Tudatos Vásárló már egy ideje gyanakodva tekintett a Coca Colára mint az üdítőipar vezérhajójára. Jó egy éve még - bolttól és akcióktól függően - nagyjából 240-280 forintba került egy kétliteres palack, ám az utóbbi időben inkább 320-340 forintot kóstált a cukros nedű. Tudatos Vásárló nem értette, hogy a Coca-Cola miként győzedelmeskedhetett a hazai infláció felett, mikor az unortodoxia ura, Matolcsy úr megmondotta, hogy az inflációt megállította Hegyeshalomnál. Tudatos Vásárló azt gondolta, hogy az infláció az óta is ácsorog a határnál, és csak akkor és annyi bocsátódik be belőle, amennyit Matolcsy úr enged. Erre jön ez a Coca-Cola, és a kormány stratégiai partnereként palackjaiban csempészi be az országba az inflációt. Erősen törte a buciját Tudatos Vásárló, mi a fene kerülhet olyan sokba, amely indokolhatná az inflációt jóval meghaladó emelkedést.
A mi Tudatos Vásárlónk ezért összevetette a Coca-Cola összetevőit a New York-i tőzsde hivatalos árfolyamaival. De a víz árfolyama nem ment fel, a fruktóz-glükózszörpé egyenesen stagnált, a szulfitos-ammóniás karamell egy picit csökkent is, az étkezési- és a foszforsav jegyzésében sem volt szignifikáns változás. Akkor a titkos recept "természetes aromák koffeinnel" része emelkedhetett nagyot. Talán drágább lett a kokalevél? Csakhogy a cég egyéb termékei - Fanta narancs, citrom - is drágábbak lettek, amelyekben nincs kokalevél. (Állítólag már az eredetiben is elhanyagolható.) A New York-i börze és a Coca-Cola alapanyagok összevetéséből csak egy termék indokolhatta a növekedést: a buborék. A buborék, amely kipukkadásáig köztudomásúan mindig felfelé emelkedik, legyen az tőzsdei vagy bármely italban kialakuló. A tőzsde esetében hol az dotcom, hol az ingatlan, napjainkban a részvény buborék emelkedett/emelkedik, és mivel a Coca-Cola legfontosabb összetevője a buborék, csak ez lehet a magyarázat. Matolcsy úr összes tudományán kifogott tehát a fránya buborék, a stratégiai partner ezért emelhette árait az egekbe a Coca-Cola rajongók bánatára.
Tudatos Vásárló egyik szeme sírt, a másik nevetett. Mert az áremelés hatására sajnos kevesebb jutott a családi asztalra e pompásan vacak nedűből, ám az is igaz, hogy ettől némi szerény fogyásnak is indult a família.
Ezen eredmények dacára mégis úgy örült, mint kisgyermek az ajándéknak, midőn felfedezte, hogy ismét 280 forint körüli áron lehet venni akciósan az üdítők üdítőjét, a nagyszerű Coca-Colát. Tudatos Vásárló boldogan vitte haza mindennapi Coca-Coláját azzal a kellemes tudattal, hogy Matolcsy úr legyőzte az inflációt, száguld a piros pettyes fenekű gyorsnaszád. Az ország diadalának percei voltak ezek, jó volt ismét magyarnak lenni, Istenem, hát ezt is megértük! Családilag elénekelte Tudatos Vásárló a Himnuszt. Siker, siker, siker! Az ország sikere, az unortodox gazdaságpolitika sikere! Megérte, bárhogy is vertyogtak a liberális hiénák! Győzelem!
Ám a poharakba töltött siker elkezdett furcsán viselkedni. Igen hamar elfogyott. Ekkor Tudatos Vásárló szép szemei megakadtak a palack feliratán, amely arról tájékoztatta a vásárlókat, hogy a tartalom bizony karcsúbb lett. Már nem két literrel visz haza a vásárló a csodából, hanem csak 1,75 litert mérnek a formatervezés csúcsát jelentő tárolóedénybe. Tudatos Vásárló gyorsan osztott-szorzott és rájött, hogy akciósan annyiba került az új kiszerelés arányaiban mint a régi. Akció nélkül pedig drágább lesz. Utánanézve a trükknek rábukkant a Coca-Cola egy eldugott közleményére, melyben "tájékoztatták" a vásárlóközönséget, hogy a változtatást alapos kutatás előzte meg, és tulajdonképpen maguk a vásárlók igényelték az 1,75 literes kiszerelést. A drágítás igényléséről szerencsére direktben nem írtak, de sejtetni engedték, hogy az sincs a népek ellenére.
Kicsit félve tesszük ki ezt a képet. Nehogy ötletet adjunk.
Nos, jól nézünk ki. A Coca-Cola a stratégiai partnerétől eltanulta a hazudozást. Lehet, hogy Habony Árpinak tőlük van mellékese? Mert "mink", Tudatos Vásárlók, egyenesen követeltük, hogy kevesebb árut kapjunk több pénzért. A Coca-Cola ennyire hülyének nézi a vásárlóit?
Aztán, ha az ember gyereke kicsit elkezd erre a kérdésre fókuszálni, akkor érdekes tendenciára bukkan. A Hazai tejet - bizonyára azért, mert az nem multi - 900 milliliteres kiszerelésben árusították nagyjából annyit kérve érte mint 1 literes pajtásaiért. De pl. a Gösser sör alkoholmentes, citromos változatának eddigi fél literjét négy decire csökkentették, persze az árat valahogy nem sikerült a csökkentéshez igazítani.
Így vagyunk hát kedves Tudatos és Nem Tudatos Vásárlótársaim, akár magyar, akár multi cégről van szó, jól átvernek minket. Mit tehetünk? Először is nem kell megvenni a hazug cégek áruit. Másodszor be kellene vezetni olyan papírpénzt, amely kuponos jellegű, akkorát téphetünk le belőle, amekkorát akarunk. Így, ha a kevesebb árut kapunk, az átadott pénzből letéphetünk ezzel állítva helyre az ár-érték arány megborított egyensúlyát.
Abból viszont borzasztóan elegem van, hogy a vásárlóknak milyen kevés eszköz áll rendelkezésre az őket becsapó cégekkel szemben.
Utolsó kommentek