Három éve sikerült finom szatírában megénekelni a Rém Kálmán tér felújításának a köz számára való értelmetlenségét, és az alkotmányos költségek helyes mederbe terelését. Akkor a genetikailag vagy pénzért hülye fideszesek leugattak, hogy a Demszky alatt bezzeg, meg várjuk ki a végét. Kivártuk. Most jött a hír, hogy a budai agglomeráció távolsági buszai is a térről fognak indulni és ide fognak érkezni, mert megszüntetik a Széna téri pályaudvart. Hirtelen ekkora állatságra nem is lehet mit mondani. Talán Ivan Ivanovics Ivanov Lenin-renddel kitüntetett nagy szovjet bakter gondolatának felidézésével foglalhatjuk össze a lényeget, mikor a Leningrád-Moszkva között közlekedő vonat levágta mindkét lábát: "Hát a kis f...m nem kéne?".
Az alapprobléma - a közpénzlopáson kívül - több koncepció összeegyeztethetetlenségéből fakad. Volt ugye egy zöldítéses elképzelés. Ennek az lett volna a lényege, hogy a tér legyen zöld, Buda egyik pici tüdeje. Ültettek is kábé húsz fát, és rengeteg bokrot össze-vissza. A fák nem nőnek az égig, három év után is csenevészek maradtak. A bokrok pedig arra lettek jók, hogy egy hajléktalan dolga se maradjon végezetlenül. Időnként ezért kellemes fekáliaszag teríti be a levegőt. Ez ad némi vidékies bukét a téren közlekedőknek, de a tervezők bizonyára nem erre gondoltak a zöld tér megteremtése érdekében.
A másik koncepció a közösségi tér gondolata lehetett. Kipakoltak hát egy rakás utcabútort, csináltak egy lépcsősort, lett egy kávázó, egy pékség, és a tér északi oldalán egy promenádszerű valami. Közösségépítés céljából pedig pár hónapja odarittyentettek egy nagydarab embert újra hasznosított csatornafedélből valami magyarosch hacukában, aki teljesen olyan, mint Rém Kálmán fénykorában. Úgy néz ki, ez a közösséges koncepció se nagyon jött össze. Az emberek átrobognak a téren, nem vált talihellyé. Kivéve a már említett hajléktalanokat, akik éppen a sétálórészen, a Pizza King és a Trombitás előtt tök részegen heverésznek, üvöltöznek egymással, így élve szolid közösségi mindennapjaikat. Rém tata ellenben gyerek-ijesztgetésre pompásan alkalmazható.
A harmadik - és a budaiak szempontjából legfontosabb - megoldandó kérdés a közlekedésicsomópont-funkció modernizálása lett volna. És ebben mindjárt felmerült két megközelítés. Kinek kedvezzen az új tér? Az Észak-Budáról, Pestről Dél-Budára, illetve az agglomerációba tartó autósoknak avagy a tömegközlekedőknek? Az eredeti ígéret az volt, hogy ez a két dolog összeegyeztethető, mert a tér közepén lévő parkoló megszüntetésével nyerhető legalább egy sáv, a villamos-végállomás föld alá vitelével pedig a buszok kényelmes végállomásokat kapnak. (Voltak még álmok a gépkocsi forgalom egy részének alagútba tereléséről is, de az a négyszáz méter egyszerűen kihozhatatlan volt abból a vacak 5,3 milliárdból. Lassan mondom, hogy mindenki megértse: kihozhatatlan.)
Eltelt hát három esztendő és mi lett a gyakorlatban? Egy rakás trutymó. Látszólag még a villamosközlekedés van a legjobb állapotban. Rengeteg villamos (61, 56, 59) zötyög át a téren viszonylag rendben. A gond a 17-es és a 4-6-os vonalon van. Valamelyik marha ráfonta a 17-est a 4-6-os vonalára, amely miatt sokszor állnak a Combinók a Széna téren. Akkor a legszebbek, mikor sikerül beállniuk a Rém Kálmán tér ki/bevezető szakaszára ezzel megbénítva az autós forgalmat is. A másik tréfa, amikor a Combinón ülő sietne a buszcsatlakozását elérni - és meg is lenne neki -, ehelyett a 17-es totyorgására várva nézheti, amint tőle öt méterre becsukódik a busz ajtaja, ő pedig várhat a következőre.
A buszok elhelyezését tervező megérdemelne egy szigorú büntetést, például Tarlós beszédeinek hallgatását. Valami eszement letérkövezte a Posta Palota melletti kis utcát, így a 128-as és a 129-es lekerült a térre. Megértem én, hát hogyne érteném, hogy Győző bácsinak is kell valamiből ajándékot venni az onokáknak karácsonyra, de most pont azon a százszor harminc méteren múlt? Tényleg? Korábban ez a két busz nem terhelte a teret, egyből tudtak a Csaba utcába menni, egy kis kurflival jönni, most viszont egymás hegyén-hátán állnak végállomásaikon, a téren való döcögésük, kikanyarodásuk bénítja az autós forgalmat. A tér másik oldalán elvileg lenne hely valamiféle buszsávnak, de oda megállókat (91, 149, 39) tettek, így a kikanyarodó buszok kedélyesen araszolnak mellettük a lámpáig. Onnan - ha nincs áruszállítás a KFC-be vagy nem fordul a fordító sávon éppen busz - tudnak kikanyarodni a Szilágyi Erzsébet fasorra. Ha nincs szerencséjük várnak. Meg az autósok is miattuk. A 4-6-os villamos pótlóira szintén a Rémen lehet felszállni, amely most időleges ugyan, de egy baleset vagy műszaki hiba esetén nincs hova hátrálni, ez az utolsó tartalék.
És most valamelyik barom kitalálta, hogy augusztus 10-től a kínai buszgyártás tizenöt éves remekei is a téren dekkoljanak. Borítékolható a káosz. Az tehát a helyzet, hogy az egymásra hányt koncepciók nem működnek. A funkciótlan promenád tök feleslegesen foglalja el a helyet a közlekedők elöl, az átgondolatlan tömegközlekedés megfojtja a forgalmat, a tér lassan egy nagy buszpályaudvar lesz, amelyen éppen csalinkázhatnak autósok is. (Balesetveszély azért nem áll elő talán, mert a forgalom lassúsága kizárja.)
Így megy ez a keresztény szabadság - christian liberty - hazájában. (Mindig jót röhögök a Viktoron, ahogy megpróbálja magasröptűen definiálni kleptokrata országlását, és mindig valami fosztóképzős fogalommal tud csak előállni.) Először behazudják a keresztényeknek, zsidóknak, hinduknak, mohamedánoknak, ateistáknak, no meg a kőfaragóknak és balett-táncosoknak, hogy megszűnnek a balkáni állapotok és európai világ épül. Aztán az építésre szánt közpénz egy részéből lesz magánbirtok, magánjacht, magánrepülő, mert "harminc éve is így szoktam". Az ellopott pénz persze hiányzik, ezért csak hikomat megoldásokra futja, melynek eredményeként keresztények, zsidók, hinduk, mohamedánok, ateisták, no meg a kőfaragók és balett-táncosok is jól megszívják. Mint a Rém Kálmán téri felújítást, amelyhez legalább harminc évig nem fog hozzányúlni senki, hiszen most lett kész a szép új tér.
Szeptembertől érdemes lesz figyelni, hogy a totális káoszért a nyomorult propaganda kit tesz majd felelőssé. Kíváncsi vagyok, hogy elegük lesz-e a Rém Kálmán téri káoszban araszoló, fuldokló polgároknak ebből az egészből annyira, hogy ősszel elhajtsák ezt a vén demens Tarlóst.
Kövess minket Facebookon!
Utolsó kommentek