HTML

 

Kampányszöveg-generátor
by Elegemvan.blog.hu

Kattints a "Generálás" gombra!

 

Celebhír-generátor by Elegemvan.blog.hu

Kattints a "Generálás" gombra!

 

"Idealisták és gonosztevők összeálltak, álság levegőköveiből várakat csináltak, teleujjongták a világot, hogy a Kárpátok alatt kiépült Európa. A nagy Humbug nem Európának ártott meg, a hazugságot itthon hitték el. Miért hazudtak már az apáinknak, és miért adták a hazugságot tovább? Minekünk váltig azt mondták, hogy itt Európa van, kultúréletre készültünk, s megfeszített idegekkel rángattuk magunkat egyre előbbre." (Ady)
"Colin szerelmese márványszépségű combjait csodálja. Egyszer a jobb tűnik szebbnek, máskor a bal. Ne habozz barátom szól ő, hagyd, hogy én döntsek, az igazság a kettő között van." (Alexis Pyron, 1689-1773)

Utolsó kommentek

  • birkamenet: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A tények csak engem igazolnak, nem téged, a fizetett KREML PROPAGANDIST... (2024.03.13. 08:36) Elegem van Pedo Katóból
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @birkamenet: A tények nem igazolnak téged. (2024.03.13. 05:25) Elegem van Pedo Katóból
  • birkamenet: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Csak ti buktatok pediFildeSSesek. A Ká Endrétek még a kegyelem után sev... (2024.03.12. 23:03) Elegem van Pedo Katóból
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @birkamenet: Lám, mégis a ballibek buktak. (2024.03.09. 18:43) Elegem van Pedo Katóból
  • birkamenet: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Így van, a fideSSes banda velebukott a oedibotábyva: nivák, varga, balo... (2024.03.09. 17:14) Elegem van Pedo Katóból
  • Utolsó 20

Elegem van...

Címkék

1956 (1) abszurd (1) áder (2) adminisztráció (4) adó (5) adós (10) Afganisztán (1) ajándék (1) alaptörvény (1) albérlet (1) Alföldi (1) álhírek (2) alkotmány (1) alkotmánybíró (1) államtitkár (2) állás (1) állatfarm (1) állatkert (1) allegória (1) alvás (2) Amerika (1) andy vajna (1) Angelina (1) arab (1) árak (3) árulás (1) atom (2) Auchan (2) ausztria (2) autó (4) Balaton (5) baleset (3) balog (1) baloldal (132) bank (48) bankkártya (1) barát (2) barlang (1) bayer (1) beavatkozás (4) becsapás (232) behajtás (4) Belgium (1) benzin (1) Bernanke (1) beruházás (1) beteg (5) betegség (7) bevándorló (7) bicikli (1) Biden (1) bíró (2) bíróság (5) bírság (3) bizalom (239) biztonság (1) biztonsági (3) biztosítás (2) biztosító (3) BKK (1) bkk (4) bkv (4) BKV (1) blog (1) blokk (1) bocsánatkérés (3) bolt (1) bosszantó (1) brexit (1) Brüsszel (4) Budapest (4) büdös (1) bukás (3) bulvár (4) bűncselekmény (1) büntetőfékezés (1) burger king (1) busz (5) bútor (1) CBA (1) cég (1) celeb (1) cigány (2) cipő (2) coca-cola (1) covid (1) család (12) Csányi (1) csend (2) csirke (2) csoki (1) dal (1) Darwin-díj (1) december (1) devizahitel (15) diák (1) dinnye (1) DM (1) Dobrev (1) dollár (3) Dzsudzsák (1) Eb (4) ebéd (3) edző (1) egészség (5) egészségügy (3) egyetem (5) egyház (4) egymást tapossák (1) egy rakás szar (1) elektronika (1) élet (1) életérzés (269) életmód (13) ellenőr (1) ellenség (1) elnök (93) elromlik (1) ének (4) énekes (3) ennivaló (1) erdély (1) esküvő (4) étel (8) étrend (1) étterem (5) EU (120) euró (4) európa (185) facebook (1) fagy (2) fagyi (1) fagylaltozó (1) faló (1) fegyver (1) fejlődés (1) felelőtlenség (6) felsőoktatás (3) felügyelő (1) fénykép (1) fenyő (1) férfiak (5) fertőzés (1) festészet (1) fidesz (12) film (5) fizetés (2) FKF (1) foci (16) fodrász (1) fogyás (2) főiskola (2) fölösleges (10) forint (2) forradalom (1) főzés (2) Franciaország (1) franciaország (1) fürdés (1) gazdaság (3) generáció (3) glamour (1) gól (1) görögök (1) gumi (1) gyárfás tamás (1) gyarmat (4) gyarmatosítás (6) gyaur (1) gyerek (7) gyereknevelés (1) gyermekrák (1) gyűjtés (1) gyurcsány (44) Habony (1) háború (11) Habsburg (2) hadsereg (1) hajléktalan (1) hal (1) halál (7) házasság (1) hazugság (5) hernádi (1) hideg (1) híradó (3) hírek (2) hit (4) hitelesség (1) hitelezés (1) hízás (1) (2) hólapátolás (1) holland (1) hollywood (1) hörcsög (1) horoszkóp (1) hotel (1) hulladék (1) hülyeség (95) hús (1) húsvét (5) idegenforgalom (2) idegesítő (121) idióták (1) időjárás (1) időjárás-jelentés (1) idős (1) ifa (1) IKEA (1) IMF (1) index (2) ingatlan (4) instagram (1) integráció (1) interjú (1) irodalom (1) iskola (5) ismerős (3) ismerősök (3) iszlám (3) ital (1) ítélkezés (2) jacks burger (2) Jalta (1) james bond (1) játék (1) jég (2) jegy (1) jellem (1) jobboldal (175) jog (2) jogszabály (1) Jolie (1) jóslás (1) jövő (1) Juncker (1) kamat (1) Kaposvár (1) kapzsiság (2) Karácsony (1) karácsony (4) karrier (4) kártya (1) katonaság (1) kdnp (1) kedvezmény (1) kehi (2) kéményseprő (1) kenőpénz (1) kenyér (1) keresztény (7) kertitörpe (1) kiadás (1) kína (4) Kína (2) kirándulás (2) kiss lászló (1) kitüntetés (1) kívánság (1) klíma (2) kóka (1) kóla (1) kölcsön (2) kollégium (1) kommentelők (1) kommunizmus (1) konyhafőnök (1) könyv (1) kórház (1) kormány (223) környezetvédelem (1) koronavírus (1) korrupció (6) kövér (3) közigazatás (2) közjegyző (1) közlekedés (6) köztársasági (8) köztársasági elnök (1) közterület (1) kuka (1) kukás (1) külföld (5) kultúra (2) kütyü (1) Lagarde (1) lakás (6) lakodalom (2) látnivalók (1) lázár (37) lemondás (6) libegő (1) lidl (1) locsolkodás (1) London (1) lopás (8) lottó (2) Lovas István (1) luxus (2) Magyarország (322) márka (1) Matolcsy (49) MÁV (1) mcdonalds (3) megasztár (1) megemlékezés (1) megtévesztés (162) meleg (1) melegjogok (1) menedzser (1) menekült (3) menekültek (12) mentőcsomag (3) mentők (1) Merkel (8) Mészáros (1) mezőgazdaság (1) migráns (2) miniszter (1) minisztérium (73) mnb (2) MOL (1) mozgás (1) mozi (2) mtv (1) munka (7) munkahely (1) munkatárs (3) műsor (2) muszlim (7) művészet (1) nagyhét (1) nagy britannia (3) Németország (6) népszavazás (2) nők (6) Norvégia (1) nyár (2) nyugdíj (3) nyugdíjas (4) nyúl (1) offshore (2) oktatás (7) olimpia (2) oltás (1) olvasás (2) önkormányzat (2) őr (1) óra (1) orbán (222) orosz (3) Oroszország (21) orvos (2) orvosság (1) ősz (5) osztálykirándulás (1) pakolás (1) Paks (1) pályázat (1) panoráma (1) pap (1) pápa (2) parizer (1) parkolás (1) parlament (1) paródia (1) párt (169) patkány (1) pékáru (1) pénz (244) pénzmosás (1) pénztár (1) pihenés (4) plakát (2) pletyka (1) pokémon (1) polgármester (2) politika (286) Portugália (1) posta (2) Pride (1) projekt (1) puccs (1) Putyin (4) rabszolga (1) rajk (1) rákosi (1) recept (1) regény (1) rejtő (2) reklám (3) rendőrség (5) repülés (1) riasztó (1) rogán (8) rokonok (4) Rossmann (1) rudolf péter (1) ruha (2) Semjén (2) síelés (1) Simicska (3) sírok (1) soros (1) sorozat (1) sorsolás (2) Spanyolország (1) spórolás (1) sport (5) stadion (4) strand (1) Stumpf (1) sváb (1) svédek (2) Svédország (3) szabadidő (1) szájer (1) szállás (1) számítógé (1) számítógép (1) szankciók (1) Széll Kálmán tér (2) SZÉP-kártya (1) szerencsejáték (1) szex (2) szfe (1) színész (3) színház (3) szír (1) sznob (1) szokások (1) szórakozás (7) szórakoztatás (5) szóvivő (1) Szovjetunió (1) sztárok (1) sztrájk (1) szulejmán (1) szülés (3) szülő (6) tanár (3) tanulás (4) tanulmányok (1) táplálkozás (1) Tapolca (1) tarlós (3) tartozás (5) tavasz (1) tél (2) telefon (1) telefonálás (2) televízió (2) terror (3) tesco (4) test (1) tinta (1) tippmix (1) tisztesség (111) tisztség (13) tölcsér (1) tömegközlekedés (1) törlesztőrészlet (4) török (3) Törökország (3) történelem (182) törvény (1) törzsvásárló (1) Trianon (1) trója (1) trónörökös (2) Trump (1) tücsök (1) turista (1) turizmus (1) tv (7) ügyvéd (3) újság (4) újságírás (3) újszülött (1) Ukrajna (3) ünnep (7) uralkodó (3) USA (15) utazás (7) utca (1) utódok (1) üzlet (2) vacsora (1) vadászat (3) választás (65) vallás (10) várakozás (1) város (1) vásárlás (26) vásárló (13) vasút (1) vegetáriánus (1) versenyhivatal (2) vezetés (2) vidék (1) videó (2) Vietnám (1) világrend (2) villamos (6) vírus (11) vita (1) vizsga (1) wc (1) wellness (1) x-faktor (5) zaj (3) zaklatás (1) zavarás (3) zene (9) zenekar (2) zenész (1) zöldhulladék (1) zöldség (1) zsidó (9) zsűri (4) Címkefelhő

Elegem van az iskolai menzákból

2015.01.12. 07:33 Elegem Van

Nagyjából ezzel a mondattal jöttek haza a minap kölkeim a suliból. Aztán elkezdődött a nyavalygás, hogy milyen rossz a kaja. Kissé gyanús volt, mert ahányan vannak, annyi iskolába járnak, így kizárt, hogy csak az adott iskola menzájával lenne gond. Persze a szülői gondolkodás első blikkre azt mondatja, hogy hisztiznek csupán jó dolgukban a gyerkőcök, majd megunják, és lemennek a menzára.

A szülők többsége amúgy tisztában van azzal, hogy az egyéni ízléseket nehéz kiszolgálni, a rendelkezésre álló keretből pedig majdhogynem lehetetlen emberi fogyasztásra alkalmas menüt készíteni, ezért inkább a szülői lelkiismeret megnyugtatása céljából fizeti be az ebédet. Ezzel fenntartja a jó gondviselő illúzióját, noha tudja, hogy gyermeke nem a Waldorf Astoria menüje szerint étkezik, de legalább kap valami meleg ételt napközben.

Aztán egyik nap már az otthoni kedvenc kaja sem bírt lecsúszni, a menzán kapott ebéd annyira rossz volt. Kérdeztem az okát, megmondani nem tudta a delikvens, csak azt, hogy pocsék íze volt, ott is hagyta. A kamaszok ennél is tovább mentek, családi indítványt nyújtottak be arra, hogy egyáltalán ne fizessem be a menzát, mert ők egy falatot sem fognak enni abból a moslékból, tiszta pénzkidobás lesz, ha csengetek a vacak kajáért. Na, most légy okos, szülők gyöngye!

rondakaja.jpgTapasztalatom szerint kétféle szülő van. Az egyik, aki már eleve szülőnek született, a másik, aki jól-rosszul abszolválva gyermekkorát utóbb vált szülővé. A szülőnek született szülő kétféleképpen reagál. A majomszeretettel gyermekén csüngő típus azonnal elkezd petíciózni, önkormányzathoz rohangál, akciózik. A pedantéria ezzel szemben a gyerekét egrecírosztatja, és előadja, hogy Afrikában éheznek a gyerekek, különben is be van fizetve, úgyhogy nincs visszaduma, evés van, punktum. A gyermekkorára visszaemlékezni tudó szülő szépen elmondja szeretett csimotáinak, hogy oké, ha nem kell a "finom" menzakaja, akkor oldják meg, ő is megoldotta. Lehet például a maradék tízórait/uzsonnát bezabálni, mert mindig van maradék a hiányzók, meg a tízórait/uzsonnát ellustizók miatt. Aztán ott vannak még az emberiség legnagyobb szívű teremtményei, a konyhásnénik. Velük jó jóban lenni, mert közelükben mindig van valami fogra való dugi kaja akkor is, ha egy hivatalos tisztiorvosi vizsgálat csak patyolattiszta üres konyhát találna. A konyhásnénik mindig megszánják az éhenkórász gyerkőcöket, forduljanak hozzájuk bizalommal! Végső esetben pedig ott van a büfé is. De ha okosabbak, mint öregecskedő szüleik, találhatnak más alternatívát is, én nem bánom, de egyenek.

A történet ezen a ponton vett egy pici kanyart. Egy bennfentesnek említem a családi diáklázadás tényét, aki megnyugtat, hogy most éppen nem a kölykök a hibásak, hanem rendszerhiba van bizonyos előírások miatt. Azt mondja nekem ez a jól értesült, hogy a szabályok megváltoztak, így nem lehet a közétkeztetésben normálisan főzni, mert a só és a cukor felhasználás gyakorlatilag tilos. Az eképpen elkészített kaja viszont íztelen moslék. Nemcsoda hát, ha a gyerekek tiltakoznak ellene, az otthoni ízekhez szokottakhoz képest tényleg ehetetlen. Egy infó, nem infó, kérdezősködöm másoknál is, megerősítik, sajnos ez a valóság. Valamelyik elmeháborodott egészségőr kitalálta ezt az ökörséget, az iskolások - és szüleik - pedig megszenvedik a hülyeségeit.

Ezeket a világmegváltó, társadalomboldogító idiótákat már akkor is utáltam, amikor komcsi mezben nyomták, aztán átmentek liberálisba, most pedig a nem túl okos Viktor Mihály zsoldjában eszetlenkednek. Tisztelettel kérdezem, hogy most jobb? A szülők fizetik az ehetetlen, íztelen moslékot, a gyerekek nem eszik meg, megy pocsékba az egész. A fél- vagy teljesen hülye egészségőr meg bazsalyog, hogy milyen egészségesek lesznek a gyerekek.

"A kormány a józan ész talaján áll, mi az emberek életébe nem akarunk beleavatkozni" – mondta ezt egy Viktor Mihály keresztnevű szerencsétlen. Ha így lenne, ezzel egyet is értenénk. De a valóság persze megint más, mert Viktor Mihály vagy nem ismeri azt vagy hazudik. Kedves Viktor Mihályom mi ez, ha nem az emberek életébe való legdurvább beavatkozás, amikor már azt is megmondjátok, mennyi sóval ehetjük az ebédünket?

Szóval, Viktor Mihály told el szépen a biciklit, mert már nagyon elegünk van az életünk apró örömeit is szabályozó ökörségeidből.


92 komment

Címkék: szülő étel becsapás beavatkozás

A hozzászólásokat a bejegyzés írói, illetve a blog szerzői nem ellenőrzik, azok tartalmáért semmilyen felelősséget nem vállalnak. Kifogás esetén adott komment eltávolíttatható -> elegemvanblog [kkc] gmail [p] com.

A bejegyzés trackback címe:

https://elegemvan.blog.hu/api/trackback/id/tr997057187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IbizaTDI 2015.01.12. 09:48:08

Nagyon jó cikk! Engedd meg, hogy mint bennfentes, hozzak egy nagyon egyszerű példát is. Édesanyám élelmezésvezető. Nap mint nap hallom, ahogy hazaérve újabb és újabb idióta rájuk kötelezett változtatásokról beszél. Nem csak a cukor és a só van ám szabályozva! Pl a süti csoki, kötelező gyümölcs, fehér, barna kenyér, heti hány nap főzelék, tészta, és így tovább! Na most itt az egyszerű példám. Aminap hazajött és elkezdte számolgatni hogyha 1 kilo!! cukrot tesz a 600 fonyi gyerek teájába, az vajon milyen ízt eredményez? Fater kérdezi tőle: 1 kilot?? Mennyit lehetne amúgy?? Jött a válasz: semennyit!! Mire én: édesítő?? Muter: teljes kizárva. Hát kérdem én: milyen tea az olyan, amibe nincsen cukor??? Hogy a bánatba lehet azt meginni?? Úgyhogy köszönöm a cikket, azt sajnálom csak, hogy csak kinyílik a bicska a zsebemben, de senki hivatalos személyt nem küldhetek el a k*rva anyjába, mert kishal vagyok hozzá, úgyhogy marad a csendben olvasás és zsörtölődés. Szép napot!

Fluoro 2015.01.12. 11:00:10

Sajnos minden szava igaz!
Megtoldanám plusz infóval: sajnos hiába vagyunk jóban a konyhás néninvel, mert még egy karéj kenyeret sem adhat pluszban! Nem tarthat a konyhán egy kiló kenyeret sem a kölyköknek!
Volt, hogy a kisfiamnak délutánra fájt a feje, mert nem evett semmit, de a szabályok értelmében nem kaphatott egy szelet kenyeret!

repecs 2015.01.12. 11:19:26

És ha vinnének magukkal egy kis fűszert a gyerekek?

asebes 2015.01.12. 11:20:33

Kiegészítésképen: nem CSAK az iskolákban, hanem minden közétkeztetésben. Így meglett felnőtt emberek is szívnak... 2014(!) január 1-től pl. a szoc. és egészségügyi intézményeknél tilos az asztalra sót tenni.

Mit van mit tenni, az ember egy kis dobozkában tárol egy só, bors és paprikatartót, és azzal megy ebédelni. Persze lehet, egyszer még Viktor Mihály ránk küldi a TEK-et, és csak motozás után lehet a munkahelyi menzára belépni.

Érdekességképpen azt nem tiltják, hogy minden szájbab@szott főzeléket tele nyomjanak ecettel, így mindnek ecet íze van, akár akarod, akár nem. Ez persze nem Viktor Mihály bűne, ez már-már ortodox recept kis hazánkban.

Azért az elgondolkodtató, amikor a kormány már a receptkönyvekkel foglalkozik, meg hogy mit ehet a kölyök, ehet-e édességet (NEM), ihat-e üdítőt (NEM), zabálhat-e chipset (NEM) - nyilván, mert Viktor Mihály a páleszt szereti, meg a szotyit. Utóbbin nincs is termékdíj, sőt, ha jól tudom, az előbbi is mentesül az extra adók alól.

Viszont kenyér - egyelőre - van a felnőttek konyháján. Gyerekeim egyébként épp most nőttek ki a menzás korból, korábban azok a kaják voltak a kedvenceik, amiket a jó Viktor betiltatott: piskóta csokiöntettel, rántott hús, lekváros grízes tészta - ezek pölö a NER étrendjébe már nem férnek bele.

Mindenesetre kíváncsian várom, még mibe fog belepofázni ez a féldidktatórikus teljesen idióta kormány, amihez amúgy normális országban semmi köze nem lenne.

GépBalta 2015.01.12. 11:26:23

Egyébként amikor én még 2000 környékén menzán ettem akkoriban 400ft/nap körül volt a menza ára. Annyiból még ma bármikor főzök magamnak egy jó ebédet. Nem a pénz kevés, a korrupció túl nagy.

élhetetlen 2015.01.12. 11:28:19

Ezek szerint életbe lépett. Nem vagyok érintett a témában, csa tavaly nyáron olvastam a tervezetet.
Először a rendelet öszzeállítóival etetném szigorúan ellenőrzött körülmények között így egy évig (nincs nasi).
Nem merülök el a témában, csak pár kiragadott apróság. Emítették, hogy, ha van egy fél pár virsli, akkor a főzelékbe már nem tehetnek sót, mert túllépték a keretet. Lehet, hogy a virslivel összerágva ehető a falat, de hogy eszi meg a főzeléket, aki a virslit otthagyja, mert nem szereti. A legtöbb főzelékbe kell só, hogy ehető legyen. Ezek szerint sehogy.
Az nem jutott a sok zseniális szakemberek eszébe, hogy, ha a rendelet nem napi, hanem heti szinten írná elő a sómennyiséget, akkor egy tejberizses nap után lehetne egy ehető főzelék is. Ennyit a sóról.
Nem tudom értelmezni azt, hogy tejföllel főzni lehet, de nem lehet egy kanállal rátenni a túrógombócra, káposztára.
És a legdurvább! Heti nem tudom hány alkalaommal a teljes kiőrlésű gabona. Nem BIO, mert arra ugye nem telik. A gabonára kijuttatott vegyszerből, ami megmarad, az a gabonaszem héjában marad. És kötelezően fogyasztandó. Nem csodálkoznék, ha tíz éven belül megugrana a gabonára allergiás gyerekek száma, és hasonlóan okos szakemberek megállapítanák, hogy a gabona ártalmas, mert a vegyszer eszükbe sem jutna, mint ahogy most sem jutott eszükbe.
Igen, azt hiszem, a legnagyobb probléma az, hogy megszüntek az iskolai, (és munkahelyi) konyhák. Melegítő, tálalóhelyek vannak, beszállít egy másik húsz helyre szállító cég, nincs visszacsatolás (legfeljebb a reklamációk, amik elakadnak a nem én döntöttem pontnál.). Teljesen más az, ha ott van a konyhafőnök, és naponta szembesül azzal, hogy mennyi kaja jött vissza a tálcákon. Esetleg változtat, esetleg leváltják. Ő főz, ott, annyi embernek. Belátom, könnyebb ellenőrizni pár kajaszállítót, mint sok kis konyhát, de csak ennyi, és ez az eredmény.

vikilililola 2015.01.12. 11:37:05

Egyetértek azzal, hogy ezek a szabályozások (só hiánya) pocsék ötletek, de azért van köztük jó is.
Nálunk ami van menzás étel a gyerekek sulijában igenis jó, meg is szokták magyon kevés kivétellel enni. Én szülőként például örülök is neki, hogy nem esznek minden második nap rántott húst, viszont van helyette natúr hús különféle módokon elkészítve. A főzelékek is többnyire finomnak bizonyulnak és a borsó-sárgaborsó főzelékből repetázni is szoktak.
Annak megint csak örülök, hogy nincs csokimázzal leborított "finomság".
A tea kérdésre pedig ugyancsak pozitív élményem van hiszen, mint megtudtam a konyhásnéniktől igaz hogy cukrot nem tehetnek bele, de helyette van méz, és inkább az egészséges(ebb) méz legyen gyerekeim teájában mint a káros olcsó kristálycukor/porcukor (ami mellesleg itthon sincs).
Végezetül pedig a cikk írójának javasolnám, hogy ha a gyerekeinek annyira nem tetszik az ebéd akkor inkább készítsen nekik több szendvicset otthon, mert ha arra hagyatkozik, hogy majd a büfében vesznek valamit abból csak chips meg gumicukor meg egyéb egészségtelen katyvasz lesz csak, amihez csak gratulálni tudnék...

OkoskaTo:rp 2015.01.12. 11:46:52

Az nem lenne gond, hogy a gyerekek teáját (paradicsomlevesét, borsófőzelékét) nem nyomják tele cukorral. A gyümölcstea teljesen jó anélkül is.
Egy másik apróság felett viszont hajlamosak sokan elsiklani: hogy abban a bizonyos teában mennyi a tea... Gyerkőcék óvónője megmutatta, hogy a csapvíznél nem sokkal színesebb lé jön tea címén. Ha ebben még cukor sincs, akkor az tényleg ízetlen. Náluk az volt a megoldás, hogy a szülők vittek be gyümölcsteákat, és a menzásba ebből lógattak bele kancsónként még egy-két filtert.

A másik pedig hogy az államosítással nagyon sok helyen csökkent a normatíva. Itt például néhány éve még az önkormányzat támogatta, hogy rendes kaját kapjanak a gyerekek. Teljes kiőrlésű péksütemények, normális rávalók, rendes zöldségek, gyümölcsök.
Amióta központosítás van, azóta a gyümölcskérdés úgy van lerendezve, hogy kéthetente hoznak néhány rekesz almát, amik a terem sarkában barnulnak, míg a végén ki nem dobják. Még az amúgy gyümölcsfaló gyerekeknek sincs gusztusa megenni! Szintén van dobozos almalé is, de abból is valami ihatatlan gyártmányt sikerült "közbeszerezni" (*sokatmondó kacsintás*).

♔bаtyu♔ 2015.01.12. 11:47:00

Pár éve még nagyon nagy baromságnak tartottam volna, de most már pozitívumnak.

A sót azzal együtt nem tiltanám, abból nem tud annyit enni, hogy káros legyen, de a kitett cukor nagyon nagy gáz.

Nálunk sem tették ki a suliban és mindenki túlélte.

kewcheg 2015.01.12. 11:49:53

@vikilililola: méz? Szerinted a velejéig korrupt rendszer majd használni fog a 160ft/kg árú cukor helyett pont tízszer annyiba kerülő mézet? Ezek ha tehetnék vizet adnának a gyerekeimnek, persze a csapadékból nyerve hogy ne kerüljön semmibe....

♔bаtyu♔ 2015.01.12. 11:55:08

@IbizaTDI: A teát eleve nem is kellene erőltetni gyerekeknek, hiszen valójában cukros víz. Cukros kenyeret sem adunk a gyereknek, pedig az is édes.

Nem vagyok egy egészségmániás, de a gyerekem nem is ismerte a teát. Kis korban kapott és kiköpte. Ebből én azt a következtetést vontam le, hogy a gyerekeknek ártalmas és nem kapott soha többé. Kapott helyette vizet, kisgyerekeknek való gyümölcsleveket, ha szomjas volt. Ma is utálja a teát.

Ma a fogai olyanok mint újkorában és az egészsége is kiváló.

A közétkezésből eleve kivonnám.

portis · http://www.online-szallas.com 2015.01.12. 12:01:49

Mást kellene főzni és máshogy, de ez meghaladja a konyhák képességeit. Ugyanazt a a tejberizst főzik mint 100 éve, csak egyszerűen kihagyják belőle a cukrot, persze hogy szar.

♔bаtyu♔ 2015.01.12. 12:09:13

@OkoskaTo:rp: Igen, az a gond, hogyha erre a szigorú szabályozásra is rátelepszik a korrupció, a rosszul értelmezett gazdaságosság, akkor sokan egyszerűen kihagyják az étkezést, ami rosszabb, mintha kint lenne a cukor az asztalon.

A kaja rendszeres ellenőrzését egyszerűen a szülői közösségre kellene bízni, ez az összes gondot megoldaná.

lavór 2015.01.12. 12:17:42

Nem kell befizetni menüre. Külön kofferen be kell vinni az ebédet az iskolába aztán kész.

pgyp 2015.01.12. 12:27:23

Nem tudom mennyi a hivatalos normatíva, de a 2 nagyobbik iskolájában 524 Ft/nap lenne a "kedvezményes" ebéd (50%?), mivel háromgyerekesek vagyunk. Csak sajnos az olyan minőségű és mennyiségű, hogy a kimondottan vékony gyermekeim sem laknak jól... helyette mennek az 1 sarokra található étterembe, ott megeszik a menüt és csak 700 forintba kerül piaci, nem "kedvezményes" áron. Amíg menzások voltak ebéd után hazajöttek és elkezdtek enni, annyira éhesek voltak. Most simán kibírják a következő étkezésig nassolás nélkül is. Melyik is az olcsóbb?

Gáborom 2015.01.12. 12:27:50

Noha egyetértek a cikkel, azért azt sem szabad elfelejteni, hogy kis hazánkban egyre több a kövér gyerek, a sok hízlaló chips,csoki,cukros kóla meg gyorskaja miatt, és ez nemcsak az ő életüket teszi nehezebbé hanem óriási pénzekbe kerül majd a tömeges cukorbajosok,szívbajosok stb kezelése,gyógyszerezése, nem beszélve a drága műtétekről,implantátumokról. Mert az evésnél kezdődik minden , akár egy húsz-harminc évvel későbbi műtét vagy temetés is. Szóval a cél szerintem nemes, mert egyfelöl azokra a betegekre kéne költeni a rengeteg pénzt, akik nem tehetnek bajaikról,legalábbis nem tettek meg mindent,hogy baj legyen, valamint ugye a megelőzésre, másfelöl viszont tény és való, hogy a gyerek nemcsak a menzán eszik - kivéve a mélyszegények , ezt se feledjük - vagyis ha a menzán nem lakik jól, majd jól bepótolja ott,ahol épp nem kéne. Egy szó mint száz: ha a menzán hagynák jól lakni a gyerkőcöket ehető és ezzel együtt lám mégis egészéges ételekkel, akkor nem biztos,hogy egész délután a csokit és a mekit hajszolnák, talán sokkal többet érne a kezdeményezés, mint így elszúrva. Mert való igaz, és ezért értek egyet az írással: már megint jó komcsi szokás szerint a seggnyalás kapott nagyobb szerepet a szakértelemnél és a józan észnél ebben az ügyben is.

Gáborom 2015.01.12. 12:30:24

@pgyp: és nemcsak olcsóbb de egészségesebb is, a gyerkőcök nem esznek feleslegesen feleslegeset.

♔bаtyu♔ 2015.01.12. 12:30:27

@Gáborom: Azzal együtt erre a válasz nem újabb minisztériumi ember agymenése lenne, hanem az, hogy rábízzák a konyha ellenőrzését a szülőkre.

A gyerekekhez a szülő ért a legjobban, nem pedig valami állami bürokrata.

OkoskaTo:rp 2015.01.12. 12:32:51

@♔bаtyu♔: Momentán az Állam, és a Kedves Vezető ezt jobban tudja nálad. Még azt is jobban tudja nálad, hogy neked mi a jó.

igor87 2015.01.12. 12:32:53

A menzához konkrétan nincs közöm, rendeletet sem ismerem részleteiben, DE azzal egyetértek, hogy lényegesen kevesebb sót, cukrot, és olcsó ki tudja miből összekevert kinai mézzet kellene eteni az ifjúságot (és másokat). Az itt leírt rendszer, viszont hülyeség, pénzpocséklás, senki nem eszi, mert gyakorlatilag ehetetlen, ha, a szokásos évtizedes ételeket adják a gyerekeknek, csak most só cukor nélkül! (A vegetáriánus is beteg lenne, ha étkezése abból állna, hogy ugyanazt enné, mint bárki, csak a húst tolná a tányér szélére. Súlyos hiány betegségek lépnének fel)
A helyes elgondoláshoz (ami nem teljes tiltást, csak jelentős csökkentést jelent), átgondolt, újdonságokat is tartalmazó, kreatív,és kipróbált menűsorok kellenének. A fenti folyamathoz, viszont pénz, lelkes, innovatív, gyerekeket is ismerő, szerető szakemberek, és elegendő idő szükséges. Ha megfontoltan történne az átalakulás ,akkor a srác azzal is mehetne haza, "ma nagyon finom, zöld spenótos galuskát ettem borsikafűves csibehúsival, sütit ettem fahéjas almahabbal,vasárnap ITTHON is csinálhatnánk ilyet". Non scolae,sed vitae eszünk??? :-) Így is lehetne!

Fluoro 2015.01.12. 12:36:52

Miért kell amúgy teljesen egyengyerekekre számolni? Egyik kisebb növésű lány, másik nagydarab fiú. Az eddig megevett egy plusz kenyeret, és elvolt. Aztán,van olyan, hogy nyáron tornáznak, leizzadnak, kívánná ám plusz sót, de nem lehet. Az alapcél jó lenne, de nagyon túllőttek a célon, és a szép elmélet rosszul lett átültetve a gyakorlatba.
Amúgy elég álszent dolog azt hinni, hogy a kisgyerekek megeszik a főzeléket az oviban, suliban. Töredéke eszi meg, sajnos! Most akkor cél, hogy aki nem szó meg, az büntiből ájuljon el az éhségtől?
Nekem van egy rossz evő, vékony nyúlánk gyerekem, aki sok fehér kenyeret eszik, és szereti az édeset. Nem hízik!
A másik viszont láthatóan hízékonyabb, de ő ösztönösen a teljes kiőrlésű kenyeret választja, és nem kedveli az édeset, így ő átlagos súlyú.
Nem lehet általánosítani! Alkatok és anyagcseretípusok vannak. Ezt lehetett régebben igény szerint kompenzálni cukorral, sóval, repetával. Mondjuk, régen a hízékony gyerek tényleg hátrányban volt, mert a t.k. kenyeret a menzán nem ismerték, a párizsi szelet tocsogott a zsírban, stb.
Szóval a reform jó ötlet volt, csak eléggé el lett cs*szve...

Fluoro 2015.01.12. 12:37:55

Bocs, az autokorrekt néhol beleírt..

selgir 2015.01.12. 12:41:15

hát én meg nagy ívben letojom a rendeletet. rajtam is számon fogják kérni, az nem vitás! az első sárga csekkig csinálom, aztán jöhet az utódom :D

mondjuk nálam mindkét hivatal hozzáállása nagyon korrekt...

addig viszont marad a házi jellegű íz, a repeta, és a mélysomogyi gyerekeknek a sutyi reggeli!

mucsinyuszi 2015.01.12. 12:43:32

Hatodikos gyerekek, már nem hülyék, ha sótlan, hát hoznak magukkal sószórót. Megoldják. Most mondjam neki, hogy ne sózd meg? Akkor minek fizetem elő az ebédjét? Hogy kidobja? Így legalább megeszi.

selgir 2015.01.12. 12:44:33

@igor87: hát hogyne, csak mennyiből??? nagyon átgondolatlan volt ez az egész! nálam az ovisok 305 ft-ot fizetnek br. a 3x-i étkezésért, és ez is elég némelyeknek! a suli 432 br-val megy 3x-i étkezés esetén.

ebédenként ez nettó 140 és 240 ft...

ebből kellene változatosat és finomat:)

♔bаtyu♔ 2015.01.12. 12:45:36

@OkoskaTo:rp: Ez sima bürokrácia, hiszed ha nem, előfordul nyugati országokban is. Ennek itt is más millió megnyilvánulása van, csak már észre sem veszed, annyira megszoktad.

Rövidre lehetne zárni az oktatás területén rengeteg hasonló bürokratikus dolgot, ha a szülők és felsőfokú intézményben maguk a tanulók vehetnék kézbe az ellenőrzést. Egyrészt ingyenes lenne, másrészt nagyon hatékony. Nem csak a kajára gondolok, hanem magára az oktatásra is.

Persze jó pár oktatási pénzen csüngő megmondónak repülnie kellene.

Érdekes, hogy erre nem repülnek rá a libsik, pedig ez valóban megfelelne a lliberális szellemiségnek. (Állami feladatok átadása civileknek, emberi szabadságjogok kiterjesztése, emberi méltóság, kisebbségek jogainak hatékonyabb érvényesítése).

(Na persze számomra a libsi az nem liberális, én ezen nem is csodálkozom).

Fluoro 2015.01.12. 12:45:55

@selgir: minden tiszteletem akkor neked!

[c] 2015.01.12. 12:46:26

@♔bаtyu♔: Lássuk be, azért nem túl szakszerű ez a kiköpte-a-gyerekem-tehát-káros logika. Én a húst köptem ki minden formájában, akkor tehát káros?

♔bаtyu♔ 2015.01.12. 12:55:18

@[c]: Azért a cukros víz és a hús között van némi élettani különbség.

A cukros víznek is lehet pozitív szerepe, csak nem a mindennapi táplálkozásban. A húsnak viszont a mindennapi táplálkozásban is szerepe van.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2015.01.12. 13:04:55

@♔bаtyu♔: Persze...aki a teát cukros víznek tartja. Mondjuk az emberek nagy többsége ezen szocializálódott, hogy a tea az nem is tea cukor citrompótló meg egyebek nélkül. Egy tisztességes teába (nem drága szálsara gondolok, hanem normális ideig, normális mennyiségű vízben áztatott) nem feltétlen kell semmi.

spinat 2015.01.12. 13:16:07

a teába cukrot rakni az valami magyar hülyeség, sehol máshol nem csinálják.

Amúgy amenzakaja már évtizedekkel ezelött is szar volt, sóval és cukorral.

egy élelmes ember nyitna egy kifözdét a menza mellett, és heti menüjegyet árulna.

DonTintoretto 2015.01.12. 13:17:05

"a só és a cukor felhasználás gyakorlatilag tilos. Az eképpen elkészített kaja viszont íztelen moslék. "

Azért ezzel nehéz egyetérteni... Ezek nélkül is lehet nagyon finom ételeket készíteni, amik sokkal egészségesebbek is. Só helyett rengeteg más fűszert lehet használni, cukorból meg így is sokat eszünk.

Ennek ellenére feltehetőleg igaz, hogy nem finom az étel, amit kapnak. Csak nem azért mert nem borítanak rá egy fél kiló sót és cukrot...

♔bаtyu♔ 2015.01.12. 13:19:29

@dorian gray: Most ebbe marhaság volt belekötni, mert a tea a közétkeztetés szerint cukros víz, nem pedig szerintem.

elektromosgyalogos 2015.01.12. 13:20:55

"A gyerekekhez a szülő ért a legjobban, nem pedig valami állami bürokrata."
:DDDDDD
A mondat első felén igen jót nevettem.
Vannak gyerekeim, de ettől még nem gondolom, hogy mindenben én értek hozzájuk a legjobban. Pl, nem én gyógyítom őket, nem én tanítom írni-olvasni őket, nem én edzem őket...stb.

Stenonis 2015.01.12. 13:26:40

@♔bаtyu♔:

Ezen nem csodálkozom...

Ha gyurcsányék vezették volna be, akkor habzó szájjal őrjöngtél volna miatta.
De most, hogy viktorék vezetik be, akkor csak jó lehet.

Muad\\\'Dib 2015.01.12. 13:46:37

"...Azt mondja nekem ez a jól értesült, hogy a szabályok megváltoztak, így nem lehet a közétkeztetésben normálisan főzni, mert a só és a cukor felhasználás gyakorlatilag tilos..."
vs.
A hulladék menzakajákat előállító fostenger cégek képtelenek kilónyi só és cukor nélkül ehető ételt készíteni. Érdekes normálisabb éttermeknek (vagy épp nekem otthon) szokott sikerülni.

Persze ettől még ebben is vastagon benne van a kormány, mert általában a menza kaja elkészítését is valami haver mutyicége csinálja.

citrix 2015.01.12. 13:47:46

A fideszes húgyagyúak által "egészségessé" tett menzás kajákat a fideszes képviselőkkel kellene megetetni. Mármint csak ezt fogyaszthassák, nem ám az országház luxuséttermében két pofára zabálni a rostélyost. A Rákosi kommunistái óta nem volt olyan banda aki minden ponton beavatkozik az emberek napi életébe.

háténimmár 2015.01.12. 13:49:59

@♔bаtyu♔:
A gyerekhez a szülő ért a legjobban?

Te láttál nagyszámban (hogy meglegyen a szórás) gyereket?
70 %-uk dagadt, a legtöbb idióta kockafejű.
Most elsős a fiam, és egy kimondottan jó sulit fogtunk ki nagyszámban normális szülővel.
De ha az oviban (Bp belváros) a szülői szavazásra lett volna bízva bármi (főleg a kaja) kivettem volna simán inkább az intézményből, pont a degenerált szülők miatt.

Az baj, ha szar a kaja, de egyáltalán nem baj, hogy szabályozzák, hogy hányszor lehet tészta, és hányszor kell zöldségnek, gyümölcsnek szerepelnie az étlapon.

Lehet hülyebiztos, minden gyerek által szeretett menüt összeállítani, de az kb így nézne ki:
-spagetti, tejbegríz, csokis piskóta és esetleg mindezekhez feltétnek valami ócska virsli.

Én örülök, hogy ehez képest heti 3x legalább főzelék van, hogy natúr húst is adnak, hogy MINDEN NAP van gyümölcs délelőtt, és a délutáni szendvicsre sokszor még akár tonhal is kerül, vagy natúr joghurt is be-becsúszik.

Biztos UFO a fiam, de Ő ezeket mind megeszi, mert itthon sem cukros teán és uncelbens-szószos spagettin nőtt föl.

♔bаtyu♔ 2015.01.12. 13:50:57

@Stenonis: Én nem a pszichológusod vagyok elvtárs, eleve ingyen nem dolgozom.

Továbbá ha nem csak elolvasod rövid hsz-eimet, hanem értelmezed akkor arra is rájössz, hogy én nem ezt a rendelkezést támogatom, hanem azt, hogy minden iskolában az adott szülői közösség ellenőrizze az iskolai menzákat.

Gondolom, most lefagysz.

♔bаtyu♔ 2015.01.12. 13:53:05

@háténimmár: És ez miben kérdőjelezi meg? Mennyivel jobb az, ha egy minisztériumi ember egyszerűen letiltja a sót és a cukrot?

Az a gond, hogy az ilyenek miatt élünk állami gyámság alatt mint te.

hekhekhekhekkinen 2015.01.12. 13:55:16

@IbizaTDI: Művelt ember nem tesz cukrot a teába.

A változtatással pedig egyetértek. Egyrészt pedagógiailag, másrészt pedig amiatt, mert a felhasznált élelmiszerek feldolgozott élelmiszerek.
Pont elég só és cukor van bennük anélkül, hogy még rásóznának/cukroznának.

Gsnake 2015.01.12. 13:58:23

Meg kellene tanulni normálisan és egészségesen főzni. Van amihez kell a só, de mértékkel, egyébként léteznek olyan, nem ördögtől való dolgok, mint a fűszerek.

Persze sokkal egyszerűbb cukorral és sóval "ízesíteni" (nem véletlenül ízfokozó mindkettő), mint megtanulni főzni.

Ez persze nem a szülő dolga közétkeztetésben, hanem az étkeztető cégé, amik sajnos többségében még mindig ott tartanak, ahol 30-40 éve.

Nazareus 2015.01.12. 13:59:28

Nem is kell só meg cukor, azok nélkül is finom az étel. Sok-sok éve nem teszek semmibe se sót, se cukrot. A só igenis lehet káros, ha túlzásba viszik (igaz, a cukor is :).

A magyar ember amúgy is hajlamos mindent túlsózni: négyszer annyit fogyasztunk átlagban sóból, mint amennyi az ajánlott napi bevitel. Gyakorlatilag ha sózunk semmit, akkor is elég a sóbevitel.

Tudom, erre sokan mondják, hogy iztelen lesz, mert a só izfokozó. Megszokás kérdése. Én simán érzem a paradicsomot is só nélkül - és minden mást is, nem kell, hogy még mesterségesen fokozva is legyen.

A cukorrol meg már inkább nem is mondok semmit, már páran elmondták amit lehet :)

kewcheg 2015.01.12. 14:01:59

@spinat: nem tudna versenyképes lenni. minél nagyobb mennyiséget lehet tervezni, annál olcsóbb az egységnyi ebéd, ha csak 15-en vesznek ott ebédet a 150 fős iskolából, akkor az se jó, se olcsó nem lesz. (eleve a nagyobb mennyiségben készülő melegkaja finomabb is)

háténimmár 2015.01.12. 14:02:51

@♔bаtyu♔:
Az ilyenek miatt, mint én???? Mármint én milyen vagyok szerinted?

Mint írtam, az NEM JÓ, ha nem finom a kaja, de az nem azt jelenti, hogy azt kéne adni, amit minden elcseszett kölök megeszik.
Kell a só, én is használok természetesen, és kell a cukor is bizonyos ételekbe, bár egyik sem korlátlanul.
De ez a kajarendelet nem csak erről a két hozzávalóról szólt, ennél több van benne. És igen, ezek szerint ha valahol kizárólag a só és cukorhiány miatt ehetetlen, akkor azon változtatni kell. Akár rendeletileg, akár tüntetésileg, petícióval, bárhogy.

És a hsz-edből egyedül azt tartottam nettó f@sságnak, hogy a gyerekhez a szülő ért a legjobban. Ha így lenne, tökéletes világban élnénk.

kifőztemhogyírokneked 2015.01.12. 14:13:47

@asebes: pl. abba, hogy mikor menjél vásárolni. Vasárnap nem fogsz, hétközben nem tudsz, majd szombaton, amikor állhasz a sorban a pénztárnál 1 órát...mert Viktor Mihály még azt is megszabja, nekem hogy jó. Menjen a francba!

asebes 2015.01.12. 14:34:32

Az a baj, hogy itten sokan most azon vitatkoznak, hogy mennyi a só, meg kell-e vagy se...

Az meg igen keveseknek jut eszébe, hogy az ÁLLAMNAK NEM FELADATA, HOGY BELEPOFÁZZON, HOGY ÉLÜNK!

Elég öreg vagyok ahhoz, hogy emlékezzek, amikor először a tej egészséges, aztán egészségtelen, aztán megint egészséges volt. A vaj jó volt, aztán isten őrizz, margarin kell, aztán most rájönnek, hogy a margarin nem is biztos, hogy jó...
Hogy zsírban kell sütni, aztán frászt, olajban, most meg terjed, hogy a sütőolajban sok a rákkeltő anyag...

Nem folytatom.

Az állam feladata, hogy a közösség életét megszervezze, és SZOLGÁLTATÁSOKAT nyújtson.

Nem pedig korlátozásokat. Ha akarom, a gyerekemet ateistának nevelem, ha akarom, kereszténynek, katolikusnak vagy éppen baptistának, esetleg hitgyülisnek. De lehet, hogy buddhistát nevelek belőle.

Lehet, hogy jobbolldalinak nevelem, lehet, hogy kommunistának. Lehet, hogy zenét taníttatok neki, lehet, hogy sportolni viszem. Nem sorolom.

A KIBASZOTT ÁLLAMNAK SEMMI KÖZE HOZZÁ!

ÍGY AHHOZ SE? HOGY MIT ZABÁLTATOK VELE!

Itt alapvetően nem sóról, menzáról van szó, hanem a SZABADSÁGJOGOKRÓL, és az ÁLLAM MINDEN HATÁRON TÖRTÉNŐ TÚLTERJESZKEDÉSÉRŐL.

asebes 2015.01.12. 14:36:03

Szüljön az állam gyereket, és azt úgy neveli, ahogy akarja.

Momentán okádok az orbán-fattyaktól, így biztosan nem nevelnék gyereket, de kutyát se...

Nazareus 2015.01.12. 14:45:00

@asebes: Na ebben teljesen igazad van!

Muad\\\'Dib 2015.01.12. 14:52:27

@asebes:
Mielőtt agyvérzést kapnál, szólok, hogy speciel ez az irányvonal - akár egyetértünk vele, akár nem - egybevág az EU és a WHO iránymutatásaival...

Gsnake 2015.01.12. 15:05:54

@asebes: az a szó: "közétkeztetés" szerinted amúgy mit takar?
Pont, hogy feladata, mivel állam által üzemeltetett intézményben való étkeztetésről van szó, tehát az állam felelőssége, dolga...

Szerintem. Amúgy meg relax, mert a végén még agyvérzést kapsz.

kalevaleez 2015.01.12. 15:06:00

az én két szép gyermekem is panaszkodott, így vettem nekik egy-egy cukor- és sószórót. orbán meg kapja be.

asebes 2015.01.12. 15:09:03

Nos egyrészről teszek az EU előírásokra is. Seggfej bürokraták ülnek ott is, gondoljunk a hány cm és milyen görbületű az uborka - kezdetű dologra.

De EU-s eredetű az a határozat is, hogy szeptembertől csak 86 %-nál jobb hatásfokú - magyarán kondenzációs - gázfűtő szerelhető fel. Amihez kettős kémény kell, a régebbi, ALU bélelésű már nem is jó. Így ha jövőre a 78 éves Margit néni fűtése kinyiffan, akkor vagy előás valahonnan 1,5 millió forintot, vagy megfagy.

Hasonló őröltség a dugódíj Budapesten, amikor a Magyarországi Dunai átkelőhelyek 80 %-a a dugódíjjal sújtandó területen belül van. BP-en kívül talán 4 Duna-híd van, Dunaföldvár, Dunaújváros, Szekszárd és Mohács...

Az EU-ból számtalan baromság (is) jön. Van, ami kötelező és van ami nem. Speciel a kajarendelet magyar találmány...

asebes 2015.01.12. 15:12:04

@Gsnake:

Ez tiszta alattvalói dolog.

Szerinted az ÁLLAM micsoda? Egy felsőbb LÉNY? Frászt. Az ÁLLAM egy RT., aminek mi volnánk a részvényesei, tulajdonosai. Érdekünkben működik, nem ellenünkben, és mi 2neveznénk" ki a tisztségviselőit - és váltanánk le.

Ja, hogy ez nem az, mint az "illiberális" "demokrácia"?

Akkor hajrá Magyarország, hajrá magyarok...

Muad\\\'Dib 2015.01.12. 15:13:28

@asebes:
Nincs is vele semmi baj. Az, hogy az állam nem támogatja, hogy megmérgezd a még nem nagykorú gyermekedet, helyénvaló.
Az más kérdés, hogy nálunk - hála a kormányunknak - a sógor-haver menzakaját készítő kisiparosai dolgoznak szinte kizárólag, és ők csak úgy képesek főzni, ha egy tonna ízfokozót használnak. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne normális ételt készíteni kevés sóval és cukorral.

Gsnake 2015.01.12. 15:14:24

@asebes: értem. Tehát pl. a KRESZ is egy f.szság, nehogy már megmondja neked valaki, hogy hol mennyivel mész, meg kinek van elsőbbsége.
Amiről Te beszélsz, az az anarchia.

háténimmár 2015.01.12. 15:21:57

@asebes:
Relax!
Nem értem az agyvérzést.
Egyelőre még nem kötelező otthon, ezek az irányelvek mentén főzni, sőt, az éttermekben sem. Sőt, még sót is lehet kapni a CBA-ban.
A gyereknek nem kötelező a suliban kajálni, kell neki egy tartalmasabb szendvics otthonról (sok-sok sóval, hiszen jogod van hozzá, használd ki), estére pedig anyuka főz valami jó cukrosat, csak hogy megdögöljön a zorbánviktor.

Ha mindenki kinyitná a szemét és pártállástól függetlenül próbálna gondolkodni politikai hovatartozást nem érintő dolgokról, sokkal szebb világban élnénk.

Épp egy másik blogon vígasztalják a hülyéket, hogy nem minden az IQ, de úgy látszik mégis az, hiszen az összefüggések keresése azért itt sokszor még az elején megakad.

Üdv: egy NEMfidesz szavazó, akinek a kölke felháborító módon megeszi a fideszes menzakaját.

dani 2015.01.12. 15:30:25

@kifőztemhogyírokneked:
"Vasárnap nem fogsz" - akár még azt is lehet majd
"hétközben nem tudsz" - ? Már miért ne tudna?
"szombaton, amikor állhasz a sorban a pénztárnál 1 órát" - nettó baromság

szajberpiraty 2015.01.12. 15:37:01

Iskolában dolgozok, kb. 12 éve hagytam fel a menzakajának csúfolt szerves hulladék fogyasztásával. Azért a pénzért, amibe akkor került, simán lehetett kapni egy menüt az étteremben, és ott 4 fogás közül lehetett választani, nem pedig hozzád vágták a menzakosztot.

asebes 2015.01.12. 15:56:11

@háténimmár: Nem tudom, milyen agyvérzésről beszélsz, az maradjon a te dolgod.

Asszem a dolog LÉNYEGÉT nem érted: a szakácskönyvet NEM a KORMÁNY írja normális helyeken!

Aztán NEM CSAK ISKOLÁKBAN, hanem MINDEN KÖZÉTKEZTETÉSI HELYEN ez van, pölö az én munkahelyemen is.

Aztán az nem megoldás, hogy a gyerek vigyen szendvicset, csak mert valakik szar kaját adnak.

Arról se feledkezz meg, hogy konyha és konyha között különbség van.

Ja, és még valami. Ezért a kajáért FIZETÜNK!!!

Mert ha állam bácsi 'ingyé adná, ugye, az egy dolog, de nem, én pénzt adok érte.

Ez olyan, mintha eldöntené orbán viktor, hogy milyen sört szabad árulni, barna kenyeret vagy fehér kenyeret, satöbbi.

A SZABADSÁG azt jelenti, hogy ebbe nem pofázik bele az állam. Ebbe se.

És ez független attól, hogy a többség szerint speciel igaza lenne-e vagy se.

Az élet minden területén beleavatkoznak a polgárok életébe, házasodj, nemzzél gyerekeket, asszony, maradj otthon, de a 3 éves gyereket elviszi az óvoda, ha tetszik, ha nem, csak egyféle iskola van, csak egyféle tankönyv, csak egyféle... minden...

Ezt kell felfogni, és nem azon vitatkozni, hogy az az egyféle tankönyv jó-e vagy sem.

Aki ezt nem érti, annak fingja sincs szabadságról, jogállamról, demokráciáról, annak pont a NER való, meg hogy kezet csókolhasson a 'csúti rémnak...

Voivod 2015.01.12. 15:58:34

Azzal kéne tisztában lenni döntéshozó körökben, hogy a CUKOR és a SÓ NEM MÉREG! Csak mértékkel kel adagolni!
Ezek meg betiltják teljesen! A gyerek meg nem hülye ,hogy megegye az így készült moslékot. Helyette majd hoz magával egy-két tábla csokit ,vagy egy zacskó chipset, hogy ne haljon éhen!

inebhedj - szerintem 2015.01.12. 15:58:52

Na, most, hogy úgy látom szinte mindenki tudja mit kell enni, meg hogyan, meg mi káros, meg mi nem, megjegyzem, hogy az iskolai étkeztetés fogyasztói célcsoportja a gyerek.

Az meg ezt a sok igazságot nem tudja, egyszerű, mint a faék, ha ízlik, megeszi, ha nem, nem.

Az iskolai menza "egészséges" új hajtása pedig nem ízlik neki (máskülönben a régieken sincs mit visszasírni).

Tehát a gyerek nem eszik, éhes marad, én meg fizetem a havi bő 10 ezret per kopf, kvázi kötelező jelleggel, ráadásul sose látok panaszkönyvet (mint ahogy gyerekkoromban se volt, ellenben addig kellett ott ülni, amíg el nem tudtuk valahova tüntetni az ebédet, mondván, megettük).

De természetesen ez mind csak az én elméletem.

háténimmár 2015.01.12. 16:06:21

@asebes:
Azt hiszem én élek rossz helyen, de mi eddig sem választhattunk, hogy milyen kaját kapunk a pénzünkért a közétkeztetésben.
Bp V. kerület óvodai menza tavalyig (még a törv. előtt) ehetetlen moslék szar volt. Büdös volt, szarrá főzött, egysíkú és rossz ízű, valószínűleg egészséges sem volt.
Irányelv nélkül azt főzött egy magáncég (szerződéssel az önkormival) amit akart.
Idén, törvény óta bár teljesen másik helyen egy általános iskolában a gyerek boldogan megeszi, nem érzek a konyha felől okádék szagot ha ebédidőben járok arra. Minden nap van gyümölcs tízóraira amiből jut délutánra is, az uzsi pedig sokszor zöldség + kefír, vagy tonhalas kenyér, kőrözöttes zsemle.

Eddig sem volt választásod, csak nem is gondolkodtál rajta, de a szájtépés az megy.

És hozzáteszem, bár vicces egy kajás témában, de NEM a fideszre szavaztam, nem járok békamenetre és a belvárosban nem sírom vissza rogántóni-polgit.

[c] 2015.01.12. 16:08:00

@♔bаtyu♔: Jó, de te azt írtad, hogy utálja a teát, holott a tea nem szükségképpen tartalmaz cukrot. Az igazi tea-gourmet-k nem tesznek bele.

élhetetlen 2015.01.12. 16:09:12

@DonTintoretto: Taníts! Légy szíves, küldj pár főzelékreceptet, ami só nélkül is tökéletes. A kedvenceim a kelkáposzta, amit rengeteg majorannával készítek, a zöldbab önmagában fűízű, úgyhogy tárkonyt kap, a tökfőzelék pedig magában, de mind a három sózva. Mit kéne még beletennem, hogy só nélkül is finomak legyenek?

háténimmár 2015.01.12. 16:09:35

Ja, gyerekként megettem a menzakaját (80-as évek), kamaszként először csak nem ettem meg mert szar volt, később pedig be sem fizettem, csak "lenyúltam" anyámtól a kajapénzt.
Azt hiszem, ez a helyzet mára sem változott, és egy darabig nem is fog, max öntudatosabban anyázunk miatta.

[c] 2015.01.12. 16:10:56

@hekhekhekhekkinen: "Művelt ember nem tesz cukrot a teába."
Ez egy marhaság szvsz; ízlések és pofonok.

asebes 2015.01.12. 16:13:37

@háténimmár:
Eddig MAGÁTÓL volt szar a kaja, ha szar volt.

Most rendeletre az.

Lehet, hogy ez szőrszálhasogatásnak tűnik, de azt kell - szerintem - észrevenni, hogy ki mivel foglalkozik.

Ha ovizsaru előírná, hogy csokis palacsinta és forró kakaó kell, kuglóffal, az pont olyan nevetséges lenne, mert a lényeg: EHHEZ NEKI SEMMI KÖZE!

És nem vicces, mert alapvetően - szerintem - nem a kajáról van itt szó, hanem arról, hogy a hatalom túlterjeszkedik minden határon.

Megmondja, hogy a gyerekek maradjanak hülyék - ma a szakközépiskolákban már csak heti 1 matek, 1 magyar és 1 nyelvóra van - ilyen "háttérrel" egy szakközépiskolásnak esélye nincs, hogy tovább tanuljon.

És tényleg, a sort a végtelenségig lehetne folytatni.

élhetetlen 2015.01.12. 16:20:31

@kalevaleez: Ez csak addig működik, míg egy esetleges ellenőrzéstől tartva el nem kobozzák tőlük.

Szelid sunmalac 2015.01.12. 16:29:20

@IbizaTDI: Hat en pl. cukor nelkul iszom a teat es a kavet is. A kavet meg csakcsak megertem ha cukorral isszak, de a teat spec. bun edesiteni. A tealeveleket forrovizzel egymas utan haromszor (de mindig friss vizzel) leforrazni, de nem a vizben allni hagyni, majd onmagaban meginni.

DonTintoretto 2015.01.12. 16:39:48

@élhetetlen: Szerintem hozzá kell szoknod az ízhez. Én tudatosan leszoktattam magam a sós ételekről, a cukros teáról, kávéról... Fejben dől el, hogy mit tartasz fűízűnek, sósnak, sótlannak. Én tisztában vagyok azzal, hogy kifejezetten sótlanul eszem (nem teljesen!), de ez egy döntés eredménye volt. És már ez ízlik.

Ami pedig másnak (aki szeret közepesen sósan étkezni) pont jó, az nekem már túl sós.

Mindezt az egészségemért tettem, persze nem biztos, hogy bármi haszna lesz, de nem fáj és még csak nem is eszem rosszabbul, mint a többiek.

Mint ahogyan Te is, én is fűszereket használok, csak én a sót döntő többségében elhagytam.

élhetetlen 2015.01.12. 16:55:46

@DonTintoretto: Gratulálok, nekem ez nem fog menni. Nem főzök sok sóval, (a barátnőm férje megsózta, borsozta a kocsonyámat), de a tökfőzelékbe pontosan annyi só kell, amennyi kell, mert csak akkor jó. Nekem. Azt hittem, hogy ilyen ötletekkel jössz, hogy főzzek a kelkáposztába sós tengeri algát, mert az sokkal egészségesebb. Na, jó, most vicceltem. Jó egészséget!

Szabványok 2015.01.12. 16:56:43

@Muad\\\'Dib:
Ha esetleg így lenne, akkor az EU és a WHO is illeberális. Robán kottájából játszanak ők is!

Secnir 2015.01.12. 17:02:10

...a megoldás kurva egyszerű: szólni kell a parlament konyhásának, hogy ne használjon sót, mert tilos. meg cukrot se.
két nap múlva faszánál pörgetnék meg a honatyák azt a parasztot, aki kitalálta.

DonTintoretto 2015.01.12. 17:07:51

@élhetetlen: Mondtam volna, hogy használj több rozmaringot, majorannát, oregánót, stb, de mivel ezen már túl vagy, nem tudok főzési tanácsot adni :) A feleségem mindig utósózza az ő adagját... Apám meg egyenesen rosszul lenne attól a teától, amit iszom (mármint hogy csak szimplán cukor nélkül), de hát aki a vörösborból is az édeset issza... :)

Ízlések és pofonok. Csak azt akarom mondani, hogy szerintem a magyar konyha kifejezetten sós, ezért a gyerekek többsége is sósan eszik, így ha a menzán kevésbé sós ételt kapnak, akkor azt sótlannak fogják érezni. Ettől függetlenül pedig még lehet moslék.

élhetetlen 2015.01.12. 17:10:00

@Muad\\\'Dib: „hogy az állam nem támogatja, hogy megmérgezd a még nem nagykorú gyermekedet, helyénvaló.”. És most képzeld el, hogy nem olyan rendelkezést hoznak, hogy mennyi a napi adag sóból, cukorból, hanem, hogy mennyi a heti adag. Lehetne egy ehető tejberizs, és másnap egy ehető főzelék. Ezért mondom, hogy a rendelet megalkotóinak nem engednék egy évig mást enni, mint amit törvényileg engedélyeztek. Érted?
(Tejföllel lehet főzni, de nem lehet egy kanállal rátenni a túrógombócra, vagy egy káposztára. Mi a baj a túrógombóccal? Semmi. Ja, egy kanál tejföl, amitől finomabb lesz, az már méreg?)

Szabványok 2015.01.12. 18:04:39

@[c]: Igen.
Én 9 éves koromig ettem az iskolában. Akkor kijelentettem, hogy soha többé közétkeztetést. Megkaptam az ebédpénzt és ettem, ahol akartam, azt, amit akartam. Egyetemista koromra Budapest legtöbb étkezési lehetőségét ismertem, tudtam, hol mi a finom, mi, hol mennyibe kerül.
A túltáplálkozástól megmentett, hogy az ebédpénzt másra is fel tudtam használni, így keveset ettem, sőt volt, hogy teljesen kihagytam az ebédet.

Egészséges, olcsó, ételallergiákat és mindenféle elveket (pl. vega) a különböző ízléseket kielégítő közétkeztetés nincs.

reeingre 2015.01.12. 18:17:57

@selgir: Maximális respect neked!

reeingre 2015.01.12. 18:19:57

@DonTintoretto: Azért minimális só kell az ételbe, kihozza az ízeket. Mondom ezt úgy, hogy 16 éve sószegényen étkezem. Ha véletlenül teljesen kihagyom, bizony az az étel baromi íztelen lesz.

El-kúrom 2015.01.12. 18:22:51

Mennyi okos! Ha neked nem ízlik a só akkor ne tegyél a kajàdba, de nekem ne mond meg , hogy én mennyire sózzak vagy cukrozzak! Mindig is cokorral ittuk a teát és soha nem okozott egészségügyi problémát, persze nem a számitógép elött úlünk egész nap! MINDENT lehet fogyasztani mértékkel és tessék sportolni!

Túrós (törölt) 2015.01.12. 18:35:51

batyu az ilyesmihez is olyan hülye fejjel áll hozzá mint a politikához...

Jolka40 2015.01.12. 18:58:48

@[c]: A cukor nélküli tea nagyon szar. Akkor már inkább vizet iszom. Persze tudom, hogy egy műveletlen bunkó vagyok ez miatt.

selgir 2015.01.12. 19:43:11

@Nazareus: ez igaz, lehetne nélküle is, csak akkor a kaja 80%-a megy a moslékba! ez csak akkor működne, ha otthon is úgy ennének, ahogy a konyhán. de ez nem így van! a szülő esetleg tolja az arca mögé a csülköt meg a pacalt, a gyerek meg a menzán egyen brokkolit??? :D

mondjuk a múlt 7en volt nálunk csőbensült brokkoli, meg párizsi csmell, azt épp szeretik...
és eszik a tökfőzeléket is, mert a csajok jól csinálják! egész jól fogy a sóska is (VAN benne cukor, anélkül moslékba menne)!
a nébih ellenőrzésen átlagos minősítést kaptunk, az nem rossz, főleg hogy egy napi kaját néztek csak:)

egyébként meg a sok senkiházi közétkeztető céget-maszekot kellene kiebrudalni, mert a rezsicsökkentésük miatt port használnak porral, meg szigorú adagolást a tálalókonyhára. ott persze megszokták hogy repetát illik adni, ergo nem jön ki a kiküldött mennyiségből. akkor jön az, hogy vizezik a levest, meg lemossák az egészben visszaérkezett húst! gusztustalan ez az egész, kár, hogy ebbe nem igazán lát bele mindenki!

hoesett 2015.01.13. 07:51:46

Kurva bonyolult gondolatmenet, hogy a századik reform (!) de
mostmár tutihogyaz egészséges kajádat nem eszi meg Pistike és mivel qva éhes
egy cukros szart fog venni még hazafele menet.

A reform-menza eredménye az éhesen maradt KIÉHEZTETETT gyerek, aki
éhségében legcukrosabb kaját veszi meg hazafele menet, mert qva éhes.

B+ a kaja felét kidobják, vagyis a gyerek DE FACTO ÉHES
MARAD.

Mit vesz hazafelé éhségében? Vagy egy Mars csokit vagy egy
minisütödében egy cukros szart.

Ez sokkal rosszabb, mintha választhatott volna olyan kaját,
amit meg is eszik.

De a reformereknek csak addig fontos a dolog, amíg kielégül
a mocskos világjobbító lelkük, a rendszerük teljes hatásmechanizmusát soha nem
látják át.

Általában azért, mert hülyék, te azért, mert akkor látnád,
hogy az a kaja, amit megennének, még mindig jobb annál, amit így vesznek meg
hazafelé menet.

A gyerekétkeztetéssel kapcsolatban az elvárás az, hogy a
gyerekek átlagos, egész napi táplálkozását elősegítse. Qvára nincs értelme egy
olyan menünek, ami nagyon egészséges az ÉTLAPON aztán a 90 százaléka a moslékba
kerül és az éhes gyerekek hazafelé betérnek egy látványpékségbe.

A gyerekétkeztetéssel kapcsolatban a napi teljes monitorozás
eredménye a fontos és nem az, hogy néhányan ráélvezzenek az étlapra, hogy az
milyen gyönyörű számokat tartalmaz.

És még egy. Nem falanszter lakókat nevelünk, nem csirkéket
TAKARMÁNYOZUNK - hanem tiszteletben tartjuk, hogy ők EMBEREK és VÁLASZTHATNAK.

Elhiszem én, hogy kínos az egész napi monitorozás eredménye,
hogy hiába van az étlapon a csodakaja, ha az a szemétbe kerül és a gyerek
hazafelé menet egy Mars csokit nyom be, mert qva éhes.

És ez nem egy gyerek, hanem átlagosan a reform-kaja FELE
megy szemétbe, vagyis ennyi Mars csoki, hambi, chips, lekváros háromszög stb
fogy a célközönség szerint EHETETLEN menzakaja EREDMÉNYEKÉPPEN.

Vegye mindenki tudomásul, hogy nem az étlapnak kell
kielégíteni néhány reformer világmegváltó álmait, hanem olyan VÁLASZTÉKOT kell
adni, ami eredményeképpen kevesebb mars csoki, hambi, chips, lekváros háromszög
stb fogy.

És nem csirkéket etetünk csirketáppal, hanem embereknek kell
választható jó kaját adni.

hoesett 2015.01.13. 07:56:26

Annál drágább kaja, amit kidobnak nincs. Annál egészségtelenebb kaja, ami helyett Mars csokit eszik a gyerek - nincs.

Persze, ha a cél a BÜNTETÉS mert egy idióta a saját nyomorát másokra is szét akarja teríteni, az más...

Void Bunkoid 2015.10.06. 09:15:00

@Muad\\\'Dib: elnézést, hogy majd tíz hónappal később reagálok, de a WHO iránymutatásai iránymutatások, és nem _törvények_ vagy jogszabályok - tehát, ha egyetértesz velük, vagy magukénak érzed őket, akkor követed őket, ha nem, akkor meg nem, jogodban áll egészségtelenül étkezni és idejekorán meghalni.

Jelen esetünkben nincs választási lehetőség, az állam által szabott étkeztetési norma nem életviteli tanács, hanem törvény, ami alól nincs kibúvó, ha megszeged, megbüntetnek. Akkor is, ha valóban szarízű/ízetlen a kaja.

De amúgy annyira nem kell felfújni ezeket az ízesítés/étkezés-dolgokat, alapvetően trendek jönnek-mennek, most pl leginkább az egész (főleg nyugati) világ a minél semlegesebb, jellegtelenebb ízű és textúrájú ételek fele halad. Most pl még idősebbek (mondjuk 40+) körében ellenállást vagy visszatetszést válthat ki, hogy rengeteg étterem étlapjáról eltűntek a fűszeres kaják, sőt már olyannal (nem tematikus, hanem tök közönséges) étteremmel is találkoztam, ami pl a csirkén kívül más húsból nem volt hajlandó ételt kívánni, hiába ettem volna egy fasza bécsi szeletet, nem volt, csak rántott csirkemell.

DE a fiatalabbak, akik már ehhez a megváltozott ízvilágban nőttek fel, ezt tartják természetesnek, és igen, meglepő, de rettenet mennyiségű tizenéves egyszerűen berzenkedik pl a disznóhústól vagy a paprikás kajáktól, a belsőségekről nem is beszélve. Már a szülei sem ettek olyat, eleve látni is ritkán látták, max a fura és öreg nagyiékat látták néha resztelt májat enni, és akkor is felfordult a gyomruk már a gondolattól is, hogy mindenféle dagadt, puha hólyagokat gyömöszölnek a szájukba.

Ez ugyanúgy igaz ránk is, az átlag pörkölt- és hagymát-hagymával jó sósan-rajongó negyvenes is elokádná magát egy kétszáz évvel ezelőtti lakomán tök szokványosnak számító szalonkaBÉLtől, vagy szarvasvelőtől, esetleg a bikatökétől vagy folyami ráktól is.
süti beállítások módosítása