A szokásos csinnadrattát mellőzve, szinte fű alatt adták át a felújított Rém Kálmán teret a nagyközönségnek. A nem jellemző szerénykedésnek oka van.
Először is vessünk egy pillantást azokra az érvekre, amelyekkel a közpénz ellopására mindig kész politikusaink indokolták az ő szeretett csőcseléküknek a felújítást. Volt ugye az, hogy a tér korszerűtlen, a motorizáció fejlődése miatt dugó dugó hátán, amit meg kell oldani. És a csőcselék bólogatott erősen: Meg kell, bizony! Megosztán a balesetveszélyes is. Jönnek-mennek a 4-es 6-osok, biztonság meg semmi. Csoda, hogy még nem történt tragédia! - szörnyülködtek a politikusok. Úgy van! Balesetmentes teret! - helyeselt a nép. Meg hát nézzék meg ezt a nyavalyás Moszkva teret, tiszta bagdadi bazár! Kocsiról leesett cuccokat árulnak a rikácsoló cigányok. - forgatták szemeiket a politikusok. A rohadt anyjukat! Adhatnák olcsóbban is! - zúgott a plebs. Tiszta hajléktalan hugyolda a tér! De majd mi rendet teszünk. - ígérték a politikusok. Rendet, rendet! - követelte a nép. Midőn kialakult a társadalmi konszenzus a tér felújításában, jöhettek az álmok álmodói.
Hát akkor, elvtársak vagy tisztelt hölgyeim és uraim (nem kívánt törlendő), megszüntetjük a dugót! Mégpediglen úgy, hogy a föld alá visszük a forgalmat a Széna tér és a Krisztina körút között, telik rá az 5.3 milliárdból. Jaj, de jó! Csüngtek az autósok az álmok álmodói ajakán. Meg a villamosokat is levisszük a föld alá, és nem lészen többé baleset, erre való az 5.3 milliárd. Hurrá! - üvöltette a boldog nép. Lesz egy szép nagy, tiszta közösségi tér, ahol majd fiatalok taliznak és együtt bégetnek a bárányok a farkasokkal. A rendbe tett térről a cigók és a hajléktalan söpredék kéz a kézben tűnnek el. Sőt még a Fogast is lehozzuk a térre, így a fiataloknak, és a családosoknak csak egy ugrás lesz a budai hegyek lágy ölébe kijutni. Zsenik vagytok, álmok álmodói, álmodjatok még! - kérlelték őket a budai és az agglomerációs polgárok. De mostan már nem álmodunk többet, ennyi telik az 5.3 milliárdból. Slussz passz. Legyen már elég!
Nos, akkor elkezdték a munkát a tervezők. Sajnos a nyolcszáz méteres alagút nem jön ki 5,3 milliárdból, métere kerül százmillióba, mert az anyag- és emberköltségen kívül jelentős az offshore-költség. Hát, ha nem hát, nem, akkor menjen a felszínen, elvtársak. A buszparkolót megszüntetjük, azon át lehet vezetni az utat. A buszok meg ott állnak meg, ahol akarnak. Jó lesz-e így? - kérdezték a tervezők. Naná! - válaszolták a politikusok - Az offshore-költségből nem engedhetünk a XXI. században. Hova fejlődne a világ? A villamosok végállomásának föld alá vitele sem egyszerű, hiszen az a háromszáz méter éppen elvinné a térkövezésre számított költség egy részét. Ahhoz meg mit szólna a Főnök? Mi van, ha a papa szállítja a köveket? Nincs mit tenni, maradnak azok a nyűves villik a felszínen. - sopánkodtak politikusék. A Fogas lehozatala sem egyszerű, macerás engedélyek, meg zörögne is. Jó, akkor hagyjuk a francba! - legyintettek politikusék.
Szép csendben áthangszerelték a nagyívű álmokat a tervezők és a félázsiaiak szabadon választott képviselői. Maradtak a térkövek, a betonbunkerek, a balesetveszélyes átkelők, mozgólépcső. És az árusok sem szívódtak fel, csak míg ők dolgoznak, a purdék a szökőkútnál visítoznak a feltörő vizet élvezve. A hajléktalanok pedig miért is adnák fel jól bejáratott nyíltszíni vécézésüket, amikor tömött villamosok egész közönsége nézheti ürítésüket a híd környékén. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a legnagyobb fegyvertényt megvalósítottuk, mi magyarok: az 5.3 milliárd forintot sikerült tehetségesen elkölteni. Megmutattuk Brüsszelnek, hogy ők is megértsék!
Akár jó is lehetett volna... de azok a fránya offshore-költségek...
Mindenki örül, csak ez a nemzetidegen Soros-bérenc blogger húzkodja a száját a kampós orra alatt. Meg a szélsőjobbos fasiszta Jobbik jelentget fel, mert nincs a téren egy bokor sem frakcióvezető úr talijához. Meg a nemzetáruló baloldal, akik alig várják, hogy ráronthassanak a nemzetre. Meg a polgáriak, akik azt hitték szerencsétlenek, hogy "Csak a Fidesz!" képes tisztességesen kormányozni. De ezek a szánalmas alakok nem számítanak, a pénz már jó zsebekben van.
És rendben is van ez így. Sőt! Csak így van rendben ebben a nyomorult országban. Egy alázatos kérdésem van csupán. Miképp lehet az, hogy Buda legforgalmasabb csomópontjának felújítására eldurrantanak 5,3 milliárd forintot, és a 4-es-6-os villamosok beállásakor kézzel váltja a síneket a bakter? Szép sárga-zöld mellénykéjében áll ott, és a villamosok előtt, mögött egy vascsővel átlöki a váltót a megfelelő pozícióba. Ismétlem: 5,3 milliárd forintból nem sikerült valami számítógép által vezérelt elektronikával kiváltani a vasút megjelenése idején használt - közel kétszázéves - technikát. Már azt várom, hogy a villik ki- és beállásánál a bakter leengedi a sorompót, esetleg zászlóval a kezében fut a villamos előtt.
Nyár van, élvezzük. Ősszel úgyis elegünk lesz.
Utolsó kommentek