál hordták a teljes készpénzállományukat, hogy a kórházban lenyúlták?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.13. 23:22:20

@is: Az áramszünet azért jó érv, hogy egy hiper- vagy szupermarketben nem tudsz készpénzzel se fizetni, ha nem megy a pénztárgép.

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Ha jól választasz bankot, akkor az is ingyen van. Nincs kártyadíjam, nincs számlavezetési díj, havonta 20 ingyen utalás, 5 készpénzfelvétel (idén még nem vettem ki egy fillért sem) és az ingyenes a kártyahasználatra még visszatérítést is kapok.

@rossolemans: A biopiacon mennyi árus fizet adót? A magyar bankbetéteket bankcsőd esetén is kifizeti az OBA egy elég komoly összeghatárig.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.13. 23:33:39

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Egyszer volt rendőri helyszínelés, saját lakásában és a rendőr törte be az ajtót, a pénztárcáját pedig kiürítette. A kórházakban is mindig eltűnt az összes pénz és az ékszerek egy része, de ez Magyarországon természetes dolognak tűnik. Persze volt olyan, hogy utólag már nehezen lehetett megállapítani, hogy az otthon elhunyt rokon pénzét a halála napján ott járó orvos, ápolónő, pap vagy hullaszállító nyúlta le, de valahogy a sírásból felocsúdó özvegy már egy fillért se talált a fiókban a temetésre félretett összegből...

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 00:31:05

@Online Távmunkás: A biopiacon minden árus fizet adót, vagy egyéni vállalkozók, vagy őstermelők. Ellenőrzik őket mint a hétszentség.

És melyik ez a bank, amelyiknek te kész ráfizetés vagy, de annyira jófej, hogy ennek ellenére neked ingyen ad mindent?

Nem, szerintem ez a történet nem Magyarországra jellemző, hanem legfeljebb a családodra.

darlacko 2019.04.14. 01:23:24

Képzeljül el, hogy egy Mészáros Lőrinc kaloberű zseni cége tartja kontroll alatt az egész fizetési piacot. Készpénz nincs, az államnak csak közvetve van ráhatása a folyamatokra.

vizsla_barat 2019.04.14. 01:28:05

Tanult ember folyószámlárol nem vásárol. Csak a hitel kártyáit fizeti onnan. Ennyi.

Dani23 2019.04.14. 07:47:22

Index főoldalról azt hittem tényleg van valami gond a rendszerrel. De a cikket (sajnos) elolvasva rájöttem, hogy pusztán a posztoló tudatlansága a probléma.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 07:53:30

@vizsla_barat:

Ez attól függ, hogy mit vásárol az ember. Kétszer akartam vásárolni használt autót VISA kártyára, de mindkét autókereskedő akkor felszámolt volna +3.5%-ot, mert hogy nekik annyi a költségük a VISA fizetésre (inkább 3%, de biztosra akartak menni). Így inkább 'kivettem' pénzt a folyószámlámról és úgy fizettem nekik.

De nem csak használtautóknál fordul elő ilyesmi: ahol én élek, a cigaretta szabadáras. Viszont azokban az üzletekben, ahol a legolcsóbban árulják a cigarettát, általában felszámolják a hitelkártyás, de még a bankkártyás fizetés költségét is: azt mondják, hogy olyan kicsi a haszonrésük a cigarettán, hogy nem tudják benyelni az elektronikus fizetség költségeit, tehát az általuk ajánlott ár csak készpénzes fizetségre áll.

Aztán jártam olyan diszkont áruházban is, ahol csak Mastercard-ot fogadtak el, VISA-t nem.

Valóság nevű unokahúgotok 2019.04.14. 08:56:48

Akinek pénze van, bármilyen formában is tartsa, önmagában már veszélyes. Engem ért kártyás csalás (szerencsére megtérült), de raboltak is ki az utcán (az nem lett meg sosem, az elkövetőkkel együtt), de vesztettem már el aranyláncomat is fürdőben.

Régi igazság: 100%-os biztonság nincs. ha a poszter a tökéletes megnyugvésra vágyik, akkor: kampó, kötél, kissámli!:-)

Teszt.Elek 2019.04.14. 08:57:52

Gondolom arról ne beszéljünk akkor, hogy ha otthon tartom a pénzem KP formájában, akkor - mivel nem vagyok bank és a lakásom biztonsága még az erre költött relatív sok pénz ellenére se garantált - azt fogják elvinni, amíg én mondjuk épp dolgozom és nem vagyok otthon.

Ha bankban tartom ugyanezt, akkor ugyanúgy áldozatául tudok esni a bank bedőlésének, illetve ugye olyanról se hallottunk soha, hogy valaki kiraboljon egy bankot.

A nemzetközi utalásos példa nettó hülyeség, mert ott soha nem fog megvalósulni ez a fajta sebesség, vagy ha mégis, akkor se minden irányba, csak azok felé az országok felé, ahol ez támogatva lesz, ott pedig a bankok le tudják egymás között rendezni a csalásokat, mert ennek megvan a jogi háttere (pl EU-n belül)

Ráadásul ahhoz, hogy az alapvetően ostobenkó példát megvalósítsa, valakinek fel kéne törnie a netbankot és onnan kezdeményezni az utalást a felhasználó nevében, ami jóval nehezebb, mint mondjuk egy bankkártya adatait lenyúlni és azzal visszaélni (amivel amúgy a legtöbb visszaélés lenni szokott, így távoli helyekről)

A bankkártyás visszaélésekre már most is van biztonsági háló. Konkrétan a legtöbb valamire való kártyakibocsájtó és bank azonnal visszafordítja a tranzakciót, ha valaki szól, hogy ott csalás történt és csak utána kezdik el kivizsgálni a vádat, mert a feltételezés az, hogy az ügyfélnek igaza van.

A bank pánik példája nevetségesen optimista. A legtöbb bank rendszere egyszerűen összeomlana, ha minden user egyszerre próbálná használni és így a felvázolt eset aligha történhetne meg. Ha pedig mégis, akkor ott az állami garancia a betétekre, akinek pedig annyi pénze van, hogy a garancia azt nem fedezi, nos nyilván nem egy bankban tartja mindet, ugye?

Összességében csak annyit tudok mondani erre az írományra, hogy valamit szedni kéne a paranoiára, mert ha kezeletlen marad, abból könnyen gondok lehetnek.

Teszt.Elek 2019.04.14. 09:09:43

@Nagy fasz vagy te Válasszunk:
100 ezer lakásra 200 betörés.. de jól hangzik. Mennyivel jobban mint az, hogy minden 500. lakást feltörnek átlagosan egy évben.

Csak abban a házban ahol lakom volt 30 év alatt egy fél tucat betörés. Nyilván társasházban egyszerű védekezni, csak annyi a trükk, hogy a te ajtód legyen a legnehezebben feltörhető és inkább a szomszédhoz fognak bemenni, de azért azt mondani, hogy a betörés, lopás, rablás esélye elhanyagolható, hát minimum felelőtlen nagyzolás.

ekat 2019.04.14. 09:33:58

Nem egészen értem, mit ekézitek a posztolót, aki olvasta már párszor ezt a blogot, mondjuk annyiszor, amennyiszer én, azaz ha Index-címlapos :), az látja, hogy mi ez. A poszter feldob valami lehetőleg provokatívat, és aztán várja, mi történik, ha leesik. :) És ami történik, az sok klikk, már csak azért is, mert sok nem elég önbizalommal rendelkező ember őrült késztetést érez arra, hogy idejöjjön lehülyézni.
A posztoknak közük nincs ahhoz, amit a poszter gondol, és ő szerintem igen jól szórakozik.

Exploiter 2019.04.14. 10:03:08

Lol.
Ez tényleg színvonalon aluli lett.

Egyrészt ez most nem hazai agymenés, hanem EU szintű. És egyébként nem rossz ötlet. A PSD2-vel együtt meg különösen érdekes lesz majd a fejlődés.

Másrészt ha félsz attól, hogy instant payment löki a gödörbe a bankot pánik esetén, akkor nézz utána, mi az a high frequency trading és rettegj: kereskedő programok tömegei képesek századmásodpercek alatt csődbe vinni bármilyen céget, mielőtt még egyáltalán Julika észrevenné a monitoron, hogy történt valami érdekes, nem hogy elutalná a saját kis megtakarítását.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.14. 10:08:05

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Te mikor kaptál nyugtát biopiacon? Az őstermelő státusz a legjobb kiskapu adócsaláshoz, egy csomóan megveszik a nagybanin az árut és az adómentes limit többszöröse a forgalmuk, de egy fillér adót se fizetnek. A legutóbbi piaci ellenőrzésen is úgy bukott le az árusok többsége, hogy előre tudni lehetett az ellenőrzésről, de még véletlenül se volt náluk nyugtatömb és saját termőföldjük se volt, ahonnan az áru jöhetett volna...

A magyarországi bankok közül most a K&H fizet nekem azért, hogy használom a szolgáltatásait, korábban az Erste volt a kedvezőbb.

@vizsla_barat: Pontosan. És figyeli, hogy ne költsön többet annál, mint amennyit vissza akar fizetni hónap végén.

@neoteny: Magyarországon kártyás fizetésre felárat kérni törvénytelen, az EU-ban pedig legfeljebb a saját költségét terhelheti rád a kereskedő. A 3%-os költség tuti az EU-n kívül volt vagy a kereskedő rajtad akart meggazdagodni, mivel magánszemélyek kártyáira már rablás, ha ilyen nagy forgalmú cégektől 1% feletti díjat kér a bank.
Amúgy mennyibe került, hogy kivedd a számládról a kocsi árát?

@Valóság nevű unokahúgotok: Minél több helyen van a vagyonod szétosztva, annál kisebb az esélye annak, hogy betörés/tűz/bankcsőd/államcsőd/tőzsdekrach esetén mindent elveszíts egyszerre.

@ekat: A poszter szép kis pénzt kereshet a reklámokból az Index-címlapos baromságaival.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 10:19:46

@Online Távmunkás:

"A 3%-os költség tuti az EU-n kívül volt"

Igen.

"mennyibe került, hogy kivedd a számládról a kocsi árát?"

Ha kivettem volna készpénzben, semmibe nem került volna. De én egy money order-t vettem, ami fix $7.50-be került (ami az összeg kevesebb, mint 1.5 ezreléke volt).

the real fogash 2019.04.14. 10:42:00

@Pár dollárral többért: az megvan, hogy az SZJA 38–>15% lett, a munkaadói járulékok pedig a 30+% os szintről 17%ra csökkent, mióta “tombol a diktatura”?

ze11 2019.04.14. 10:47:15

@neoteny: Az ilyen elfogadóhelyeket jelezni kell a banknak és a kártyatársaságnak, meg a fogyasztóvédelemnek - ugyanis amit csinálnak, az jogszabályba, illetve az elfogadói szerződésbe ütközik. Fogy.véd. birságol, bank/kártyatársaság többszöri figyelmeztetés után viszi a terminált.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 10:48:41

@Teszt.Elek: Minden ötszázadik lakást feltörnek egy évben, akkor statisztikailag 500 évente kerül rám a sor. Nekem nem hangzik annyira veszélyesnek.

Egyébként az a "otthon tartod a párnában" erős sarkítás. Ha sok pénzem van, amihez nem akarok nyúlni, akkor berakom a bankba. De hogy minden aprócseprő vásárlásomat utalással vagy kártyával csináljam azt nagy marhaságnak tartom.
Én is igen komoly problémákat látok a készpénzmentes világgal. Lehet áramszünet, hálózati hiba, bármi. A 3% lenyúlás is zavar, de kurvára. De legjobban az, hogy valahol egy adatbázis jegyzi, hogy mikor és hol vettem a parizert.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 10:50:46

@ze11: Okos gyerek vagy te. Hát, persze. Még ha igazad is lenne, akkor csak annyit érsz el, hogy a kereskedő mindenkinek megemeli az árat.
Szerinted azért van a kereskedő, hogy veszteséget termeljen?

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 10:54:40

@Online Távmunkás:
"Te mikor kaptál nyugtát biopiacon?"
Én mindig. Az őstermelő vagy egyéni KATÁS, szóval leszarja és csinál számlát.

2019.04.14. 11:04:06

@the real fogash:

Szerintem nem ittuk meg a pertut. Egyébként ha már ilyen okos vagy, megkérdezném, hogy hol írtam olyat, hogy "mióta “tombol a diktatura”? "
Ha nem találod meg akkor szólj és kilőhetünk a Marsra, hátha új tapasztalatokat is szerzel a dakota főnök hátsóján kívül.
Egyébként pedig SZJA, nyugdíjjárulék, egészségbiztosítási járulék, munkaerő piaci járulék van. Ezeken felül a munkáltató által fizetett adók, szociális hozzájárulási adó igen csak vastagon fog és még van szakképzési hozzájárulás is.
"SZJA 38–>15%"
Jaja mindenki annyit fizet, az is aki milliókat keres havonta, meg az is aki minimálra van bejelentve csak éppen a bökkenő ott van, hogy akik milliókat keresnek havonta annak a nagy többsége fullra be van jelentve és ezzel nem oldottad meg a problémát.

Nbl 2019.04.14. 11:32:38

Ennyi baromságot, muhahaha :-D

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 11:35:32

@Pár dollárral többért:
"Jaja mindenki annyit fizet, az is aki milliókat keres havonta, meg az is aki minimálra van bejelentve "
És ez hogy jön ki? A millióknak az x százaléka hogy lehet annyi mint a minimálbér x százaléka?

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 11:51:16

@ze11:

Az autókereskedő mindig mondhatja azt, hogy az ár 1.035*X, és a készpénzes fizetés ezt X-re diszkontálja.

Ha pedig elviszik a terminált valahonnét, akkor úgysem tudok (és más sem) majd mással fizetni, mint készpénzzel: ez nem igazán védi a digitálisan fizetni kívánókat.

Jakab.gipsz 2019.04.14. 12:16:45

"Elegem van az azonnali fizetési rendszerből !"

Ne nyafogj! Találj ki jobbat!.

KékFény6 2019.04.14. 12:28:26

@ze11: Bizonyos cégek? Nézz már körül egy kicsit. Szinte nem fogsz olyan céget találni, aki ne borítékozna és ne 4 órára jelentené be a 8 órás dolgozókat is. Bizony, még a nagyok is... Pedig nem lenne bonyolult az ellenőrzés, és mégis a piacokon ellenőrzik a nyugtaadási kötelezettséget...

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Nyilvánvalóan százalékos mértékre gondolt.

@the real fogash: Aha. És az hogy lehet akkor, hogy a cégek forintális adóterhe valahogy alig változott? Ja, hogy közben egy rakás kedvezményt eltöröltek (idén pl. a 55 év felettiek járulékkedvezményét), vagy folyamatosan növekszik a minimálbér és a bérminimum, ami miatt nő a járulékteher is. Ez utóbbi persze nem baj a dolgozók szemszögéből, de ne állítsuk már, hogy jelentősen kedvezőbb a munkaadók helyzete, mint korábban.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 12:39:37

@Tesztelo.hu: Persze. Nyilvánvalóan arra gondol, hogy a milliós fizetésű 10x annyi adót fizet, mint a minimálbéres, amikor azt írja nagy pofával, hogy mindenki ugyanannyit fizet.

Nylul 2019.04.14. 13:18:27

@neoteny: 'ez nem igazán védi a digitálisan fizetni kívánókat' - az lehet, viszont az üzletmenetet azért befolyásolhatja. Én voltam törzsvendég szoláriumban, ahol megszüntették a terminált. Átmentem két lépcsőházzal odébb, azóta odajárok.

Van kb 6 olyan kajacég, akiktől rendszeresen rendelek. Bármelyiknél is megszüntetnék a bankkártyás fizetési lehetőséget, egészen biztos, hogy már csak a maradék ötnél rendelnék.

'Az autókereskedő mindig mondhatja azt, hogy az ár 1.035*X, és a készpénzes fizetés ezt X-re diszkontálja.' - ilyet nem mondhat, a fizetési forma semmiben nem befolyásolhatja a végösszeget.

Nylul 2019.04.14. 13:19:55

@ekat: Dögöljek meg, ha nem ez jutott eszembe egyből! :D

Nylul 2019.04.14. 13:30:16

@neoteny: Ohh wait, éreztem, hogy valami nem stimmel veled, te a tengerentúlról beszélsz.

Ott lehet, hogy ez még műküdhet, de itthon (és szerintem az egész EU-ban) már nem.

Én abban sem vagyok biztos, hogy azóta nem lett-e szabályozva ott is. Úgy 9-10 éve csináltam egy US webshophoz olyan fejlesztést, hogy payment_method_extra_fee. Akkor be is üzemelték, ma viszont már nincsen ilyen.
Most hogy ez a törvényi háttér miatt van, vagy mert megváltozott az üzletpolitika, azt nem tudom.

DemoJoe 2019.04.14. 13:33:52

Sok hülyeség egyrakáson.... Ha félsz a "too big to fall" elv alapján válassz bankot ne pedig a számlaköltség alapján....

Javaslom a ráguglizást a rendszerszintű kockázatra és az Oba üsz-re is...

Az elmúlt 15 évben csak takszöv szintű bedőlés volt. Mind azért dölt be mert bedöntötték vagyis bűncselekmény okán. A takszövintegráció pont ezt a rendszerszintű kockázatot hivatott kezelni.

Szóval félnetek nemkell mert a betét meglesz legfeljebb 1 EUR mondjuk kicsit drágább lesz mint most.... De az meg egy másik kérdés... Államadósság stb. De ez most nem olyan siralmas min 11 éve.

Ha végkép nem bízol vegyél EUR-t az tényleg "too big to fall".

M_R 2019.04.14. 13:58:39

Amíg a munkahelyeden üldögélsz és feltörik a lakást és elviszik a párnacihában levő pénzedet, akkor még csak SMS-t sem kapsz róla. Ráadásul akkor a teljes összeget elbukod, nem csak a kártyaletiltás pár ezres díját.

A posztíró amúgy még/már szobatiszta?

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 14:22:38

@Nylul: Ja, itt olyan van, hogy "kényelmi díj" kártyahasználat esetén.

Most komolyan, ugye nem hiszi senki, hogy a kereskedő majd nem építi bele az árába a pluszköltséget?
Ugye azt sem gondolja senki, hogy a visszatérítések azért vannak, hogy te jól járj?

Ha sok a kártyás vásárlás, akkor
a kereskedő mindenkinek felviszi az árat 3%-kal.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 14:30:03

@M_R: Igen, ahogy ezt kiszámoltuk fentebb erre statisztikailag 500 évente sor is kerül. Bezzeg nagybank mint Lehmann Bros, Merril, Abn Amro szerencsére 500 éve nem ment csődbe?

Nylul 2019.04.14. 15:08:15

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Mutass egy példát! Én még nem találkoztam ilyennel.
Persze ettől még lehet, csak épp nem szabályos.

Az edzőterembe, ahová járok, még egy évvel ezelőtt is ki volt írva, hogy 800 forint alatt bankkártyával nem lehet fizetni.

Mondtam az üzletvezetőnek, hogy ez így gáz. Utánanéztek, elismerték, hogy jogos. Levették a feliratot, megköszönték hogy szóltam nekik + még kaptam egy ingyen turmixot. :)

boom2 2019.04.14. 15:15:29

@ze11: "Folyamatosan csökken az élőmunkát terhelő, a munkáltató által fizetendő sarc" Vagy totálisan hülye vagy, vagy elfelejtetted kitenni a "mosoly" jelet.

DirtyHarry 2019.04.14. 15:26:50

@rossolemans: a bankok működésére viszont az Állam vállal garanciát, khm...

inteligencs elenzeki 2019.04.14. 15:35:42

Engem csak a paypass aggaszt egy kicsit.

Nylul 2019.04.14. 15:39:07

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Ha itthon bármilyen 'nagybank' 'csődbe megy', az OBA fizet 100 000 Euróig. Azért ez az átlagember számára egy korrekt határ.

Hmm, mikor ment csődbe a Merill és az ABN?

Tudtommal mindkettőt kihúzta az állam a szarból, szóval minden számlapénz a helyén maradt. Igen, a Lehmann kivétel - de - tanulva 2008-ból - ma már egészen biztos, hogy ezt sem hagynák bedőlni.

Egyébként kizárt, hogy egy OTP a Lehmann szintjére kerüljön. A Lehmann csőd legfőbb oka az idiótán laza US szabályozás.
Ilyen az EU-ban nem fordulhat elő, és most tudom, hogy ez egy meredek kijelentés, de a téma olyan kiterjedt, hogy nem kezdem el részletezni, mert baromira nem függ össze a posztban emlegetett azonnali fizetési rendszerrel.

user friendly 2019.04.14. 15:44:11

ez az "elegem van" című blog a megszületése óta szinte mindig Index címlapos. Miért?

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 15:48:30

@Nylul:

"Úgy 9-10 éve"

Az én említett tapasztalataim 2014-ben és utána történtek, Kanadában.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 15:59:44

@Nylul:

"mikor ment csődbe a Merill és az ABN?"

Az ABN AMRO megvásárlását 2007 október 9-én jelentették be.

A Merrill Lynch megvásárlását 2008 szeptember 14-én jelentették be.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_banks_acquired_or_bankrupted_during_the_Great_Recession

lenörd hofstadter 2019.04.14. 16:02:35

Azért jó lenne, ha a kártyafetisiszta agyatlan barom szelfizne és feltenné a netre a buta arcának a kinézetét amikor orbán főtitkár elvtársa úgy dönt, hogy a brüsszeli elmaradt lét pótolva azonnali hatállyal zárolja az összes bankszámlát, és csak annyihoz lehet hozzáférni havonta, amennyi az állampárt szerint a megélhetéshez elég. Ez a saját vagy inkább a mi lábunkon álló tetvek szerint 47 darab ezres. Jó lesz látni a sok ostoba pofát amikor ráébrednek a valóságra.
Kína már elkezdte, és úgy tűnik itt is ez lesz bevezetve.

lenörd hofstadter 2019.04.14. 16:06:04

@Nylul:

Ja. Fizet. Rémlik, hogy az állami zséből tőzsdézők ugye orbántól kapott bennfentes információk után (normális világban ezért a miniszterelnök is megy a sittre) még pont kivehették a lét a becsődölt kvestorból, oszt amikor a nép ment, tudod, akik bőven alatta vannak a 100,000 jurónak, bezárt a pénztár, oszt húzhatott mindenki üres zsebbel haza.
Azóta kifizették már őket?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2019.04.14. 16:09:34

@lenörd hofstadter: akkor majd feltesszuk, becsszo. te meg addig alljal fellabon.

lenörd hofstadter 2019.04.14. 16:13:05

Az meg külön tetszik, hogy egy közismert iróniablogon a sok agyas észlény a két bitjével készpénznek vesz mindent amit a szerző leírt és meg is magyarázzák.
Szórakoztató, hogy mennyire ostobák vagytok.

lenörd hofstadter 2019.04.14. 16:14:27

@droid_:

Jó. De megnyugtatlak, valójában nem érdekel az ostoba pofád amikor rájössz, hogy kedvenc kancigányod ismét a bankok segítségével vert át és nyúlt le.

Nylul 2019.04.14. 16:44:16

@neoteny: aquired != bankrupted
A Merill sosem volt fizetésképtelen, pont azért, mert a boa még időben beugrott.

+ teljesen értelmetlen ez a thread ebben a blog postban. A Merrill nem fiókbank, vagyis nem az OTP.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 16:51:56

@Nylul:

"aquired != bankrupted"

There's a reason why those companies are listed together: the other alternative to being acquired was to go bankrupt. These acquisitions happened at firesale prices; they weren't regular acquisitions.

"+ teljesen értelmetlen ez a thread ebben a blog postban"

Ehhez képest te magad is hozzájárulsz a thread nyúlásához.

Nylul 2019.04.14. 16:57:05

@neoteny: Így van. Tehát nem csődöltek be.

'Ehhez képest te magad is hozzájárulsz a thread nyúlásához.' - Ebben teljesen igazad van, nem tudom, mitől jött rám a szófosás. :D

Nylul 2019.04.14. 17:04:50

@neoteny: Mutatsz nekem olyan CA vagy US webshopot, ahol a fizetési mód függvényében változik a végösszeg?

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 17:09:14

@Nylul:

"nem csődöltek be"

Pusztán azért, mert a csődkiárusítás megtörtént a csődállapot bejelentése előtt.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 17:10:33

@Nylul:

"Mutatsz nekem olyan CA vagy US webshopot"

Miért mutatnék? Egyetlen említett példám sem webshoppal volt kapcsolatos.

Nylul 2019.04.14. 17:12:48

@neoteny: Ok, akkor esetleg egy ellenőrizhető forrást a te példáidra?

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 17:13:56

@Nylul: És az amikor a ciprusi bankok egyszer csak nem fizettek? Sőt mintha az x feletti összegeket el is vették volna...

ze11 2019.04.14. 17:17:41

@boom2: Nézz utána, hogy milyen özterheket és mennyit fizet jelenleg egy munkáltató, és milyeneket fizetett a korábbi években, és csodálkozz. Én látom a bérjegyzékemen, hogy mennyibe kerülök most a munkáltatómnak egy hónapban, és mennyibe kerültem 1-2-x évvel ezelőtt. Egységnyi bruttó bért tekintve csökkentek a céget terhelő sarcok, időszakja válogatja, hogy jobban vagy kevésbé.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 17:17:56

@Nylul:

A 2013 class action lawsuit against Visa and Mastercard resulted in a settlement that allows businesses to charge their customers a fee for using credit cards — commonly referred to as “merchant surcharges” or “checkout fees.”

www.cardfellow.com/blog/checkout-fees-charging-credit-card-fees-to-customers/

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 17:18:26

@Nylul: teljesen értelmetlen ez a thread...

Nyilván csak az a thread értelmes, hogy az otthon tartott pénzt ellopják, elrabolják, vagy leég. Ezeknek iszonyatos a gyakorisága, valóban.
Sőt, megtudtuk, hogy egy baleset az autópályán egyenesen oda vezet, hogy eltűnik a pénz a tárcádból.

Nylul 2019.04.14. 17:20:38

@neoteny: Volt olyan Merrill Lynch számlatulajdonos, aki a saját számlájának terhére kárt szenvedett? Nyilván nem az eszközállományt tekintve, hanem pl mint itthon azok a Questorosok, akiknek a biztosítási értékhatáron túli vagyon elveszett.

ze11 2019.04.14. 17:22:27

@Comte de Gippaud: Az ahogy eddig is, tranzakciónként összegszerűen, illetve egymást követő, PIN nélküli tranzakciók darabszámát tekintve limitált lesz, azaz x összeg fölött PIN-t kell kérnie a terminálnak, illetve x darap contactless tranzakciót követően kérni (most még) lehet a chip használatát - a használat ez utóbbi biztonsági elemét később szükség szerint szigoríthatják ("lehet" helyett "kell") a bankok és/vagy a kártyatársaságok.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 17:23:38

@Nylul:

"Volt olyan Merrill Lynch számlatulajdonos, aki a saját számlájának terhére kárt szenvedett? Nyilván nem az eszközállományt tekintve"

Ha nyilván nem, akkor miért érdekes a kérdésed?

Nylul 2019.04.14. 17:33:21

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Én ilyet nem mondtam:

'Nyilván csak az a thread értelmes, hogy az otthon tartott pénzt ellopják, elrabolják, vagy leég. Ezeknek iszonyatos a gyakorisága, valóban.
Sőt, megtudtuk, hogy egy baleset az autópályán egyenesen oda vezet, hogy eltűnik a pénz a tárcádból.'

Nylul 2019.04.14. 17:56:15

@neoteny: Ez érdekes, tx! Úgy tűnik, hogy van, amit US-nek kéne átvenni az EU-tól.
De szerintem ez csak a helyi, offline kiskereskedelemben működhet, mint pl az általad említett autóvásárlásnál.

Nylul 2019.04.14. 18:02:59

@neoteny: Akkor rosszul fogalmaztam.

Volt-e olyan Merrill Lynch számlatulajdonos, aki elvesztette a számláját, vagy a számláján szereplő instrumentumok által képviselt pénzösszeget?

Pilotax 2019.04.14. 18:10:19

Kár fikázni a blogírót, mert hirtelen csak két példa arra, hogy az állam azt csinál már a számlapénzzel amit akar. Lásd a görög és az argentin válság. A kormányoknak az volt az első dolga, hogy zárolták , korlátozták a magánszámlákat.
A számlák biztosítása meg marhaság mert az is egy újabb fölösleges költség. Ahogy szaporodnak a hackerek, a kíberbűnözők úgy fogják a biztosítási díjakat is egyre feljebb srófolni.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 18:14:26

@Nylul:

"Úgy tűnik, hogy van, amit US-nek kéne átvenni az EU-tól."

Erről erősen megoszlanak a vélemények.

"ez csak a helyi, offline kiskereskedelemben működhet, mint pl az általad említett autóvásárlásnál"

Meg a cigarettavásárlásnál (egyes helyeken).

Az autók esetében kb. $200 különbségről volt szó: a kérdés az volt, hogy ki viselje ezt a terhet -- vagy elkerülésre kerüljön ez a költség. Az utóbbi történt mindkét esetben.

A cigaretta esetében azok a boltok (én csak eggyel találkoztam) amelyek a lehető legalacsonyabban tartják a dohánynemű árát (hogy növeljék a piaci részesedésüket) szintúgy vagy áthárítják a digitális fizetés költségét a vásárlóra, vagy fizethet a vásárló készpénzben és akkor szintúgy eltűnik ez a költség.

It's all about tradeoffs of cost, convenience & market share.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 18:20:04

@Nylul:

Nem tudom; de ha valaki a Merrill Lynch kötvényeibe befektetett pénzét (vagy annak valamilyen részét) veszítette el az acquisition következtében, annak számára a csődfelszámoláshoz képest csak szintaktikai volt a különbség, nem szemantikai.

Az USA-ban (és Kanadában) is létezik betétbiztosítás: de a betétbiztosítás léte nem jelenti azt, hogy senki sem veszít egy pénzintézeti csődön vagy egy csődöt megelőző acquisition-on.

Nylul 2019.04.14. 18:20:06

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Te melyik ciprusi bankban tartod a pénzed?

A magyar userek nagyon nagy százaléka Magyarországon működő, stabil pénzintézetet használ: OTP, K&H, Raiffeisen, Erste, CIB

Mindegyik mögött olyan backup van (állami + nemzetközi anyacégek), hogy bármelyiknek a csődje kb egy atomháború során reális forgatókönyv.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 18:22:54

@Nylul:

"Mindegyik mögött olyan backup van (állami + nemzetközi anyacégek)"

Az érdekes kérdés épp' az, hogy _mik a költségei és kik számára_ ezeknek a backup-oknak.

Nylul 2019.04.14. 18:35:53

@neoteny:
'"Úgy tűnik, hogy van, amit US-nek kéne átvenni az EU-tól."

Erről erősen megoszlanak a vélemények.'

Naná, hogy megoszlanak.
Mint ahogy az abortuszról, halálbüntetésről, fegyverviselésről + csomó egyéb témáról, amivel nem egyezik két kontinensnek véleménye.

Nyilván nem én fogom megmondani a tutit, de _szerintem_ ezt az extra fee per payment method kérdés itthon jobban van megoldva, mint nálatok.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 18:40:12

@Nylul:

"az extra fee per payment method kérdés itthon jobban van megoldva"

Vannak olyanok, akik számára jobban van megoldva; vannak olyanok, akik számára kevésbé jól van megoldva.

Mindennek ára van; a kérdés az, hogy milyen árat ki fizet meg.

Nylul 2019.04.14. 18:42:03

@neoteny: Figy, ez megint jogos, így van, de ez hogy érinti az én Merrillnél vezetett számlámat? Ne keverjük már össze a Merrill client-et a Merrill investorral!

Attól, hogy nekem van egy befektetési számlám a Merrillnél, attól még nem leszek Merrill kötvénytulajdonos, hacsak nem veszek arra a számlára Merrill kötvényeket.

Nylul 2019.04.14. 18:50:27

@neoteny: 'Vannak olyanok, akik számára jobban van megoldva; vannak olyanok, akik számára kevésbé jól van megoldva.'

A vevőknek jobban, a kereskedőknek kevésbé jól. Ezzel mi a gond? A vevők vannak többen.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 18:51:59

@Nylul:

"de ez hogy érinti az én Merrillnél vezetett számlámat?"

Úgy, hogy ha _nem_ volt a Merrillnél vezetett számlád, akkor _te_ fizetted azoknak a betétbiztosítási költségeit, akik ebből a betétbiztosításból kerültek kifizetésre (ha voltak olyanok).

Azt nem kunszt megmutatni, hogy valamiféle állami beavatkozásból haszna származik _egyeseknek_. A jó gazdaságtani szakértő épp' azt képes megmutatni, hogy kik azok, akiknek vesztesége származik a kérdéses állami beavatkozásból.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 18:54:40

@Nylul:

"A vevőknek jobban, a kereskedőknek kevésbé jól. Ezzel mi a gond? A vevők vannak többen."

De a kereskedők nem kényszeríthetőek arra, hogy veszteségesen működjenek.

Ne felejtsd azt el, hogy egy adásvétel esetén a kereskedő is vevő: a jószágját elcseréli a vásárló/fogyasztó pénzére; így veszi meg a vásárló/fogyasztó pénzét.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 19:19:56

@Nylul: Nem tartom ciprusi bankban a pénzem. Viszont ott megtörtént 5 éve. Izlandon meg 10 éve.
Pedig aztán azok is rohadt stabil bankok voltak- biztos, hogy 10 éve volt aki érvelt mellettük.

Itthon meg a gigastabil questor zárt be egy nap alatt. Ahogy kiderült csak 10 éven át baszták át a felügyeleteket.

Szerintem maradjunk annyiban, hogy ha veszel otthonra egy normális beépíthető széfet néhány 10ezerért akkor pont ugyanolyan biztonságban van a pénzed, mint egy bankban.

Nylul 2019.04.14. 19:48:11

@neoteny: 'Úgy, hogy ha _nem_ volt a Merrillnél vezetett számlád, akkor _te_ fizetted azoknak a betétbiztosítási költségeit, akik ebből a betétbiztosításból kerültek kifizetésre (ha voltak olyanok).'

És akkor mi van? Fizetek lakásbiztosítást - sosem égett még ki a házam; kötelező gépjárműbiztosítást - sosem okoztam balesetet.. + egy rakat más biztosítást, ami esetleg be van építve az árba. Ezt úgy hívják, hogy közösségi kockázatvállalás.

Ez van, ahol külön termék, van, ahol kvázi az adóba van beépítve.

Nylul 2019.04.14. 19:58:52

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Nohh, mesélj már!
Hány izlandi vesztette el a bankbetétjét a biztosításon túl? Egy példát légyszi!

Már megint hozod itt a Questort, ami total offtopic..
Ami megint nem egy fiókbank, hanem egy befektetési bank.

Tudsz mutatni olyat, akit nem kártalanított az oba?

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.14. 21:19:44

@Nylul: Hát, tudtommal az izlandi kormány úgy döntött, hogy az izlandiakat kárpótolja, a külföldiek pedig beszopták, és elveszett mindenük.

A questorosok ha kártalanítva lettek volna, akkor vlaszeg nem tüntetgetnének.

Egyébként tök jó, hogy ha az egyik csődöt hozzuk fel, akkor az takarékbank, az azért nem ér, ha másikat akkor az befektetési bank. Volt már itt Rákóczi bank, Postabank, takarékok. Külföldön is voltak bankcsődök.

Egyébként meg tényleg marha jó lehet, hogy tárolsz 50 milliót a bankban, aztán bezár, te egy-két év múlva megkapod a 30at, ami biztosítva van, aztán kussolj, hiszen kártalanítva lettél. Biztos tök jól érzed magad.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.04.14. 21:23:55

Akik a posztolót szidják a hozzáértése hiánya miatt, azok gondoljanak bele, milyen nehéz dolga lehet a posztolónak ilyen gyakorisággal újabb és újabb témát találnia - és ahhoz még valamelyest konyítania is.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.14. 22:26:28

@Nylul:

"És akkor mi van? [...] Ezt úgy hívják, hogy közösségi kockázatvállalás."

Ezt úgy hívják, hogy államhatalmi erőszakkal (ti. politikailag) kikényszerített közösségi kockázatvállalás: nem a saját döntésed eredményeként vállalod a kockázatközösséget másokkal, hanem rá vagy kényszerítve (a betétbiztosítás esetén is, a KGFB esetén is -- CASCO-t pl. nem vesz mindenki).

Nylul 2019.04.15. 07:03:07

@Nagy fasz vagy te Válasszunk:
Az egész dolog arról szól kp vs számla. Az átlagembert nem érinti az 100k-s limit, akit meg igen, az már egész más szinten mozog.

A takarékok, Postabank csőd pont jó példák. Számlavezető bankok, ahol a károsultaknak a játékszabályok szerint megtérítették a kárukat.

'külföldiek pedig beszopták, és elveszett mindenük' - Nem éppen, a saját országuk kártalanította őket.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.15. 07:19:44

@Nylul:

És az olyan tranzakciókat, amelyeket fizikai erőszakkal vagy annak hiteles fenyegetésévek kényszerítenek valakire rablásnak hívjuk.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.15. 08:54:42

@Nylul:
Bocs, hogy izland helyett asaját országa kártalanította valahogy nem hiszem el. Mi a szar köze van annak Németországnak, hogy günther izlandon akart nagyobb kamatot kapni?

"Az egész dolog arról szól kp vs számla."
Rendben. Akkor talán hagyjuk a bankcsődöket, de ugyanúgy hagyjuk a dumát, hogy betörnek és kirabolnak, meg kiég a lakás. Elég kicsi az esélye mindkettőnek.
Na, most ha elmegyek valahova, akkor van nálam mondjuk 10 ezer. Az emberek ritkán mászkálnak teljes vagyonukkal..
Annak van némi lehetősége, hogy kizsebelnek - buktam a tizest. Kártyaletiltás, kártyapótlás kb. pont ugyanannyi plusz várnom kell pár napot.
Szóval biztonságilag kb. mindkettő ugyanott van. Egyszerűen hamis érvelés, hogy "ellopják, kirabolnak, elveszted".
Ha bármelyik ismerősömet kizsebelték, egyik sem a pénz miatt nyikorgott, hanem a dokumentumok pótlása meg rakat adminisztráció miatt.
Viszont a zsebtolvajlás lemenőben, a heckerkedés meg feljövőben van.

A kártyával fizetsz a banknak, a kp használat ingyen van. A kártyával valaki valahol tudja, hogy mit vettél, a kp-val nem. Kártyával függsz a hálózattól, meg a banki szerverektől, a kpval nem.

Egyébként azért volna egy kérdésem a svédekhez. Szóval nagyvárosokban vannak a migráns bandák, késelések, verekedések, robbantások. Mindig azt mondják a hírek, hogy ezek drogbandák.
Ezek is kártyával veszik a kokót, vagy ők azért használnak kp-t?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2019.04.15. 12:14:51

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: ez a sajat peldad, igy csinalod. az en sajat peldam meg, hogy buktam kp-ban osszesen kb 200ezret, amire emlekszem, lopas + elvesztes, besurrano tolvajra is nyitottam mar ra az ajtot, pedig nem elek 500 eve. kartyat is hagytam el, max 2000 volt a potlas. es nem kell tizezerbol gazdalkodnom, ha kimegyek az utcara.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.15. 12:31:29

@droid_: Nem tudom, hogy hol annyi a pótlás, nekem egyszer régen 8ezer volt a tiltás plusz 4-5 a pótlás.
Egyébként én nem akarok senkit meggyőzni, de ne legyen már üldözendő dolog a készpénz. Hadd legyen a döntésem, hogy akarom-e, hogy a bank lenyúlkáljon, vagy vállalom a kockázatot a félelmetes Budapesten.

Nylul 2019.04.15. 17:39:50

@neoteny: Milyen fizikai erőszakkal, meg fenyegetéssel???? :D:D:D
Szóval amikor vásárolsz a boltban, akkor egyből ki is rabolnak, hiszen államhatalmi erőszakkal (ti. politikailag) lerabolják rólad az áfát. :D

Remélem, hogy félreértettelek, bár a KGFB-s hasonlításod alapján nem hiszem.

Mellesleg az obát a bankok fizetik (igen, tudjuk, a profitból, ami persze tőled van..).

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.15. 17:56:28

@Nylul:

"Milyen fizikai erőszakkal, meg fenyegetéssel????"

Minden törvénynek végső soron az államhatalom által gyakorolt fizikai erőszak ill. annak hiteles fenyegetése szerez érvényt.

"Szóval amikor vásárolsz a boltban, akkor egyből ki is rabolnak, hiszen államhatalmi erőszakkal (ti. politikailag) lerabolják rólad az áfát."

Pontosan.

"Remélem, hogy félreértettelek, bár a KGFB-s hasonlításod alapján nem hiszem."

A legkisebb mértékben sem értettél félre.

Ha én odamegyek hozzád, és azt mondom neked, hogy te vagy veszel tőlem CASCO-t olyan áron amit én szabok meg és olyan kifizetési feltételekkel amiket szintén én szabok meg, vagy pedig én erőszakkal megközölek téged és a házam pincéjébe vetlek, akkor az nem kérdéses, hogy én (esetleg fegyveres) testi sértés és személyes szabadságodban korlátozás bűncselekményeit követem el ellened.

Ha ugyanezt az államhatalom ügynökeként teszem veled, akkor az egész legális: ha ellenállsz nekem, még fültövön is csapdoshatlak (esetleg a kollégáim segítségével) és neked egy szavad sem lehet. Illetve lehet, de a bíró(ság) -- egy másik államhatalmi ügynök(ség) -- nem fogja azokat érdemben meghallgatni.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.15. 17:58:54

@neoteny:

"megközölek"

Helyesen: megkötözlek

Nylul 2019.04.15. 18:12:39

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: 'Bocs, hogy izland helyett asaját országa kártalanította valahogy nem hiszem el.' - a britek és a hollandok tuti, többre nem emlékszem, kurva rég volt.

'Akkor talán hagyjuk a bankcsődöket, de ugyanúgy hagyjuk a dumát, hogy betörnek és kirabolnak, meg kiég a lakás. Elég kicsi az esélye mindkettőnek.'

Ez teljesen igaz. Én viszont sosem emlegettem, hogy 'betörnek és kirabolnak, meg kiég a lakás'..

'Egyszerűen hamis érvelés, hogy "ellopják, kirabolnak, elveszted". ' - ez nem hamis érvelés, csak itt néhányan túltolták. A bankcsőd sem hamist érvelés, csak a helyén kell kezelni. Mindkettő kockázat, és mindkettővel a megfelelő szinten kell foglalkozni.

Én pl simán tartanék itthon nagyobb összegű kp-t, mert egyrészt olyan helyen lakok, ahol az ajtót sem kell kulcsra zárni, ha elmegyek itthonról. Másrészről édsanyámat óvva intem minden 'nagyonokos' fizetési megoldástól, mert ő lesz az, aki az első phising emailt benyalja.

'A kártyával fizetsz a banknak, a kp használat ingyen van. ' - a francokat! Iszonyat lóvé a készpénz kezelése. Kezdve a tervezésen, gyártáson át az őrzésen, biztonságos szállításon keresztül a tárolásig, majd a bevonás és megsemmisítés.
És ezt is te fizeted, csak nincs rajta a számlakivonatodon, hogy az MNB-nek ennyit és ennyit fizettél az új ötszázas bevezetéséért, vagy hogy a Sparban ennyivel fizettél többet a parizerért, mert olyan kasszákat kell használni, ami bulletproof, a készpénzt úgy kell tárolni, ellenőrizni, hogy illetéktelen ne férjen hozzá, biztonsági személyzetet fenntartani a tárolás/szállítás miatt.

A kp vs számlapénz költségét amúgy nagyon szépen össze tudod hasonlítani a valuta (kp) vs deviza (számlapénz) váltási árfolyamkülönbözetén.

Nylul 2019.04.15. 18:14:07

@neoteny: Ok, megértettem.
Köszönöm a beszélgetést. :)

neoteny · http://word.blog.hu 2019.04.15. 18:25:47

@Nylul:

Én is köszönöm: számodra még van remény, te többször is demonstráltad azt, hogy képes vagy egy logikus-racionális gondolatmenetet követni.

Ami pedig a bankokat illeti, ld. itt libertarianizmus.hu/konyvek-2/ a "Mit művelt a kormány a pénzünkkel?" kötetet.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.04.15. 22:08:30

@Nylul:

"Iszonyat lóvé a készpénz kezelése. Kezdve a tervezésen, gyártáson át az őrzésen, biztonságos szállításon keresztül a tárolásig, majd a bevonás és megsemmisítés. És ezt is te fizeted, csak nincs rajta a számlakivonatodon..."

Ebben igazad van, ám a polgár számára mégis olcsóbb a készpénz használata. Hiszen te a fentebb említett költségeken felül megfizeted a bankszámlakivonatodon szereplő költségeket is, míg a készpénzt használó nem.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.04.15. 23:09:14

@Nylul:
"A kp vs számlapénz költségét amúgy nagyon szépen össze tudod hasonlítani a valuta (kp) vs deviza (számlapénz) váltási árfolyamkülönbözetén."
:D:D:D
Ó igen. Azt nem úgy állapítják meg, hogy a bank jó nagyot akarjon szakítani, hanem konkrétan vannak költségei. Akkor vajon miért más minden bankban? Ugyan már.
Én bemegyek beváltok 100 eurót, kapok harmincezret. Te fél órával utánam bemész veszel ugyanennyit, fizetsz harminchármat. Mennyi költsége volt a banknak? (Ide ne hozd a villanyszámlát, mert nem miattam nyit ki, és a pénztáros akkor is ott ül, ha nem megy be aznap senki.

bankvezér 2019.06.24. 05:43:57

" A tömeghisztéria gyorsuló hólabdaként elsodorja az adott bank fizetőképességét, és mire a bank vezetése, az MNB, a kormányzat reagálni tudna, már késő. Egy esetleges gazdasági válság szituációban - melyet Gulyás Gerike őszre beharangozott - sanszos, hogy az egész magyar bankrendszernek reszelnek. Ha Matolcsyd van, Soros már nem kell."
A T. szerző nem kellően tájékozott.
A fontos, hogy szükséges mennyiségű deviza legyen az MNB tartaléka. Forint-likvidást pedig az MNB korlátlanul tud biztosítani. Az a bank, amelyet Matolcsy nem enged csődbe m,enni, az nem fog csődbe menni. Hogy ki viseli ennek terheit? Mindenki, akinek forintja van.
süti beállítások módosítása